Microkorg?

DDaanniizz

Hadouken!
Hee! allemaal.
ik ben van plan om een micro korg te kopen en ik zou graag jullie mening er over willen horen. :) dus comment pls :)
(ik ben wel een beginner :P)

Of de MS2000, net dezelfde engine als de microkorg, maar

-16band ipv 8 band vocoder
-grote toetsen
-draaiknoppen voor ongeveer elke functie, dus erg hands-on
-16 stappen step/mod sequencer!
-virtual patching (of kan de microkorg dat ook?)

Enfin, kort gezegd is het een microkorg met de functionaliteit en afmetigen van een volwassen synth. Wat duurder, maar m.i. het prijsverschil waard. Als je budget te beperkt is voor een MS2000, lijkt een microkorg me erg leuk voor het geld.

Met de R3 heb ik geen ervaring.

Ik zou 'm alleen 2ehands kopen, of doorsparen voor een R3 :).

Het geluid van de microKorg is naar mijn mening dik in orde. Wat mij tegen de borst stuitte was de gebruiksonvriendelijke interface. 5 knoppen voor alle parameters, veel switchen dus. Kan misschien best een obstakel zijn voor een beginner.
Er is wel een progje waarmee je met behulp van je PC je geluiden kunt veranderen. Maar ik wil aan knoppen kunnen draaien, daar koop je (o.a.) toch een hardware synth voor?

Korg R3

Korg R3

De Korg R3 ziet er fraai uit... Dikke mic erop + nu nog 200 dollar korting!! :okdan:

http://www.korg.com/gear/prod_info.asp?A_PROD_NO=R3

KORG CELEBRATES – YOU SAVE!

Get a $200 Rebate with Korg’s "20th Anniversary of the Workstation" celebration.

Korg invented the first music workstation with the M1. Twenty years later we continue to bring you groundbreaking, great-sounding musical instruments that inspire and invigorate your music. Take advantage of our anniversary for amazing savings. But don’t wait – this celebration won’t last forever!

• Buy an R3 and get a $200 Rebate (promotional period 4/1/08 – 6/1/08)

De Korg R3 ziet er fraai uit... Dikke mic erop + nu nog 200 dollar korting!! :okdan:

Grappenmaker :P

http://www.korg.com/gear/promotion_img/R3_couponB.pdf
Offer good in the U.S. and its territories only.

Dus, tenzij jij binnen 5 dagen een R3 hier krijgt (via iemand op een legerbasis of zo) en dan nog alle bonnetjes en zooi naar New York opgestuurd krijgt, dan kun je korting verwachten. Die is dan al lang en breed teniet gedaan door eventuele importheffingen en de stand van de dollar :D.

Ik ruilde de microkorg in na een jaar te proberen om er deftig geluid uit te krijgen. Ik ben meer dan vaak gaan zitten om een goede klank uit het ding te halen (soms samen met een vriend die een Nord heeft staan), vaak merkte ik dat in mijn uiteindelijke mix het geluid naar de achtergrond zakte, en dat ik het uiteindelijk gewoon terug verwijderde. Ik merkte dat ik niet hetzelfde goede geluid uit de Korg kreeg als ik bv uit Atlantis VST kreeg, zelfs niet de meest eenvoudige dingen. Nu kan dat liggen aan de engine, of simpelweg aan de klote-bediening...

Nu met de Ion heb ik absoluut geen problemen meer om de geluiden te maken die ik wil...

Ik heb zowel een ms2000B (grote broer van de microkorg) en een R3 en ik kan je echt aanraden ff iets langer door te sparen voor de R3 want.....

-beter geluid, oscilators en filters klinken stukken beter imo
-betere programmeerbaarheid, de R3 heeft lcd schermpjes boven de knoppen die aangeven welke parameter je aan het editen bent. bij de microkorg gaat dit pas net zo soepel wanneer je heel dat apparaat uit je hoofd weet.
-8 stemmen tegenover 4 op de microkorg
-3 eg's, microkorg heeft er 2
-uitgebreidere (imo erg goede) unison
-6 patches, 4 op de microkorg
-veeeeeel meer effecten en waveshaping mogelijkheden waaronder een sub oscilator
-midi over usb

vergeet ik nog iets.... oja NORMALE TOETSEN :D

heb de microkorg ff hier gehad, zeker te weten een supersynth voor de prijs. had verwacht dat het echt meer n gadget dingetje zou zijn, maar als je er 1 onder de 220 kan scoren zou ik het meteen doen!

De microkorg is mono-timbraal, ook al is hij zogezegd duo-timbraal.

Het is misleidend: er zijn twee timbres met elk 2 oscs en zo, maar je kan die enkel layeren, niet apart gebruiken. De polyfonie wordt dan gereduceerd tot 3 of 2 noten (naargelang hoeveel oscs je gebruikt in het tweede timbre).

Ik heb ooit de vraag hier gesteld of er geen manier is om de twee timbres apart te gebruiken, maar dat is dus niet mogelijk. Stom.

Mono timbraal dus. Als je tunes wilt maken (liedjes?) dan zal je telkens je audio moeten opnemen, en dan een nieuw geluid maken en zo gaan layeren. Je kan dus niet 2 of meer geluiden tegelijk door de microkorg laten produceren.

Zelf geluiden maken (tunes?) gaat net zoals bij elke sythesizer, door oscs te kiezen, filters, effecten, modulatie, ... allen gaat het bij de microkorg net iets moeilijker doordat er maar 5 knoppen zijn voor al deze parameters. Je kan wel alles via midi aansturen (en dit werkt echt goed) dus als je er een bcr2000 ofzo aanhangt kan je wel alles zo instellen dat je voor elke parameter een knop hebt. De bcr heeft net te weinig knoppen, maar ok, niet elke parameter is zo belangrijk om snel te tweaken.

Er is overigens een pc editor voor de microkorg die wel goed werkt, maar ik heb dat programma eigenlijk nooit gebruikt, enkel eens getest. Als ik op de pc geluiden wil zitten maken gebruik ik wel een vst synth, daarvoor heb ik geen hardware synth nodig.

Nogmaals, ik vond het geluid van de microkorg echt ondermaats en begrijp niet dat die zoveel goede kritieken krijgt. Nuja dat is mijn mening. De draagbaarheid is een enorm voordeel. En de mini knopjes vind ik eigenlijk goed, zo heb je iets meer octaven, da's toch prettig.

Als je geen toetsenbord wil, kan je beter uitkijken naar een module met multi-timbraliteit (novation nova, sh32, ... er zijn er zovele).

Micron is van geluid voor mij stukken beter, maar de slechts drie knoppen zijn een spelbreker.

Kijk eens naar de xiosynth. Weinig deftige demo's van, ik vrees dat het geluid richting microkorg neigt, maar echt weten doe ik het niet.

Je krijgt een microkorg voor 200-250 euro zo weer verkocht, dus als je het kan betalen kan je altijd een gokje wagen, je vind er nog genoeg nieuw en tweedehands...

groeten.

Heb mijn microkorg omgeruild voor een an1x,:okdan:
mischien ook iets voor je

Ik zou zelf doorsparen voor een (tweedehands) full size apparaat als je verder nog geen andere synths/keys hebt. Juist als je net begint moet je er gewoon achter kunnen zitten en gaan spelen en pielen, en dan lijkt de madurodam playmobil interface van de micro me niet ideaal.

Back