daglicht in studio?

da goose

DaGooseMusic.nl
Ik kan mijn oorspronkelijke topic over mijn nieuwe studio niet meer zo snel vinden maar aangezien het toch ook wel algemeen is maar even een nieuw topic.

Over een paar weken krijg ik de sleutel van mijn nieuwe huis waarin in een grote schuur los van het huis de studio word gebouwd.
De hele schuur is iets van 3,5 x 13m langen de studio word 3.5 x 7m lang,lekker ruim dus.
Achterin in de studio zit een raam over de hele breedte welke ik in mijn oorspronkelijke planga laten vervangen voor dubbelglas maar dan niet meer over de hele breedte maar ongveer de helft van het oppervlak.
Zo'n raam vervangen kost wel wat maar dat kost een verbouwing altijdmaar nu zat ik me te bedenken dat het misschien beter is om dat hele raam te laten vervallen en er een dubbele wand van te maken.
Dat is veel beter voor de isolatie, goedkoper en ook nog eens minder braakgevoelig.

Enige puntje waar ik aan zat te denken is dat met het laten vervallen van het raam er GEEN daglicht meer in de studio binnenkomt en vraag me een beetje af of ik dat zal gaan missen.
Momenteel zit er wel een raam in mijn oude studio waarvoor wel dikke rode velour gordijnen hangen. Hierdoor er niet heel direct daglicht binnen maar wel iets door de 'doorschijn' van de gordijnen.
Soms mis ik op de een of andere manier wel wat daglicht maar ik moet er bij zeggen dat de wanden in mijn studio nu paars zijn (donker dus) en in mijn niuwe studio gaan deze licht olijfgroen worden en de tafelbladen van het studiomeubel wit.

Er zullen ongetwijfeld mensen hier zijn die ook een daglichtdichte studio hebben en ik zou graag willen weten hoe je dat ervaart.
Er is ook verlichting (TL buizen eigenlijk, lelijk dus) die daglicht simuleren in dit soort situaties, misschien dat ik voor zoiets ga eventueel?

Ervaringen?

Misscien en idee om een soort van grote "dakramen" in het plafond te zetten? Dan valt he minder op voor inbrekers, mar komt er wel daglicht van boven door het dak.

Daglicht in de studio is heerlijk toch?

Een collega van me heeft zo'n Solar ding in huis, en dat geeft heel fijn licht.
Maar in een garage/schuur waar het dak dicht bij is, zou ik een koepel nemen: http://www.lichtkoepels.net/

Daglicht in de studio is heerlijk toch?

Een collega van me heeft zo'n Solar ding in huis, en dat geeft heel fijn licht.
Maar in een garage/schuur waar het dak dicht bij is, zou ik een koepel nemen: http://www.lichtkoepels.net/

lichtkoepel is ook een idee inderdaad, zie driewandige koepels staan zelfs, lijkt mij dat dat wat isolatie beterft ook OK is.
Kom ook wel een en ander tegen over daglicht verlichting wat geen lelelijke TL buizen zijn, ook een optie.
Nog ff uitzoeken..

Als je perse daglicht zou willen, zou je mischien kunnen nadenken over een dakraam. Als je een plat dak hebt zijn er meestal wel koepels te vinden die daar geschikt voor zijn. Ik weet niet of dit acoustisch verantwoord is, maar volgens mij kan jij dat prima zelf "berekenen". Mocht je een schuin dak hebben hebben is zo`n velux dakraam misschien een idee.

Om kosten te drukken kan je misschien 2e hands zo`n koepel of raam scoren. Er zijn genoeg bedrijven die 2e hands bouwmaterialen verkopen. Scheelt in de beurs en spaart het milieu (enigszins).

Succes en plezier met het herverbouwen van Studio:)

[edit]ah....koepel werd al genoemd in de tussentijd :D[/edit]

Als je het raam voor het daglicht wilt houden maar een inbraakveiliger oplossing wilt hebben kun je veiligheidsglas overwegen. Dat is wat juweliers en banken etc. gebruiken: bijv. 2 of 3 lagen glas met folies ertussen. Je moet daar met grof geweld op tekeergaan, dan versplintert het glas, maar door de folies kom je niet makkelijk heen. O.k., met een heftruck uiteindelijk wel, maar dan ram je er makkelijker even een deur of stuk muur uit. Het is trouwens geluiddempender dan dubbel glas. En als je een luxaflex of rolgordijn aan de binnenkant van je studio hangt als je weg bent is er ook geen inkijk. En ik weet wat je waarschijnlijk denkt: krankzinnig duur...

Ik had 6 m2 (in drie panelen) van dat glas nodig voor een project van een geluidskunstenaar en schrok in eerste instantie van de prijzen. In Amsterdam dan wel, want daar moest ik voor 3 of 4 mm. 150 Euro per m2 betalen, zonder slijpen etc.

Na flink zoeken kwam ik bij een fantastisch pro-glasbedrijf in Barneveld terecht, en dat waren i.t.t. de arrogante eikels die je hier in A'dam overal vindt, enorm vriendelijke vakmannen. Ik betaalde daar minder dan 100 Euro ex. btw per m2. Het rondom zeer netjes slijpen van de drie panelen hadden ze gratis 'als service' gedaan. Is inmiddels een jaar of twee geleden, waarschijnlijk iets duurder geworden.

Dit soort glas wordt trouwens voor je op maat gemaakt in de fabriek, je kunt dat zelf eigenlijk niet (laten) versnijden, want 95% kans dat het dan meteen versplintert.

Vorige zomer had ik voor mijn nieuwe studiootje ook een nieuw raam nodig. Uiteindelijk wilde de timmerman dat zelf leveren (en daar ook aan verdienen natuurlijk), maar ik had ook al advies en een offerte gevraagd bij het genoemde glasbedrijf en uitgelegd waarvoor het was. Ze hebben toen uit zichzelf eerst met fabrikanten overlegd en adviseerden me vervolgens dit:

Quote:

"Gelaagd 66.2 met een akoestische folie. Bij dit glas is er al een geluidsdemping van 39db. De prijs voor de glasplaat van 1m2 bedraagt € 100,= inclusief 19% BTW. Deze glasplaat is met 2 weken te leveren."

Dit is dus een prijs van een jaar geleden, maar echt goedkoop. Bedenk ook dat ik zelf ook slechts 1 m2 nodig had, ze dat ook wisten, en ze daar echt voor aan het werk gingen om me zo goed mogelijk te kunnen helpen. Ik weet niet hoe het in Den Haag is maar in Amsterdam kun je zoiets helemaal vergeten.

Trouwens, voordat er discussies ontstaan over de demping van glas met dergelijke folies: ik heb drie lagen gips in mijn studiowanden met veel goed isolatiemateriaal erin, plafond en vloer zijn ontkoppeld. Het raam ging er als laatste in, en daar lekt niet meer geluid door dan door de wanden (overal minimaal.) Daglicht- en inbraakwerende aspecten waren voor mij belangrijk. En met zo'n prijs twijfel je niet meer tussen normaal glas of dit lijkt me.

Hieronder de contactgegevens van het bedrijf, misschien heb jij of een ander forumlid er nu of later iets aan:

Van de Beek Glas
(vraag naar: Arwin van de Beek, dat is de jonge eigenaar van dit oude familiebedrijf)
Anthonie Fokkerstraat 27
3772 MP Barneveld

Tel: 0342-462809
info(at)rvdbeek.nl (ook t.a.v. Arwin)

* Het is trouwens geen winkel waar je even langsrijdt, maar een grote bedrijfshal met werkplaats etc. Dus maak eerst even een afspraak als je er naartoe wilt.

Succes ermee,

Ik ben in ieder geval blij dat ik een goed raam in mijn studiootje heb. Van enkel kunstlicht word ik helemaal gek op een gegeven moment.

Laatst gewijzigd:
Het effect van daglicht op mensen is wetenschappelijk onderzocht. Gebrek aan daglicht verstoort de biologische klok. Het hangt natuurlijk af van hoeveel tijd je in je studio doorbrengt of het gemis aan daglicht effect heeft. Je begroting zal wel de doorslag geven, maar je kunt natuurlijk met rol- of klapluiken werken, waardoor je toch daglicht kunt toelaten, wanneer je daar zin in hebt. Als ik voor mezelf spreek, zou ik het daglicht niet meer willen missen. Ik heb drie jaar op een zolderkamer zonder daglicht moeten werken en dat gaf een benauwd gevoel. Ik vind het ook prettig om wat groen om me heen te kunnen zien. Aan akoestische isolatie doe ik niet, omdat ik hoofdzakelijk electronica gebruik en ik houd het geluidsniveau zo laag dat de vele buren nog niet hebben geklaagd. Ik heb wel dubbelglas laten plaatsen, maar dat was niet om akoestische redenen. De sfeer in je studio is minstens zo belangrijk als de apparatuur...

blacklight & maglight... :D

Maar als ik een aparte studio zou hebben buiten mijn huis en het geld voor zo'n mooie koepel, zou ik het zeker doen!

Daglicht

Daglicht

Hallo!
Ik heb ook veel moeite gedaan om in mijn opnameruimte daglicht te behouden door een raam te plaatsen.
Dat, plus een relatief hoog plafond (2.60m) geeft de artiest meer "room to breathe" en dat blijkt bevorderlijk voor de prestaties: niet alleen kunnen we langer doorwerken, maar zangeres/zangeressen durven ook meer voluit te gaan.
Ook al hangt er een houten luxaflex voor (sowieso niet slecht, kwa diffusie) en het raam dus eigenlijk zelden gebruikt wordt, levert het dus wel degelijk een betere werkruimte op.
Kortom, als ik jou was zou ik een raam plaatsen wat je goed kunt afsluiten.
Je hebt dan in ieder geval de keuze.

Back