Buss-Groep-Aux

Wie waagt zich hieraan?

Eens kijken of ik het weet, ik zit veel digitaal te mixen en daar is het al zo verwarrend.

Een bus is een intern kanaal. Een soort doorgeefluik voor geluid. Je kunt er kanalen naartoe routen en de bus naar een uitgang sturen.

Een Aux staat voor auxilliary, je kunt daar de uitgang van een bus of een los kanaal aan toe wijzen.

Een groep is een verzameling kanalen wat naar een kanaal gerouted kan worden. Naar een bus of een submix (hetzelfde?). M'n 01v heeft ook nog een fader group. Alle schuiven van die groep gaan dan relationeel mee als je een van de schuiven aanpast. Beetje een submix idee en handig voor bijv drumkits.

Send hoort er ook bij en dat is geluid wat je met een bepaald nivo naar een bus of een aux stuurt naar bijv een effecten bak.

Return kan op sommige mixers apart geregeld worden, dat is meestal het nivo van een effect wat je bij het geheel (of een gedeelte) wilt mixen.

Re: Buss-Groep-Aux

Origineel geplaatst door Toon
Wat is eigenlijk het vershil tussen een bus een aux en een groep?

Een bus is een interne 'snelweg', waar je verschillende kanalen kan samenvoegen. Om bv een drumgroep te maken waar je 1 compressor, EQ of ander effect kan zetten. Een bus wordt ook wel group, groep of groupbus genoemd. Een masterfader is eigenlijk een ook soort groep/bus, hier komt alles samen. Bussen worden voor veel dingen gebruikt:

- groeperen
- om signalen naar tape inputs (van een recorder) te sturen
- om signalen naar EFX apparatuur te sturen

En er zijn nog veel meer mogelijkheden, maar die kan je zelf verzinnen.

Een aux bestaat verwarring over. Aan de ene kant is het een output, om bv signalen naar EFX (geen comp/EQ/gate etc) apparatuur te sturen, waarna je de output van je EFX aansluit op extra kanalen of EFX returns. Auxen worden ook wel gebruikt om signalen samen te voegen voor bv een koptelefoonmix. Voor EFX stuur je (meestal) postfader, voor koptelefoons altijd pre fader.

Maar een aux is ook een input, maar dan meer op hifi apparatuur. Sommige hifi sets hebben aux inputs, dus dit is het omgekeerde. Het woord 'auxilairy' betekend gewoon 'extra inzetbaar'.

Dus als je kanalen tekort komt en geen auxen in gebruik hebt, kan je de aux returns als kanalen gebruiken. :eureka:
Op sommige mengtafels zit ook eq-regeling op de auxen. (iets beknopter meestal)

dan heb ik ook nog een mengpaneel vraag:
- wat is PFL op een mengtafel?
- bij m'n aux sends zitten ook 2 knoppen FB1 en FB2; op elk kanaal. die referreren weer naar FB1/FB2 bij m'n master
sectie; ook bij m'n auxreturn-sectie komen deze 2 knoppen weer terug. waar zijn die voor?

Bvd!!

Origineel geplaatst door Sander02
wat is PFL op een mengtafel?

PFL betekent 'Pre Fader Listening'. Als je je fader omlaag heb staan kun je dat knopje indrukken en kun je alvast horen welk signaal erin komt.
Bij een tafel bij radiostation bijvoorbeeld kun je alvast een cd'tje beluisteren voor je het uitzend. :confused:

Hopelijk een beetje duidelijk. 8)

Ik heb een idee wat de FB functie is! Ik heb in manuals gespit en volgens mij betekent het; FoldBack Control (FB) (???)

This control determines the level of signal assigned to the Foldback mixing buss, thus setting the level of that channel in the on-stage monitor mix.

zie ook:
http://www.axemusic.com/products/audio/mixers/audio_mixers/spirit_studio.htm en zoek met ctrl+f naar foldback.

Auxiliary Sends
The Channel path has three auxs. FB1 is prefader for foldback mixes, while auxs 1 and 2 may be used as post-fader effects sends.

Dit moet het zijn! :z

Origineel geplaatst door Sander02
Dus als je kanalen tekort komt en geen auxen in gebruik hebt, kan je de aux returns als kanalen gebruiken. :eureka:
Op sommige mengtafels zit ook eq-regeling op de auxen. (iets beknopter meestal)

dan heb ik ook nog een mengpaneel vraag:
- wat is PFL op een mengtafel?
- bij m'n aux sends zitten ook 2 knoppen FB1 en FB2; op elk kanaal. die referreren weer naar FB1/FB2 bij m'n master
sectie; ook bij m'n auxreturn-sectie komen deze 2 knoppen weer terug. waar zijn die voor?

Bvd!!

Foldback is koptelefoon mix. Waarschijnlijk gebruik je de auxen om signaal naar FB 1 en 2 te sturen, dan zal er een FB 1 en 2 uitgang op je mengtafel zitten? Dus van het kanaal naar de aux, van de aux naar de foldback = koptelefoonmix voor muzikanten. Bij de master kan je waarschijnlijk de hele mix in 1 keer naar de koptelefoon sturen, en bij de aux return kan je de EFX return (galm e.d) naar de koptelefoon sturen.

Back