Synthesizer noob

fstfrwrd

Ingeburgerd
Hallo,

ik heb maar een heel beperkte kennis wat betreft synthesizers en sound design en ik zou graag meer leren. (van basic dingen tot echt in-depth info)

zou iemand me wat sites kunnen vertellen waar van die zaken staan uitgelegd?

http://www.soundonsound.com/search?section=/&Keyword=synth+secrets

Een uitgebreide cursus hoeje geluiden creëert. Het eerste artikel begint op de derde pagina. In tegenstelling tot andere cursussen houden ze je handje niet vast, maar leggen ze je het concept uit.

http://www.amazon.com/Sound-Synthes...bs_sr_1?ie=UTF8&s=books&qid=1210696475&sr=8-1

Dit boek geeft je een zeer goed overzicht van de verschillende manieren van synthese (behandelt dus niet hoe je geluiden maakt, maar wel de geschiedenis, het wat en waarom. Zeer aan te raden. Kijk eens naar de korte inhoud op amazon.

Deze bronnen zijn niet de gemakkelijkste om mee te beginnen, maar als je ervan houdt om zaken te lezen en opnieuw te lezen, terwijl je telkens iets bijleert, zou ik deze zeker aanraden. Ze zijn eveneens goed geschreven. µ

Praktijk: praktisch is het aangeraden om met een eenvoudige soft- of hardwaresynthesizer presets van anderen te ontleden en na te maken.

Misschien kun je wat meer uitleggen in welke richting je precies wenst te gaan...

http://www.soundonsound.com/search?section=/&Keyword=synth+secrets

Een uitgebreide cursus hoeje geluiden creëert. Het eerste artikel begint op de derde pagina. In tegenstelling tot andere cursussen houden ze je handje niet vast, maar leggen ze je het concept uit.
Hele goede artikelen. Ik lees ze nog steeds door als ik iets vergeten ben. Heb zelfs toendertijd het tijdschrift gekocht om niet de hele tijd naar het scherm te staren.
Praktijk: praktisch is het aangeraden om met een eenvoudige soft- of hardwaresynthesizer presets van anderen te ontleden en na te maken.
Dit is de methode waarvan je in het begin het meeste van leert: kijken hoe parameters zijn ingesteld bij de presets die je goed vindt. Van het analyseren leer je zoveel dat een nieuwe synth, tenzij een hele andere synthese, je zo door hebt.

Waar je ook veel van leert is uitwisselen van sounds met iemand en dan ervaring uitwisselen hoe die dat gedaan heeft. Dus persoonlijk bedoel ik, al is via een forum dat ook mogelijk, ;).
Of een workshop.

Andere zeer leerzame methode maar minder snel is proberen geluiden na te maken die gebruikt zijn in muziek. Als je veel popmuziek speelt in een coverband, wordt je daar handig in. Je leert snel geluiden herkennen en hoe je ze moet na maken. En van daaruit kun lekker variaties bouwen.

Inderdaad, veel zelf doen en daarnaast wat lezen hier op SF. Ook reviews lezen helpt wel om wat meer kennis te krijgen van de terminologie.

kijk eens naar een paar verschillende muziekbladen.
Heel vaak bevatte die tutorials die je helpen met een synth om te gaan.
Ik denk dat er elk jaar wel een blad is die een rubriek heeft die
"hoe met een synth te beginnen" heet.

Interface (NL)
FutureMusic
SoundonSound
Musicmaker
Computermusic
etc

Rob Papen 'adverteert' hier ook regelmatig met z'n workshops, deze zijn zeker de moeite waard als je wilt leren over synthesis. Ik geloof dat deze in de 'klank & theorie' oid map op het forum te vinden zijn.

Ook de "Programming Analogue Synths" tutorial is heel goed. Dit is eigenlijk een tutorial voor de Virus, maar universeel genoeg om als algemeen naslagwerk te dienen.

Rob Papen 'adverteert' hier ook regelmatig met z'n workshops, deze zijn zeker de moeite waard als je wilt leren over synthesis. Ik geloof dat deze in de 'klank & theorie' oid map op het forum te vinden zijn.

ik zou graag meer leren. (van basic dingen tot echt in-depth info)
Niet aan beginnen i.m.h.o.
Blijft naar mijn idee veel te basic.
Sorry rob. mij heeft t niet veel geholpen

Back