Bovenburen hebben last van onze muziek, wat nu?

Djones

Stamgast
Ik en mijn broer wonen naast elkaar in een soort van studentenpand in hartje centrum Amersfoort.
Met de vorige bovenburen hebben wij ook wel problemen gehad mbt geluidsoverlast op momenten dat het hen niet goed 'uitkwam'.
Echter, toendertijd konden wij gerust in het weekeind tot ergens in de nacht op een redelijk volume (niet hard ofzo) muziek luisteren.

Maar nu, nu er nieuwe mensen boven ons wonen, wordt helemaal niets meer getolereerd.
Aanvankelijk hadden wij ook afgesproken dat na 22:00 doordeweeks en 00:00 in het weekeind, het geluid zachter moest.

Daar dachten wij ons mooi aan gehouden te hebben de afgelopen tijd.

Maar nu, nu blijkt dat zelfs op het allerlaagste volume niveau, zij er nog steeds 'last' van ondervinden.

Oftewel, na een uurtje of 22:00 doordeweeks en 00:00 's weekeinds, mag er helemaal geen muziek meer gedraaid worden.
Behoorlijk vervelend dus, aangezien ik er uberhaupt niet meer hoef te wonen, als ik geen muziek meer mag luisteren ter ontspanning, na het werk en ZEKER in het weekeind.

Wat de situatie nog vervelender maakt is, dat mijn broer veelal tot half een 's nachts werkt.
Dus oftewel, na werk is er geen gelegenheid voor ontspanning.

Hebben jullie misschien enig idee wat onze rechten zijn mbt bovenstaand probleem?

Of moet ik misschien toch denken aan het isoleren van onze ruimten, als dat al mogelijk is?

Heb je al eens op geluidsoverlast gegoogled? Er is een hoop te vinden, alleen geen pasklaar antwoord. Als je echt je rechten wilt weten zou je eens in het huurreglement of misschien in je huurovereenkomst kunnen kijken, maar ik vermoed dat daar alleen maar iets staat in algemene bewoordingen. Dit soort geschillen is vrij lastig. Aan de ene kant mag je iemand zijn huurgenot niet bederven, maar aan de andere kant mag de ander niet jouw leefpatroon aantasten. Ga eens langs bij het juridisch loket (www.hetjl.nl)

Koptelefoon?!

Rechten en plichten: je mag geen overlast veroorzaken (en zeker qua geluid na 22:00 niet).. en helaas is dat moeilijk te bepalen ooit..

Koptelefoon ja, zeker na 00:00 uur. Zelf veroorzaak ik ook wel eens overlast met mijn studio, maar na 22:00 bijvoorbeeld gaat alles op zacht. Ik heb twee keer een aanvaring gehad daarover. Een buurman onder mij is een keer behoorlijk pissed-off geworden toen ik mijn muziek om 02:30 nog heel hard had staan. Terecht dus en sindsdien rekening mee gehouden.

Maar de andere keer begon ie meteen om 22:00 te klagen toen ik eens een keer (en gebeurt echt niet dagelijks, soms niet eens wekelijks) hard muziek had aanstaan. Hij begon zelfs te dreigen met politie en huurcommissies e.d. Toen heb ik tegen hem gezegd dat ie niet zo moesten zeuren, zeker niet omdat hij hetzelf nodig vond om maanden lang aan een stuk te verbouwen, waarbij hij het niet naliet ook de schuur- en boormachines tot laat in de avond te gebruiken. En ik heb hem gezegd dat ie vooral zijn hulpdiensten moest langssturen. Dat heeft ie dus niet gedaan omdat hij zich ook wel realiseerde dat hij overdreef. Sindsdien loopt alles soepel. Kwestie van rekening met elkaar houden.

En dat geldt in jouw geval ook. In al dit soort gevallen eigenlijk: rekening houden met elkaar en afspraken maken over wat wel en niet kan. Kijk, niet alleen het tijdstip is belangrijk, dus bijvoorbeeld niet na 22:00 uur, of zoiets. Maar even belangrijk is hoe frequent veroorzaak je overlast of niet? Als jij elke dag muziek draait dat de buren het (goed) kunnen horen, kan ik me voorstellen dat ze het op een gegeven moment zat zijn, ook al is het op "christelijke" tijden. Ik zou dat ook niet trekken. Aan de andere kant: als jij maar eens in de paar dagen of eens in de week (of whatever) muziek maakt, en de andere dagen dus rustig zijn, zal de tolerantie van buren als het dan eens een keer wel hard gaat, wellicht ook groter/ruimer zijn.

En dan is er nog 'de stad' waar je nou eenmaal redelijk dicht op elkaar woont en je dus altijd wel iets van elkaar hoort. Die buren kunnen nooit "eisen" dat ze helemaal niets meer horen. Dan moeten ze niet in de stad gaan wonen. Staat tegenover dat ik al mijn hele leven in de stad woon en genoeg in aanraking ben geweest met studenten. Ik zeg niet allemaal, maar veel hebben geen flauw benul van rekening houden. Wat zij afdoen als: "oh valt toch mee, zo hard staat het toch niet?" blijkt in veel gevallen toch behoorlijk storend voor buren. Neem mijn tante, die heeft sinds kort vier studenten onder zich. Die komen elke avond om uurtje of 19:00 thuis en dan gaat de muziek aan. House. Je hoort dan de hele avond "boem boem boem boem" van de kick. Of het nou hard staat of niet, je hoort het altijd wel een beetje. En zelf heb ik ook wel eens studenten boven me gehad. Elke dag raak: harde muziek. Een keertje is niet erg, maar elke dag?!

Beste oplossing: je nieuwe buren zijn overgevoelig, dus moven naar buiten de stad. Jullie willen vaak muziek draaien (en misschien het liefst op redelijk volume), dus moven naar buiten de stad. Isoleren kan ook, maar is kostbaar als je dat echt effectief wilt doen. En ik vermoed dat het oude(re) huizen zijn, dus extra gehorig, niet?

Lastig, maar blijf in ieder geval communiceren met buren, anders wordt het altijd erger. Dan gaan partijen wrok koesteren of bijvoorbeeld juist overdreven rekening houden met de ander, en da's ook niet gezond. Ik hoop dat je wat aanknopingspunten hiermee hebt. Het zijn maar suggesties.

:mexico:

Als voormalig bovenbuur van een wanna-be DJ kan ik zeggen dat niets zo irritant is als geluidsoverlast van je buren. Ik ben van mening dat ik in MIJN huis niet naar de muziek van een ANDER hoef te luisteren. En natuurlijk mag die volumeknop best een keertje open, maar als dat heel vaak en/of 's-avonds is is het genoeg om je op de rand van overspannenheid te brengen.

Denk als je geluidsoverlast veroorzaakt dat je al geen rechten meer hebt,
ik heb zelf behoorlijk wat geld uitgegeven om alles zo goed mogelijk te
isoleren maar in een woning met rond om je buren lukt het toch nooit
100% dus moet je een andere weg bewandelen namelijk met de buren
goede afspraken maken om zover mogelijk het geluidsoverlast te beperken.
Zou ook niet willen dat de buurman de hele dag Jantje Smit op volume 10
gaat draaien ;{

Naar 9 uur gaat de koptelefoon op of de Monitors op een
laag volume , overdag kun je dan afmixen of in het weekend :dj:

Heb trouwens met de keuze van mijn woning wel rekening gehouden
dat ik van 1 kamer een studio zou maken,
woon nu bovenop een flat met alleen buren onder mij, maar geluid
kan raar lopen dus de buren daaronder kunnen ook nog last hebben ,
vooral het laag.

Maargoed je hebt altijd zeikers ertussen die al aan
de deur staan bij het doortrekken van de WC of dat je laat
onder de douche staat of met je vriendin zit te rollebollen :D

was ooit bij een drummer in hartje Amsterdam die heeft
een drumbox geplaatst en die kon gewoon midden in
de nacht drummer zonder dat de buren er last van hadden :okdan:

Wat de situatie nog vervelender maakt is, dat mijn broer veelal tot half een 's nachts werkt.
Dus oftewel, na werk is er geen gelegenheid voor ontspanning.

Dat is natuurlijk geen excuus, dat je broer laat thuis komt en dan nog muziek wil luisteren is niet het probleem van 90% van de andere mensen die op dat tijdstip gewoon op bed liggen en rust willen.

Wat ik er uit opmaak is jullie huis behoorlijk slecht geisoleerd, dat je op laag volume nog alles van elkaar kunt horen lijkt me niet echt normaal. Al weet ik niet wat voor geluidsinstallatie je hebt natuurlijk, misschien helpt het ook om het basniveau wat te verlagen. Isolatie lijkt me verder de enige oplossing.

Na 10 uur doordeweeks en na 12 uur in het weekend geen lawaai meer lijkt me heel redelijk eigenlijk. In de stad heb je nou eenmaal rekening te houden met andere mensen...

Als voormalig bovenbuur van een wanna-be DJ kan ik zeggen dat niets zo irritant is als geluidsoverlast van je buren. Ik ben van mening dat ik in MIJN huis niet naar de muziek van een ANDER hoef te luisteren. En natuurlijk mag die volumeknop best een keertje open, maar als dat heel vaak en/of 's-avonds is is het genoeg om je op de rand van overspannenheid te brengen.
Dat ben ik wel enigszins met je eens (al stoor ik me niet aan de muziek van een ander), maar hoe zit het dan met die vreselijk irritante bouwperikelen van de buren. In theorie zou dus niemand een boor of een hamer in de hand mogen nemen, want dat bederft mijn leefgenot...

Vroeger wel eens meegemaakt dat m'n buurman s'ochtens vroeg harde muziek ging draaien. De vuile teringleier. :D De muziek was wel goed te trekken maar ik vroeg me af of hij gek aan het dansen was of z'n vrouw in elkaar aan het rossen omdat je door de muur allemaal rare geluiden hoorde.
Maar na het verhuizen geen last meer van gehad.

Een koptelefoon is gewoon een goede oplossing. En als je niet door hebt dat je s'avonds laat geen vrienden maakt door muziek hard te zetten dan heb je vast niet door hoe irritant dit kan zijn.

Koptelefoon is slecht voor je oren en levens gevaarlijk bij het switchen van presets met volume verschillen of het te ver openen van resonantie. Daarnaast vermoeider en je muziek lijkt beter te klinken. De volgende dag op speakers valt het dan tegen.

Dat ben ik wel enigszins met je eens (al stoor ik me niet aan de muziek van een ander), maar hoe zit het dan met die vreselijk irritante bouwperikelen van de buren. In theorie zou dus niemand een boor of een hamer in de hand mogen nemen, want dat bederft mijn leefgenot...

Sja, uiteindelijk is het allemaal een kwestie van geven en nemen en elkaar een beetje de ruimte geven. Persoonlijk vind ik bouwlawaai lang zo irritant niet, omdat ik een onderscheid maak tussen 'nuttige overlast' (oftewel: er moet iets gebeuren) of 'onachtzame overlast' (oftewel: iemand loopt voor zijn lol herrie te maken). Daarnaast bestaan er ook geen schuimrubberen hamers of boren (maar wel koptelefoons :D) dus alternatieven zijn er ook niet echt.

Maar je hoort mij heus niet klagen als ik een keer de buren hoor, maar dag-in dag-uit urenlang ... dan wel.

Ik heb het eens helemaal uitgezocht omdat, denk ik, niemand in zo'n gehorig pand als ik woon.
Geluidsoverlast is altijd subjectief, waar de een iets als hinderlijk ervaart, ervaart de ander iets als normaal.
(bij mij is het dus zo dat normaal volume al supergoed hoorbaar is, wel heb ik de mazzel dat ik op de bovenste etage zit en dus zelf geen overlast heb).

Isoleren heeft vaak ook maar weinig zit, die bassen van tegenwoordig shaken alles hehe. Je zou wel een geluidsdempende laag onder je vloer oid kunnen aanbrengen (maarja, zijn wel weer extra kosten en het voordeel valt nog maar te bezien).

Zelf doe ik het 'creatieve' gedeelte dus met een goede koptelefoon (vind dat overigens zelf ook wel prettiger, hou er niet zovan dat iemand voor mijn gevoel zit 'mee' te luisteren). Het afmixen doe ik dan op een ander tijdstip.

Wat gij wil dat u niet geschiedt, doe dat ook een ander niet. Luidruchtige buren zijn verschrikkelijk irritant, ik spreek uit ervaring (mijn vorige huis was zo gehorig, ik hoorde m'n buren naar het toilet gaan). Geluidsoverlast heb je al vrij snel in een landje waarin de persoonlijke leefruimte klein is (ik meen dat de gemiddelde ruimte tussen 2 personen is Nederland iets van 2,1 vierkante meter is, in Amsterdam zelfs maar 1 m2). Goed buren contact zo heb ik nu ontdekt, is absoluut een pre als je thuis muziek maakt. Mensen zijn een stuk toleranter als ze weten wat je zoal doet en waarom. En als je er geen afspraken over kunt maken of je buren zijn enorme zeikerds, dan moet je maar verhuizen, want dan komt het toch nooit meer goed.

Wat gij wil dat u niet geschiedt, doe dat ook een ander niet. Luidruchtige buren zijn verschrikkelijk irritant, ik spreek uit ervaring (mijn vorige huis was zo gehorig, ik hoorde m'n buren naar het toilet gaan). Geluidsoverlast heb je al vrij snel in een landje waarin de persoonlijke leefruimte klein is (ik meen dat de gemiddelde ruimte tussen 2 personen is Nederland iets van 2,1 vierkante meter is, in Amsterdam zelfs maar 1 m2). Goed buren contact zo heb ik nu ontdekt, is absoluut een pre als je thuis muziek maakt. Mensen zijn een stuk toleranter als ze weten wat je zoal doet en waarom. En als je er geen afspraken over kunt maken of je buren zijn enorme zeikerds, dan moet je maar verhuizen, want dan komt het toch nooit meer goed.
Jep. Zo is het maar net. Ik heb het geluk dat mijn buren zich niet storen aan mijn muziek. Ik heb ze uitgelegd dat ik een hobby heb waar ze last van kunnen hebben en dat als ze dat hebben, dat ze me kunnen bellen. Nog nooit heb ik een belletje gehad....

Mijn buurman naast ons hebben we na 1,5 jaar durende rechtszaak weg gekregen oa. ook voor EXTREME geluidsoverlast. Onder mij wonen ook van die gasten die menen na 23.00 te moeten knallen (en zwaar slechte muziek ook nog)...

Overdag stoor ik me er niet aan, zet ik mijn studio gewoon even een tandje harder, als het me echt irriteert en ze willen wedstrijdje doen (zo lijkt het haast wel) met hun Frans Bauer en andere jaren 90 troep; dan doe ik even mijn oordopjes in en probeer even een nieuwe industrial track of een lekkere hip hop stage banger met veel 808 uit :D (Met de VOLLEDIGE monitoring aan op oorlogssterkte).

Ik doe zelf na 21.00 niks meer in de studio en 's morgens niet eerder dan 8.30. Zondagen laat ik de studio meestal uit of zit wat presetjes ofzo in elkaar te vogelen, in ieder geval geen zware shit.

Mijn buurman naast ons hebben we na 1,5 jaar durende rechtszaak weg gekregen oa. ook voor EXTREME geluidsoverlast. Onder mij wonen ook van die gasten die menen na 23.00 te moeten knallen (en zwaar slechte muziek ook nog)...

Overdag stoor ik me er niet aan, zet ik mijn studio gewoon even een tandje harder, als het me echt irriteert en ze willen wedstrijdje doen (zo lijkt het haast wel) met hun Frans Bauer en andere jaren 90 troep; dan doe ik even mijn oordopjes in en probeer even een nieuwe industrial track of een lekkere hip hop stage banger met veel 808 uit :D (Met de VOLLEDIGE monitoring aan op oorlogssterkte).

Ik doe zelf na 21.00 niks meer in de studio en 's morgens niet eerder dan 8.30. Zondagen laat ik de studio meestal uit of zit wat presetjes ofzo in elkaar te vogelen, in ieder geval geen zware shit.

Nou, ik benijd je niet. Zo deden mijn zus en ik toen we kleine pubertjes waren: wedstrijdje muziek harder zetten. Ik zou er toch niet aan moeten denken dat ik nu nog zo zou moeten leven. Knap als je je er niet zo aan stoort.

Back