Waar DAW PC aanschaffen?

We kijken in de eerste plaats naar stabiliteit een zo breed mogelijke inzetbaarheid.
Ja er zijn sneller borden, ja er zijn grotere videokaarten maar wat wij gebruiken is door en door getest met meerdere geluids, software en controllers.
Ook is het prijs verschil ooit schrikbarend, sommige onderdelen zijn wel tot 100% tot 500% duurder met een winst van minder dan 10% bij DAW toepassingen.

Bv in de huidige harde schijven wereld, daar gaat het inmiddels veel al om terrabites. Een systeem schijf op zich hoeft niet de grootste en de snelste tezijn.
Je kan een SSD nemen maar die zijn zo duur dat het in mijn optiek wat prijs kwaliteit verhouding buiten proporties is. Let wel dit kan heel snel dalen hoop ik :-)

De meeste mensen werken nog op een sample freq van 44.1 of mischien 88.2.khz
De huidige schijven zijn daar ruim voldoende voor, je kan in een normaal I4 systeem al gauw 120+ Audio kanalen draaien, en in een Raid systeem bijna het dubbele ervan.
Er zijn inderdaad HD's met controllers erop die een stuk sneller zijn maar ze zijn vaak ook 1 x zo duur, om nog maar tezwijgen van de SSD disks, (500GB is gauw meer dan 1000 Euro). En ik moet de muzikant nog tegen komen die 200 + Audio kanalen draait!!

Pak onze standaard config, Core I7 950 (4cores 8 threads) dat is al heel krachtig, stap over op Windows 7 64bit zet er 6 tot 12 GIG in met bv 2 1TB data schijven (1 voor je audio en een voor je samples) en je hebt echt een beest van een machine. Je kan zelfs al een Hexa pakken met 6 cores en 12 threads!!
Ik gebruik zelf zon systeem (i7 950) met 12 gig. Een grote song die voorheen in mijn quadcore op XP 60 tot 65% proc belasting had en echt problemen om meer Omnisheres en Trillians teladen is nu terug gebracht naar onder de 20%, en ik kan blijven laden 8 tot 10 omnisphere en trillaina of play engines is geen probleem meer.

Wat veel mensen ook vergeten is dat een goede geluidskaart ook veel uitmaakt. Als je een slechte kaart hebt met matige drives dan haalt dat heel je systeem onderuit!!

En de overstap naar /windows 7 moet je goed plannen, niet alles kan en wil nog draaien zowel wat hard als software betreft. Maar wij leveren nu al meer dan 1 jaar Windows 7 systemen en die zijn zeer betrouwbaar gebleken.

Bedankt voor je heldere uitleg dit geef me meer een goed gevoel.

welke zaken werken niet onder win7 (x86) vergeleken met XP (x86) dan? ben nog niks tegengekomen

Even googelen en zelf bouwen.
een kant en klaar systeem is weggegooid geld per definitie. Al dat gezeur van geoptimaliseerd voor audio is echt bull****. (reclamepraatjes, je kunt dat optimaliseren zelf net zo makkelijk.)
met 2 dagen zoeken op google verdien je zo 600-800 euro.

tja zoeken tot de volgende cpu, mail eens direct van Ron (i4) en ik weet zeker dat hij je een goed advies geeft

Mochten mensen nog vragen hebben dan kunnen ze me altijd een pbtje sturen via het forum of gewoon even mailen met ron@i4-muzique.nl ook graag als je gewoon een vraag ebt en biet direkt een DAW wilt aanschaffen

met 2 dagen zoeken op google verdien je zo 600-800 euro.

Overdrijven is ook een vak.

En voor wie die uitdrukking niet kent: zelf een goed systeem samenstellen zal zeker goedkoper zijn, maar zeker niet de hier genoemde bedragen. Of je was alleen navragen bij een absolute afzetter.

En je moet ook geen appels met peren vergelijken. Je zou dan moeten weten welke componenten in die DAW zitten, en dan voor jouw samenstelling naar exact dezelfde componenten/types/merken moeten kijken. Want goedkoper kan het altijd, maar dan krijg je ook troep.

ff weer nuchter dan, er valt niks te tweaken op win7..... en een PC kan je ook niet verkeerd assembleren, een driver kan je ook niet verkeerd meer installeren. vroegah onder Win95 waren er soms nog wel eens wat tips & trucks nodig
maar sinds XP, Vista en nu Win7 is dat allemaal gedragreerd tot "PC Plus" huisvrouwenblaadjes "50 tips om je windows sneller te maken" (die eigenlijk allemaal niks doen, of soms zelfs je systeem om zeep helpen :D)

Win7 is wat dat betreft nu minstens net zo vriendelijk als MacOS, met als grootste verschil dat de gebruikers over het algemeen handiger zijn met PC's.

Dat is het zaligste dat er is, zelf een Pc in mekaar steken, ik kijk al uit naar de volgende. Je kan eigenlijk niks meer verkeerd doen en hop je schijf van windows erin en klaar. Lekker goedkoper. Als je je aan de gangbare beste merkenonderdelen houdt ben je nooit fout.:okdan:

Of neem de Tweakers.nl "high end" configuratie en vervang de videokaart door een pasieve.

ben je ongeveer de helft kwijt van een "DAW PC" met hogere specs, het tweakers mandje zoekt zelfs uit wat de goedkoopste manier is om te orderen met gecombineerde verzendkosten.

Dat is het zaligste dat er is, zelf een Pc in mekaar steken, ik kijk al uit naar de volgende. Je kan eigenlijk niks meer verkeerd doen en hop je schijf van windows erin en klaar. Lekker goedkoper. Als je je aan de gangbare beste merkenonderdelen houdt ben je nooit fout.:okdan:

Als je er wat kennis van hebt wel. Maar voor wie er geen kaas van heeft gegeten lijkt het me nog steeds een "no go". Het is nl. nogal lullig als je de verkeerde socket hebt, en je CPU niet op het moederbord past, of RAM met een lagere clock rate als je mobo. Of een videokaart met een luidruchtige koeler. Dus enige kennis van zaken is toch wel vereist.

Maar voor iemand die deze kennis wel allemaal heeft, is er inderdaad niet veel leukers...:okdan:

ja, maar bovenstaande zaken zijn niet DAW specifiek, daar kan iedere dozenschuiver je mee helpen

Als je er wat kennis van hebt wel. Maar voor wie er geen kaas van heeft gegeten lijkt het me nog steeds een "no go". Het is nl. nogal lullig als je de verkeerde socket hebt, en je CPU niet op het moederbord past, of RAM met een lagere clock rate als je mobo. Of een videokaart met een luidruchtige koeler. Dus enige kennis van zaken is toch wel vereist.

Maar voor iemand die deze kennis wel allemaal heeft, is er inderdaad niet veel leukers...:okdan:

arno, dat klopt enig onderzoek is onontbeerlijk,

ik wou van dag 1 weten wat er in die kast zit en heb met schade(eignlk geen echte)en schande geleerd. Je bent er eigenlijk rapper overheen dan men denkt van welke onderdelen, waar bij thuishoren en een goede pc-onderdelenverkoper moet je normaliter tot de laatste seconde bijstaan.

Een DAW kan wel gebruiken: een stille videokaart, zonder ventilator, en als men AMD verkiest, de koeler van mijn 965 Phenom2 was net een straaljager en was genoodzaakt om een andere te steken heb dan ineens met zo'n grote koelvin met 120mm fan erop(regelbaar extern achteraan)genomen, dan gelijk ook die van de kast vervangen met regelbaar draaiknop achteraan op een dekplaatje, ze staan allebie op het stilst en heb geen last van overheating. Heb door deze ingreep met een simpele ANtec Sonata kast een super stille DAW pc met MSI moederbord Zaaaalig!
de stille fan onderdelen kwamen van Alternate.nl (afdeling in belgië) Mijne volgende word terug een Intel, het is maar voor de verandering, AMD werkt goed. Intel is duurder :)

http://www.alternate.nl/html/catego...bfbox=0&&tn=HARDWARE&l1=Koeling&l2=Processor&

altijd hulp vragen als je je eerste pc in mekaar bokst, hetzij van een verkoper hetzij een vriend of waarom niet op het SYNTHFORUM!! :okdan:

ja, maar bovenstaande zaken zijn niet DAW specifiek, daar kan iedere dozenschuiver je mee helpen

Klopt helemaal!

Daarom zie ik het specifieke ook sowieso niet tussen een goed geconfigureerd systeem met een slimme componentkeuze (veel schijven en stille fans/passieve koeling grafische kaart en goede FW chipset) en een DAW PC. Maar dat zal wel aan mij liggen.
En veel Windows tweaken is er idd ook niet meer bij.

Men vergeet dat veel mensen simpelweg geen systeem willen bouwen maar gewoon een complete doos willen kopen en die thuis aansluiten en aanzetten. ;)
Dit is het business model van Apple en dit is blijkbaar toch redelijk succesvol! Niet iedereen is nu eenmaal een tweaker......

Eens en met serviceverlening daaromtrend is ook helemaal niks mis! laat dat voorop staan.

Hackintosh! Oh en koppelverkoop is verboden in NL. Voor de winkels die deze post als niet legaal willen aanmerken. :doei:

Men vergeet dat veel mensen simpelweg geen systeem willen bouwen maar gewoon een complete doos willen kopen en die thuis aansluiten en aanzetten. ;)
Dit is het business model van Apple en dit is blijkbaar toch redelijk succesvol! Niet iedereen is nu eenmaal een tweaker......

Dat is dan ook wat wij vaak doen, veel mensen kopen er nog e.a bij en hebben veel software en hebben helemaal niet de tijd of zin zich daarin verdiepen.
Wat wij doen is alles installeren en wat je dan meekrijgt is een werkend geheel.
En als je eens een keer belt staan we ook voor je klaar.

Je wilt niet weten hoeveel mensen problemen hebben met autorisaties en updaten van software. Laat alleen al het installeren van een 32bit plugje op een 64bit systeem een groot obstakel zijn voor veel mensen. Dat lossen wij dat lossen wij dus ook op.
Hier op dit forum zitten de freaks (ja ik ben er ook een!!) maar er zijn zoveel gebruikers die gewoon muziek willen maken en zich verder nergens over willen zorgen maken.

Die willen thuis uitpakken en muziek gaan maken.

Of neem de Tweakers.nl "high end" configuratie en vervang de videokaart door een pasieve.

ben je ongeveer de helft kwijt van een "DAW PC" met hogere specs, het tweakers mandje zoekt zelfs uit wat de goedkoopste manier is om te orderen met gecombineerde verzendkosten.

De helft van een DAW PC?

Dan heb je denk ik nog niet op de site van Verhagen muziek gekeken,zit je volgens mij op ongeveer dezelfde prijs,en dan dus wel een DAW PC.

Zelf heb ik trouwens erg goede ervaring met mijn Verhagen pc.

Vergeet ook niet dat er elke maand weer nieuwe zut uitkomt en de prijzen ook weer vele % dalen.
Dat maakte vergelijken heel moeilijk zo niet onmogelijk.
En dat betekend dat als je hele scherpe prijzen wilt hebben je er zelf veel tijd in moet steken om het bij te houden. Plus het feit dat je soms een combinatie van componenten hebt die voor DAW absoluut ongeschikt is of totaal gezien zo instabiel als de neten is.
En dat gevaar wordt alleen maar groter als je het nieuwste van het nieuwste wil hebben met rev1.0 hardware en versie 1.0 drivers.
Wacht dan liever een half jaartje of een jaar totdat er algemeen bekend is wat die hardware doet en dan heb je al wat meer zekerheid dat het voor jouw ook wel gaat werken.
Geneuzel over tientjes hier en daar vind ik zelf onzin. Als je het ding al veel gebruikt dan ben je dat ook al kwijt aan de stroomrekening.

Klopt als een bus.
Kijk naar de Sandy Bridge van Intel. Ik heb vorige week componenten gekocht voor een nieuwe DAW PC en twijfelde tussen de i7-2600 Sandy Bridge en i7-950. Beide processoren kosten ongeveer evenveel, maar de i7-2600 doet het 15 à 20% beter in de benchmarks.

Ik heb uiteindelijk gekozen voor de i7-950 (ook al is hij iets "trager") omdat de i7-9xx reeks zichzelf al heeft bewezen als zeer goede DAW CPU. De i7-2600 is net nieuw.

En wat blijkt begin deze week... er zit een fout op de SATA controller van de Sandy Bridge, waardoor Intel een terugroepactie op poten gaat zetten.

Ben ik blij dat ik niet gekozen heb om "early adopter" te zijn...

Back