Roland D10 of D20?

kriske78

Ingeburgerd
Ik kan een Roland D10 en D20 kopen aan ongeveer dezelfde prijs (120 euro/stuk).
Is er een noemenswaardig verschil tussen de twee, buiten dat de D20 een diskdrive heeft?

De D-20 heeft een 8-voice sequencer met 'n rhythm track volgens Vintagesynth

En de D-20 heeft een diskdrive.
De D-10 heeft niets dat de D-20 niet heeft. Gewoon voor de D-20 gaan, dus.
Let wel op de staat van de apparaten. Die budget-D's krijgen nog wel eens last van haperende keyboards.

De D-20 ziet er alleen wel foeilelijk uit met die diskdrive.. maar goed..

Inderdaad, gewoon gaan voor de D-20. Een diskdrive is altijd handig om wat sounds op te slaan of een keer een sequencje te starten of zo. Verder zijn ze klankmatig precies hetzelfde.
Ik heb vroeger met beide machines gewerkt. Wat het toetsenbord probleem betreft, inderdaad even checken. Voorzover ik weet hadden alle Rolands van deze periode dit probleem, van de D-10, W-30, D-50 tot de digitale piano's toe. Als er veel op gespeeld is zijn de contactstrips versleten. Als je dan zacht speelt knalt de noot keihard uit het instrument. Is wel te maken, maar toch even uitproberen.
Misschien het overwegen waard, een D-50. Ik heb destijds mijn D10 ervoor ingeruild en heb er nooit spijt van gehad. Voordeel: aanmerkelijk vettere sound! Nadelen: niet multitimbraal en geen drumsounds en sequencer. Geen idee wat een D-50 doet op dit moment kwa prijs, maar dat is weer een ander verhaal..........
Succes!!

Als je enkel het geluid v/d D-reeks wil,
dan staat de D110 en MT32 voor erg laag tegenwoordig!!
maw. mss een nieuw midi keyboard controller, met zo'n 110 of 32 ??? en één v/d editors...

D110= dezelfde sound engine als de D10/20. Wel lastiger te programmeren zonder editor. MT32=zelfde synthese principe, wel iets mindere klank + meer ruis en geen user banks intern.

De sequencer gebruik ik op mijn computer.
En diskettestation denk ik niet nodig te hebben.

Dan is de D10 een evenwaardige keuze, lijkt me.

Trouwens de prijs is hetzelfde van de D10 en D20: 125 euro, maar bij de D10 krijg ik er nog een flightcase en standaard bovenop.

125 euro is toch niet teveel?

De D50 heb ik ook overwogen, maar die gaan nog gemakkelijk 300. En dan wil ik eerst eens ervaren of de budget D10/20 iets is. Als die meevalt, kan ik hem nog altijd verkopen en een D50 kopen.

Naar mijn idee klinkt een D50 heel aardig en een D10/110/20 absoluut niet. Ik heb zelf een D20 gehad, zou hem nooit meer terug willen hebben. Een D50 (of D550 met PG 1000) is dan weer wél welkom.

Naar mijn idee klinkt een D50 heel aardig en een D10/110/20 absoluut niet.
'k Ben het er eigenl'k ook wel mee eens!
Zonder ext. effects is die D5/10/20/110 niet zo goed...

Dat ligt eraan hoe goed je je d-20 etc. kan programmeren, ik heb er sinds een paar weken eentje staan, en begin nu eindelijk door te krijgen hoe ik er vette geluiden uit kan krijgen, ik heb bijvoorbeeld al een vette reese/hoover achtige sound uit gekregen door de patch op double te zetten en de "oscillators" flink te detunen.
Je kan er best analoog klinkende sounds uit krijgen, je moet alleen ff doorhebben hoe ze te programmeren.

Ola!

Roland D-10 was m'n eerste synth...en ben er altijd erg blij mee geweest.

Je kan er inderdaad best vette sounds uit halen...als je 'm een beetje leuk programmeert.

Van dat toetsenbordprobleem heb ik nooit last gehad.

125 euro, inclusief flightcase en standaard is het zeker wel een leuke prijs.

Veel plezier d'r mee!

en de "oscillators" flink te detunen
't probleem is wel dat zo'n gedetunede patch wel leuk klinkt,
maar 't moet passen in de track..!!??
Bij de Alfa Juno zit het iets anders in elkaar dan meerdere saws te detunen!

... Na een CZ101 met defecte Midi in,
was een D-5 m'n eerste synth, gevolgd door een d-10.
Ik koos toen speciaal voor de D-Reeks (ipv de U-reeks)
omdat die d-Reeks veel meer te editeren viel.
Jaren later een U110 gescoord, en die sounds vind ik eigenl'k wel
beter klinken, maar 't zijn eigel'k alleen maar Preset Patchen
dacht 'k, een rompler...

Bij de @juno moet je dat idd met PWM doen ja en pitch env. en de chorus. etc.

Die patch die ik met de d-20 heb gemaakt klinkt heel leuk, en is nog bruikbaar ook...ik heb em gister alleen per ongeluk overgeschreven toen ik eens ging kijken wat voor patches er op de floppy stonden...naja, met de PG-10 erbij is het gelukkig niet zo´n hele klus om hem opnieuw te maken.

Bij de @juno moet je dat idd met PWM doen ja en pitch env. en de chorus. etc.

Die patch die ik met de d-20 heb gemaakt klinkt heel leuk, en is nog bruikbaar ook...ik heb em gister alleen per ongeluk overgeschreven toen ik eens ging kijken wat voor patches er op de floppy stonden...naja, met de PG-10 erbij is het gelukkig niet zo´n hele klus om hem opnieuw te maken.

kijk of je inderdaad zo'n PG-10 programmer kunt vinden, dat maakt het een stuk leuker. Ik ben ook ooit eens op een D-5 begonnen.

hee nog nooit gezien zo'n programmer
pg10.jpg

D-20 was mijn eerste synth; later ook nog een D-50 gehad en die is idd heel wat beter, maar ik heb toch wel heel wat plezier beleefd met de D-20 (nostalgie...).
Als je dan natuurlijk vergelijkt met de huidige romplers, of naar analoog overstapt, klinkt ie standaard natuurlijk vreselijk. Maar dan kan je nog met de juiste settings te editen er heel wat goeie klanken uithalen...

Als in jouw geval de D-20 er even goed uitziet als de D-10, zou ik ook voor de D-20 gaan gezien je de gratis (maar heel beperkte) sequencer erbij krijgt (hou er wel rekening mee dat de laadtijden van de sequences op diskette een tijdje kunnen duren, maar als je zenuwen dat aankunnen is het toch de moeite).

Veel succes & veel plezier ermee !!!!

Back