afstand speakers - tape

2206

www.florisvanhoof.com
hoe ver moet ik mijn bandecho en taperecorder van mijn speakers af zetten om geen last te hebben van het "magnetisme"?

het computerscherm verkleurt bvb nog als de speakers een meter verder staan.

Ik zou geen moeite doen, gewoon afgeschermde speakers kopen. Als je toch een SynthiA gaat kopen dan kan een setje afgeschermde monitors er ook wel vanaf. Als je huidige speakers je beeldscherm beinvloeden op een meter afstand dan mag je ook wel oppassen voor je PIN-kaart en je OV-chipcard.
Het effect van speakers op tapesignalen valt overigens wel mee, het gaat vooral om hoogfrequente beweging van de magneet (verandering van het magneetveld) ten opzichte van de tape. De magneet in een speaker beweegt niet, de spoel die aan de conus zit wel. Probeer het anders maar eens uit met een (oud) cassettebandje.

het zijn dan ook grote oude jvc speakers, meer kan er voorlopig niet van af! (voor de synthi zou ik een hoop andere dingen verkopen)
maar hetzelfde heb ik met mijn bas- en gitaarversterkers die ook in de kamer staan.
maar het is dus niet zo dat wanneer het scherm groen wordt ook de tape gelijk leeg is als ik het goed begrijp.

Dat je scherm groen wordt komt omdat het magneetveld de elektronenstraal van je beeldscherm afbuigt (toch wel erg fors hoor, als je speakers op 1 meter afstand staan!). Da's een ander effect dan het richten van magneetdeeltjes op je tape. Om je tape leeg te maken moet je het lint zo'n beetje op de magneet van de speaker leggen, of heel snel eroverheen bewegen. In jouw situatie verwacht hooguit dat heel misschien wat van je hoge tonen wegvallen na een jaar of zo. Je beeldscherm heeft er meer onder te lijden (en je pacemaker ook).

Dan zijn het iig goede speakers.
Als die zwaar zijn en sterk magnetisch dan dat een goed teken iig.

Had er vroeger ook wel eens last van en met een plaat ertussen van de zijkant van m'n computerkast was het weg.

Wij hadden vroeger een metalen kantoorkast in de studio, die geaard was. Of het echt resultaten heeft opgeleverd, dat kan ik niet controleren, want die 8-sporenmachine is er niet meer :)

Wout

Leuk voor je verjaardagsfeestje: bruine confetti te koop :)

Back