Polyfoon analoog 2OSC voor +/- 600 euro

http://www.youtube.com/watch?v=SCHoqbrYLo8

De Prophet 600 is een Six~Trak met knoppen, een extra oscillator en nauwelijks MIDI. De geluiden komen me zo bekend voor allemaal. Zelfde filter?

Waarom neem je niet gewoon een knoppenbak dat sysex aan kan?
Kun je gewoon de Matrix 1000 houden en toch lekker knoppen draaien.
Ik heb zelf een Kenton Spin Doctor en gebruik deze voor meerder synths.

Volgens mij is de mod matrix van de Matrix niet echt lekker te programmeren vanaf een externe programmer of wel? Ik heb hier nog een Behringer BCR-2000, die zal het vast op zich ook wel kunnen.

je woont in eindhoven bikkel, dan wist ik het wel. even emt ron boots praten en zijn matrix 6 + programmer overnemen. eens kijken hoe dat werkt. misschien bevalt de programmer wel bij de 1000, doe je de 6 weg, of je doet alsnog de 1000 weg.
microwave1 en matrix1000 is toch wel een erg lekkere combi. ik kan me nog goed herinneren dat die 2 de kern van mijn favoriete setup waren en elke keer als ik ze te koop zie (echt waar) denk ik even: zal ik alles opruimen en een matrix en microwave terugkopen?!

Werkt voor geen meter een Matrix 6/6R programeren van het panel, matrix 1000 houden en de M2001 editor van Strijbos erbij nemen werkt perfect, zo een hardware programmer voor de Matrix slaat nergens op, daar kun je maar een heel klein gedeelte mee editten (net als de Microwave programmer)

De Prophet 600 is een Six~Trak met knoppen, een extra oscillator en nauwelijks MIDI. De geluiden komen me zo bekend voor allemaal. Zelfde filter?

Totale onzin, zijn 2 heel verschillende synths met totaal andere klank en hardware binnenin.

Sixtrak = Curtis 3394 en Prophet 600 = CEM3340 VCO
+ CEM3372 VCF

je woont in eindhoven bikkel, dan wist ik het wel. even emt ron boots praten en zijn matrix 6 + programmer overnemen. eens kijken hoe dat werkt. misschien bevalt de programmer wel bij de 1000, doe je de 6 weg, of je doet alsnog de 1000 weg.
microwave1 en matrix1000 is toch wel een erg lekkere combi. ik kan me nog goed herinneren dat die 2 de kern van mijn favoriete setup waren en elke keer als ik ze te koop zie (echt waar) denk ik even: zal ik alles opruimen en een matrix en microwave terugkopen?!

Tja ik heb niet de cash om alles tijdelijk ff te houden.....misschien dat hij wil ruilen. Qua sound vind ik de 1000 erg goed voor het geld.

Vorige week bij Midi Amsterdam het laatste (demo)Poly Evolver Rackje gekocht voor een bijzonder goede prijs(bijna je budget zelfs ;) ) en goddomme zeg. Het is wat geklojo qua controls maar als je de boel een beetje goed aan een controller hangt is het een absurde machine. 4 keer vier oscs(16 stemmen als je de interne stepsequencer goed misbruikt!), alles dubbel en dwars te routen, 8 keer audio uit(vier keer de analoge osc op a, de wavetable op b) en een filter waarvan de buren gaan geloven dat je aan de heroine verslaafd bent geraakt en net uit Vietnam bent teruggekomen na 40 jaar oorlog. Een krachtterm lijkt me op zn plaats.

Zo heb je de wavetable van de Waldorf en de SCI-sound in 1 rackunit hoog. Hoef je enkel nog te sparen voor een leuke controller...

Vorige week bij Midi Amsterdam het laatste (demo)Poly Evolver Rackje gekocht voor een bijzonder goede prijs(bijna je budget zelfs ;) ) en goddomme zeg. Het is wat geklojo qua controls maar als je de boel een beetje goed aan een controller hangt is het een absurde machine. 4 keer vier oscs(16 stemmen als je de interne stepsequencer goed misbruikt!), alles dubbel en dwars te routen, 8 keer audio uit(vier keer de analoge osc op a, de wavetable op b) en een filter waarvan de buren gaan geloven dat je aan de heroine verslaafd bent geraakt en net uit Vietnam bent teruggekomen na 40 jaar oorlog. Een krachtterm lijkt me op zn plaats.

Zo heb je de wavetable van de Waldorf en de SCI-sound in 1 rackunit hoog. Hoef je enkel nog te sparen voor een leuke controller...

Wat is je firmware van de PER? ik ben bang dat als ie echt goedkoop was dat de 1e gen chips er nog inzitten en dan kan je het rack niet daisychainen aan een PEK om bijv 8x polyfoon te krijgen dan moet je fysiek 5 chips vervangen, zo gebeurd btw en Dave Smith stuurt ze zo naar je op. En als nooit van plan bent om er een PEK (poly keys) aan te hangen dan macht das kein flaus aus.

ik ga je niet tegenspreken, wan tik heb de evolver in verschillende vormen verschillende keren gekocht, ook vanwege wat jij noemt.
maar wat moet je er nou eigenlijk mee, 4 lfo's die overal naar toe vliegen, 4 sequencers, 4 x vrij toewijsbare modulatie, analoog/digitaal.
zette ik er een moog source naast, met 1 knop, en behoorlijk standaard 2vco synthtje, 3 golfvormen, 1 lfo, toe te wijzen aan pitch en/of filter. 1 cv in voor pitch. noise. simpele arpeggiator en sequencer - dat was het wel zo'n beetje.
maar dan blies ie wel meteen de evolver weg.
smackos: de access editors, omdat ze zo lomp zijn - veel te weinig parameters, veel te grote stappen/ ze missen gewoon het subtiele van de machines die ze moeten bedienen, dat maakt ze juist geweldig.
64 waveforms, welke komt er eerst?! welnee joh, gewoon aan die knop zwengelen en de microwave laat je alle hoeken van de geluidenkamer zien. zelfde voor de matrix, zij het wat kalmer.

Zon Evolver patch kan geweldig uit de hand lopen, dat bevalt me wel :)

Totale onzin, zijn 2 heel verschillende synths met totaal andere klank en hardware binnenin.

Sixtrak = Curtis 3394 en Prophet 600 = CEM3340 VCO
+ CEM3372 VCF

Dus jij zegt eigenlijk gewoon allebei nemen.

Had jij niet ooit demootjes gemaakt van de 600?

Een Prophet 600 is een mooie synth, je koopt hem voor een honderdje of 6,7 tegenwoordig, mij bevalt ie goed....

Een Prophet 600 is een mooie synth, je koopt hem voor een honderdje of 6,7 tegenwoordig, mij bevalt ie goed....

dat is er een die over de jaren wel een beetje stabiel in prijs is gebleven,
veel mensen halen er hun neus voor op. omdat je stappen hoort. ;)
maar je kan er alle kanten mee op.

Dus jij zegt eigenlijk gewoon allebei nemen.

Had jij niet ooit demootjes gemaakt van de 600?

Allebei nemen, sja wat je zelf wilt toch :)

Hier is een MP3tje van de prophet 600 met de arpeggiator:
http://www.moosleybay.com/synths/prophet6001.mp3

prophet600.jpg

Maar als ik het geld en geduld had zou ik inderdaad nog even doorsparen voor een Prophet 08, dat ding is wel het summum van analoge dave smith synth design.

Ik ben er uit, ik denk dat ik de Matrix-1000 verkoop en een Matrix-6R er voor in de plaats neem. Het zal vast geen feest zijn om het ding vanaf de frontpanel te programmeren, maar om Cubase af te sluiten, zo'n editor op te starten, dan te gaan lopen aanpassen, Cubase weer op te starten, om er achter te komen dat het toch net niet helemaal goed was is gewoon verneukeratief voor het moment van inspiratie.

Gewoon met een editor een hoop goede klanken maken en verzamelen, en dan ter plekke een paar parameters aanpassen via de frontpanel waar nodig.

De Prophet 600 is wel een leuke opstap richting een Prophet 08 rack, je koopt en verkoopt hem voor een stabiele prijs.

Ik ben uiteindelijk bij een Matrix-6 uit gekomen, wat een verschil met een Matrix-1000! OK, het kost je 900 presets maar daar zaten toch niet meer dan 20 echt goede tussen (en de rest standaard boring string strings pads pads gaap gaap) dus veel minder kaf en iets minder koren.

Je kunt hem niet alleen programmeren vanaf de front panel, maar alle parameters staan er ook nog eens opgedrukt. Dat zorgt er voor dat hij opeens bijna net zo makkelijk is te programmeren als een Six~Trak:

- Parameter selecteren
- Value indrukken
- Nieuwe waarde intypen / inc- / decrementen

Alles duidelijk te lezen in uitgeschreven tekst in het display, je vraagt je nooit af waar je zit of wat je doet. De modulatiematrix is ook super makkelijk om in te stellen.

En het mooiste zijn natuurlijk die twee flippers aan de linkerkant, lever 1, 2 en 3. Het grappige van de 'modulatielever' is dat hij lever 1 en 2 of 2 en 3 tegelijk is, dus als je naar beneden drukt moduleert hij, en als je naar boven drukt doet hij dus wat totaal anders. Erg cool voor het real-time moduleren van de geluiden.

En nooit gezeik met SysEx overflow stotter ellende, alles intern direct op de synthesizer zelf. Gewoon een prachtig instrument ineens in plaats van een geluidenbak die je stiekem wel een beetje kan editen via MIDI.

Ik ben voorlopig even tevreden, hopelijk kan ik die ene brakke output nog repareren dan ben ik helemaal tevreden. En dan haal ik ooit nog wel een keer eens een Prophet 08 of een Pro-One, nu zit ik eigenlijk wel even lekker qua synths :)

Ik ben er uit, ik denk dat ik de Matrix-1000 verkoop en een Matrix-6R er voor in de plaats neem. Het zal vast geen feest zijn om het ding vanaf de frontpanel te programmeren, maar om Cubase af te sluiten, zo'n editor op te starten, dan te gaan lopen aanpassen, Cubase weer op te starten, om er achter te komen dat het toch net niet helemaal goed was is gewoon verneukeratief voor het moment van inspiratie.

Gewoon met een editor een hoop goede klanken maken en verzamelen, en dan ter plekke een paar parameters aanpassen via de frontpanel waar nodig.

Zelf edit ik mijn Matrix-1000 met een Device Panel binnen Cubase. Werkt perfect als je niet te fanatiek aan de knoppen draait maar dat probleem ligt bij de Matrix zelf en heb je met elke editor.

Er zitten gewoon een paar keiharde bugs in de SysEx implementatie die volgens mij niet ondervangen worden door die Device Panels of wel?

Back