evolver vs prophet 08

Menace

bliep
Hallo allemaal, ik ben al enige tijd van plan een evolver te kopen maar dit is er nog niet van gekomen. Toen kwam een poosje geleden ineens de prophet 08 tevoorschijn en die is toch ook niet verkeerd. Ik zit dus een beetje te twijfelen tussen de twee.

Het viel mij op dat de synths qua functies (lees knoppen) behoorlijk op elkaar lijken. Vandaar dat ik me afvraag wat nou precies de verschillen zijn tussen deze twee.
Hoofdzakelijk zal ik hem toch voor monofone geluidjes gaan gebruiken dus het verschil in polyfonie is niet echt een issue. Ook met het feit dat de evolver egens een ad/da-tje maakt heb ik geen probleem, ik ben geen analoog purist.

Ik doel hier dus op de verschillen in programmeer mogelijkheden en het verschil qua geluid. Ik had gehoord dat de chips in de p08 hetzelfde zijn als in de evolver, maar wel een beetje getweaked. Dus.... wie het weet mag het zeggen. :doei:

Hopelijk kan ik hier volgende week een uitgebreider antwoord op geven want dan heb ik ze allebei als het goed is :)

De belangrijkste verschillen zijn dat de Evolver een 'hybride' analoog en digitaal signaalpad heeft. Zo gebruikt 'ie 2 analoge osc en 2 digitale osc. En voor delay/distortion/'hack' gebruikt 'ie ook digitale effecten. En hij heeft een audio-input om externe sounds mee te bewerken.

De Prophet 08 is meer een traditionele echt analoge polysynth. Daarnaast kan 'ie zijn 16 oscs ook stacken voor 1 monster monosynth. De Evolver is denk ik de 'spannende' van de twee, aan de andere kant denk ik dat het mogelijk moet zijn om afgrijselijk breed en dik geluid uit de Prophet te halen met de juiste programmering.

Jammer dat ie niet 8 stemmen multitimbraal is btw....

Das inderdaad wel een minpuntje, had wel gemogen voor dat geld

koop lekker een desktop Evolver en nog een MFB erbij : )

Die ziet er ook wel erg smakelijk uit, ik had alleen gehoord dat die MFB's niet altijd even betrouwbaar zijn.

Hopelijk kan ik hier volgende week een uitgebreider antwoord op geven want dan heb ik ze allebei als het goed is :)

Dan houd ik me van harte aanbevolen voor wat vergelijkend materiaal als het zover is :mega:

Hoe zit het trouwens met de step sequencers? Zijn er nog verschillen in aantal sporen of modulatie bestemmingen?

Ik heb van de week een Poly Evolver naast een Prophet gehoord. Ik vond persoonlijk dat de Prophet de Poly Evolver opvrat. Dikker, warmer en meer power.

Als je toch een goede monosynth zoekt zou ik de Moog Voyagerof de Little Phatty ook niet uitsluiten.

Die moogs zijn inderdaad ook erg fijn. De voyager is alleen een beetje buiten mijn prijsklasse en de little phatty vind ik persoonlijk een beetje te beperkt. Als je bedenkt dat je voor 200 euro minder een evolver hebt, waar behoorlijk wat meer toeters en bellen op zitten, dan valt de phatty helaas af. Helaas want ik vind het een hele mooie bak, maar ik moet ook een beetje op het geld letten.

Hoe zit het trouwens met de step sequencers? Zijn er nog verschillen in aantal sporen of modulatie bestemmingen?

Volgens mij zijn de sequencers tussen Evolver en P08 min of meer gelijk voor zover ik kan zien, maar die van de P08 wordt getriggered door een noot ingedrukt te houden en die van de Evolver kan ook met een eenvoudige start/stop spelen.

Maar omdat je in de P08 2 layers kunt stacken kun je meer doen met de sequencer omdat je op beide layers ieder 4 sequencers kunt laten lopen.

Maar omdat je in de P08 2 layers kunt stacken kun je meer doen met de sequencer omdat je op beide layers ieder 4 sequencers kunt laten lopen.

Zijn dat dan 4 sequencers die 2 layers aansturen of echt 4 aparte sequencers per layer?

Ik zag trouwens dat die prophet per oscilator een aparte glide rate had. Weet iemand of de evolver dat ook heeft? Vond ik wel een erg toffe functie namelijk.

de evolver heeft af en toe een klank die overal dwars doorheen gaat, super.

ik gebruik m vaak live , de 08 klinkt vet maar wat beheersbaarder .

ik ga vaak naar de winkel waar Ron boots werkt , en daar staan de dave smith's moogs virussen ed naast elkaar en demo klaar.

ga gewoon eens luisteren bij je dealer

Zijn dat dan 4 sequencers die 2 layers aansturen of echt 4 aparte sequencers per layer?

Voor zover ik weet heeft iedere laag zijn eigen 4 sequencers die dus onafhankelijk van elkaar werken.

En de Evolver heeft inderdaad een eigen glide per osc, ook voor de digitale.

lastig.. zijn allebei natuurlijk leuke bakken. Even afgezien van de functies zou je natuurlijk ook nog later de desktop evolver kunnen aanschaffen (al dan niet met de vyzor editor oid).

Wel denk ik dat de evolver, mn door de digitale osc's diverser is, je zit iig niet vast aan een bepaald soort sound.

Het zijn allebei erg begeerlijke synths als je het mij vraagt. Maar zoals Nomore al zegt, heeft de Evolver een veel breder klankspectrum doordat de synthengine gewon dieper gaat.

De Prophet '08 daarentegen heeft natuurlijk 8 stemmen (duh) en klinkt misschien klassieker....zelf heb ik hem nog niet gehoord, behalve dan via internet.

Zelf zal ik misschien nog wel eens gaan voor een Evolver Keyboard (MEK), lijkt mij een van de interessantste monosynths van dit moment.

dat is sowieso een goed plan.

Ja, maar ik heb nog een jaartje of 30 te gaan :stupid

Tegen die tijd zijn zowel de Evolver als de Prophet '08 zwaar vintage (om het een beetje on topic te houden) en kost de Pro-One een fortuin als je er nog een kunt vinden.

Misschien moest ik er dan toch maar alvast een kopen :eureka:

Als ik het goed begrijp zijn die evolver en prophet dus behoorlijk gelijkwaardig qua modulatie/sequence mogelijkheden. De evolver heeft alleen een breder klankspectrum vanwege de digitale oscilators.
Maargoed, die digitale oscilators ff terzijde, hoe klinkt het analoge gedeelte van de evolver in vergelijking met de prophet? Ik heb ze beiden een aantal keer geprobeerd maar ik heb ze nog nooit naast elkaar gehad. Het idee wat ik er zelf van heb is dat de prophet qua klank wat braver is dan de evolver, maar het kan zijn dat dit komt door de digitale oscilators. Is er iemand die ze beiden heeft staan toevallig?

Zie de post van OJS

Ik zie hem, er staat dat hij ze naast elkaar heeft gehad. Wat ik bedoel is 'is er iemand die ze allebij thuis/in zijn studio heeft staan'. Het zou fijn zijn als er iemand is die een wat specifiekere uitleg kan geven dan 'dikker en warmer'.

Back