Heb 2 SATA schijven van 120 en 250 Gig, Zallman voeding en een deftige antec case. Grafische kaard is een Gforce (nummer weet ik niet) met 2 outputs aangezien ik met dual display werk.
Budget zal rond de 400 euro zijn dat ik wil besteden. Enige suggesties wat ik nodig heb om Cubase 4 en mijn plugins deftig te laten werken???
Is je videokaart PCIe of AGP? Ik ben voor het gemak even uitgegaan van AGP dus in mijn voorstel heb ik een videokaart met 2 outputs opgenomen.
MSI P45 NEO3-FR ATX Intel S-775 Intel P45
Prima moederbord! Gigabyte en Asus hebben ook goeie moederborden. Meer dan 100 euro betalen voor een moederbord is echt niet nodig.
Corsair TWIN2X4096-6400C4DHX
2x2GB geheugen zodat je op 4GB uit komt. PC6400 en CL4 dus lekker snel voor weinig geld! Draai je Windows XP 32bit dan is 2x1GB ook prima. (Niet één blokje van 2GB want dan draai je niet dualchannel)
Samsung 640GB 16MB Spinpoint F1
(Super stil en één van de snelste 7200rpm schijven van dit moment)
Intel Core2 Quad Q6600 2.40GHz s775 FSB1066 8MB
De goedkoopste quadcore oplossing, maar voor het zelfde geld heb je ook een E8400, een dualcore 3.0Ghz processor en 6MB cache. Ook een erg snelle processor, die bovendien minder warm wordt en minder stroom verbruikt.
ARCTIC FREEZER 7 PRO S775
Stiller dan de bijgeleverde cooler maar niet noodzakelijk..
Asus ATI EAH 2400 PRO/Magic/HTP 256MB PCI-e DDR2
Silent uitvoering dus helemaal geen irritante piepende cooler die na een half jaar begint te ratelen.
Bovenstaande kost je ongeveer (naar boven afgerond) 440 euro. Heb je al een PCIe videokaart en neem je niet die Artic CPU cooler, dan bespaar je 40 euro en zit je precies op je 400 euro. Doe je 2x 1GB geheugen (wat prima is in windows XP) dan bespaar je nog eens dik 40 euro.
Wat betreft de keuze voor een Q6600 quadcore of E8400 dualcore.. dit is moeilijk, want de E8400 is per core wel een stuk sneller dan de core van een Q6600, maar de Q6600 heeft er uiteraard wel 4, waar de E8400 het met 2 moet doen. Cubase 4 gebruikt wel degelijk 4 cores, maar ik haal nooit meer dan 50% belasting per core, terwijl de dualcore E6600 bij een vriend van me wel degelijk volledig benut wordt. Mijn gevoel zegt dat de E8400 niet of nauwlijks onderdoet in Cubase ten opzichte van een Q6600 (@ default clocks). De keuze voor een quadcore kan je uiteraard ook nog laten afhangen van de programma's die je eventueel nog meer (tegelijkertijd) gebruikt. Voor multitasken geniet de quadcore toch echt wel de voorkeur.
Nog even ter aanvulling. Eind dit jaar komt de geheel nieuwe generatie van Intel, de Core i7. Deze zal de huidige Core 2 duo en quad echt verpulveren. Het is even de vraag wat het allemaal gaat kosten en of je hier op wilt wachten.
Ik hoop dat je iets aan deze info hebt.