Wat maakt protools HD zo duur?

Wat houd dat precies in? dat 48 bit.. Groot kwaliteitsverschill?

Ehhhh heel lang verhaal :)

Maar in deze pdf staat het gehele verhaal beschreven.

Attachments

• 48_Bit_Mixer_26688.pdf
    929,1 KB · Bekeken: 237
Ik zie een aantal dingen in deze topic voorbijkomen waar ik graag toch even op reageer...

Verschil tussen 44.1 kHz geluid en 96 kHz is er wel degelijk. De anti aliasing en dithering noise bevind zich bij 96 kHz in het ultrasone waardoor wij het niet meer waarnemen en dit ook geen effect meer heeft op de range die wij kunnen waarnemen. Enig nadeel is dat sommige speakers noise in het ultrasone niet zo leuk vinden (wat dus bij cirrus logic convertors het geval is of bij SACD's)

Daarbij gezegd hebbend, een goede kwaliteits 44.1 kHz is natuurlijk beter dan een brakke 96 kHz convertor.

Het andere waar ik even wat over kwijt wil is het verschil in "geluid" tussen daw's. Er zit geen verschil in geluid tussen daw's. Dat is iets wat in je hersenen zit.
Op gearslutz en andere fora zijn al genoeg tests te vinden van een geripte cd door de mixer van een aantal DAW's en dit geexporteerd en uit fase gezet. Perfecte nulling...
Waar het verschil in geluid zit bij PT HD zal misschien de convertors zijn die worden gebruikt. Maar naar mijn weten maakt het ook geen verschil of je een TDM setup draait met Protools zelf, Digital performer of Logic. Het geluid blijft het zelfde...

Ik zie een aantal dingen in deze topic voorbijkomen waar ik graag toch even op reageer...

Verschil tussen 44.1 kHz geluid en 96 kHz is er wel degelijk. De anti aliasing en dithering noise bevind zich bij 96 kHz in het ultrasone waardoor wij het niet meer waarnemen en dit ook geen effect meer heeft op de range die wij kunnen waarnemen. Enig nadeel is dat sommige speakers noise in het ultrasone niet zo leuk vinden (wat dus bij cirrus logic convertors het geval is of bij SACD's)

Daarbij gezegd hebbend, een goede kwaliteits 44.1 kHz is natuurlijk beter dan een brakke 96 kHz convertor.

Het andere waar ik even wat over kwijt wil is het verschil in "geluid" tussen daw's. Er zit geen verschil in geluid tussen daw's. Dat is iets wat in je hersenen zit.
Op gearslutz en andere fora zijn al genoeg tests te vinden van een geripte cd door de mixer van een aantal DAW's en dit geexporteerd en uit fase gezet. Perfecte nulling...
Waar het verschil in geluid zit bij PT HD zal misschien de convertors zijn die worden gebruikt. Maar naar mijn weten maakt het ook geen verschil of je een TDM setup draait met Protools zelf, Digital performer of Logic. Het geluid blijft het zelfde...

BS!

Natuurlijk maakt het verschil maar of het nou nodig is.
Ik heb er sterkt mijn twijfels over als 16bit 44.1khz Paris user.

Wat ik weet van de Paris is dat deze gewoon zeer goede convertors heeft en daarom op 44.1 nog steeds erg goed klinkt.
Of het verschil nodig is hangt af van je doel, de boodschap die je wilt overbrengen en het medium waarop je de boodschap wilt overbrengen.

Als dit staat voor Bullsh*t, waar baseer jij dat dan op? Leuk om zoiets te plaatsen maar onderbouw het ook eens...

Laat ik het zo vragen; heb je het zelf wel is getest? en zo ja.... hoorde je het verschil niet? dan ligt het misschien wel aan je oren ipv dat het tussen iemand z'n oren zou zitten.

Laat het dan maar eens horen.

En iets via Gearslutz gelezen hebben, wil niet zeggen dat een feit is (de helft van de testen daar zijn onbetrouwbaar)

Ik heb voor deze gelegenheid vast even een kleine "test" gemaakt met een Inspiration Kit van een Sample CD-Rom, en heb deze in stereo multitrack gebounced.

Deze ben ik vervolgens aan het importeren in verschillende Daw applicaties, daarna aan het bouncen als 16 bit stereo file, en vervolgens aan het omzetten in mp3 ivm met de upload grootte van het forum.

Hier zijn alvast Logic 7, Logic 8 en Ableton Live 5.

Attachments

• Logic 7.mp3
    1,4 MB · Bekeken: 95
  • Logic 8.mp3
    1,4 MB · Bekeken: 92
  • Ableton Live 5.mp3
    1,4 MB · Bekeken: 95
Laatst gewijzigd:
@digimod
Zo vermoeiend. Mensen die hun eigen setup blijven verdedigen omdat ze bang zijn toe te geven dat alternatieve setups ook best wel werken.

@digimod
Zo vermoeiend. Mensen die hun eigen setup blijven verdedigen omdat ze bang zijn toe te geven dat alternatieve setups ook best wel werken.

klopt , een cubase setje met een aldi kaartje werkt ook , het is maar net
wat je eisen zijn :)

Een cd rippen in een daw en dan afspelen en recorden gaat je sowieso niets over de audio engine van een DAW vertellen.

Een summing proces komt pas tot stand wanneer je daadwerkelijk audio met elkaar gaat summen door middel van mixen in een DAW. Je zult dus pas een echte representatieve test kunnen maken als je in elke DAW een track of 10-20 mixt en de opname hiervan terugluisterd.

Anders ben je simpelweg aan het cd rippen en we weten allemaal wel dat er dan perfecte nulling optreed. Lijkt me niet meer dan logisch zelfs, iets digitaals extracten naar een digitaal bestand en dan fase verdraaid afspelen en dan niet perfect nullen zou wel heel twijfelachtig zijn. Dan zou de fabrikant er her en der 1-en en 0-en bijverzinnen ofzo?

Als je bijvoorbeeld het verschil in Audio engine tussen Ableton Live 6 & 7 niet kunt horen dan gaan er toch dingen fout tussen je oren.

Back