Ik heb al keer contact met jullie(I 4 system) genomen en moet zeggen dat daar erg klant vriendelijk zijn.
Alleen mijn vraag is in hoe verre zoeken jullie uit wat voor hardware je nodig heb.
Dat moederbord die jullie in je systeempjes bouwen wil ik best geloven dat voor een DAW goed geschikt zijn.
Maar ik heb een tijdje met een vriend(en die heeft zelf een DAW pc gebouwd) aan de telefoon gezeten.
Die zij dat er bepaalde type harde schijven op de markt waren die veel sneller in doorvoer snelheid hebben en in prijs bijna niet duurder zijn dan gewonen doorsnee harde schijven.
In hoe verre letten jullie ook op dit soort details.
Als alleen al door dat soort simpele dingen pc sneller van word is dat natuurlijk alleen maar mee genomen.
We kijken in de eerste plaats naar stabiliteit een zo breed mogelijke inzetbaarheid.
Ja er zijn sneller borden, ja er zijn grotere videokaarten maar wat wij gebruiken is door en door getest met meerdere geluids, software en controllers.
Ook is het prijs verschil ooit schrikbarend, sommige onderdelen zijn wel tot 100% tot 500% duurder met een winst van minder dan 10% bij DAW toepassingen.
Bv in de huidige harde schijven wereld, daar gaat het inmiddels veel al om terrabites. Een systeem schijf op zich hoeft niet de grootste en de snelste tezijn.
Je kan een SSD nemen maar die zijn zo duur dat het in mijn optiek wat prijs kwaliteit verhouding buiten proporties is. Let wel dit kan heel snel dalen hoop ik :-)
De meeste mensen werken nog op een sample freq van 44.1 of mischien 88.2.khz
De huidige schijven zijn daar ruim voldoende voor, je kan in een normaal I4 systeem al gauw 120+ Audio kanalen draaien, en in een Raid systeem bijna het dubbele ervan.
Er zijn inderdaad HD's met controllers erop die een stuk sneller zijn maar ze zijn vaak ook 1 x zo duur, om nog maar tezwijgen van de SSD disks, (500GB is gauw meer dan 1000 Euro). En ik moet de muzikant nog tegen komen die 200 + Audio kanalen draait!!
Pak onze standaard config, Core I7 950 (4cores 8 threads) dat is al heel krachtig, stap over op Windows 7 64bit zet er 6 tot 12 GIG in met bv 2 1TB data schijven (1 voor je audio en een voor je samples) en je hebt echt een beest van een machine. Je kan zelfs al een Hexa pakken met 6 cores en 12 threads!!
Ik gebruik zelf zon systeem (i7 950) met 12 gig. Een grote song die voorheen in mijn quadcore op XP 60 tot 65% proc belasting had en echt problemen om meer Omnisheres en Trillians teladen is nu terug gebracht naar onder de 20%, en ik kan blijven laden 8 tot 10 omnisphere en trillaina of play engines is geen probleem meer.
Wat veel mensen ook vergeten is dat een goede geluidskaart ook veel uitmaakt. Als je een slechte kaart hebt met matige drives dan haalt dat heel je systeem onderuit!!
En de overstap naar /windows 7 moet je goed plannen, niet alles kan en wil nog draaien zowel wat hard als software betreft. Maar wij leveren nu al meer dan 1 jaar Windows 7 systemen en die zijn zeer betrouwbaar gebleken.