Jomox 888/999 of Roland TR-909?

Mahu

wob wob wobwob wob...
Hallo mensen,

Als men kon kiezen, wat zou men dan kiezen?

Graag jullie input:

- De Jomox 888

- De Jomox 999

of de welbekende:

- De Roland TR-909

Voor live tweaken..

8D

heb net een xbase09 gekocht. 300 euro is toch wat anders dan 1000+

maar als de portemonnee ver open moet, dan toch maar een echte tr808.

Ervan uitgaande dat de 888 en 999 ongeveer hetzelfde klinken als de oorspronkelijke XBase/AiRBase (heb geen ervaring met de 888/999), zou ik voor de TR-909 gaan.

Zelf heb ik enkele jaren met JoMoX gewerkt om daar zo realistisch mogelijke 808/909 klanken uit te halen. Toch zijn de twee originele bakken qua klank ongeëvenaard: ze klinken dikker dan de eerste generatie JoMoX-drumbakken en zijn qua geluid controleerbaarder (op de oudere JoMoX-apparaten is het af en toe nogal priegelen om tot een goed geluidsresultaat te komen).

Ik kan dus niet met zekerheid zeggen dat de 808 en 909 beter klinken dan de 888 en 999, maar ga daar, afgaande op de XBase/AiRBase, wel vanuit.

Ik zou ze eens gaan beluisteren...

Met de nieuwe Xbase-jes kun je natuurlijk meer parameters editten... én (!) niet iedereen heeft er een!

Ervan uitgaande dat de 888 en 999 ongeveer hetzelfde klinken als de oorspronkelijke XBase dan zonder twijfel de 999. Ik ben misschien niet zo'n purist als anderen maar vond de xbase sowieso goed genoeg klinken. Het is dat ie maar 4 sporen had dat ik hem heb weggedaan. Ik heb in het echt nooit een 909 gehoord maar ik kan mij niet voorstellen dat dat beetje extra zoveel opweegt tegen de functionaliteiten van de jomox. Ik zou voor mezelf dat niet snel kunnen rechtvaardigen. Hetzelfde dacht ik ooit ook over de 303 en daar ben ik ook van teruggekomen dus misschien dat het over een jaar weer anders is :erm:

Maar speelt de "cult-status" van de TR-909 niet ook een rol? Zou dat niet net ff dat extra zetje geven naar de keuze van een TR?

Klinkt de Jomox niet net zo "vet" als een 909?

100% de 909 :peukie:

ooit zal ik mijn xbase09 upgraden

en dan wordt het zeker een 999 of 888. Jomox is echt vet en tligt lekker in de mix (toch een eigen vette sound). Hang er gewoon een goede distortion aan (TS9dx) en iets extra (sherman ofzo) en tgaat lekker.

Hallo,:)

Ik heb een jomox XBase 999 en in combinatie met mijn BOSS GT-PRO distortion unit en een AKAI MFC42 kan je lekker oversturen,oneindige overstuur
mogenlijk heden.En als je tevreden bent over je preset die je gemaakt hebt dan doe je hem gewoon saven!!!:)
Die Jomox is echt vet!!vette kick supper lange decay en tweak mogenlijk heden,alleen hij heeft met aansturen van een midi CC opdracht wat vertraging,maar daar leer je wel mee werken.En de encoders hebben wat problemen bij mij,daar om gaat hij even terug naar de winkel.Maar ik ga die van mij nooit in ruilen voor een 909,heb het geld ook niet over voor zoon 20 jaar oude bak.Jomox klinkt in mijn ogen vetter en je heb meer edit mogenlijk heden.Hij kan ook zeker als een 909 klinken maar dan nog iets vetter :)en harder!!!

Groetjes:okdan:

Kijk eens aan, een enthousiaste 999 aanhanger :)

Wie heeft er een tegenwoord in het voordeel van de TR909?

(inhoudelijk graag ;), dus niet: 'de TR909 is vetter...')

P.S. Een Elektron Machinedrum, is dat wat? Qua mogelijkheden is die misschien beter als alledrie hierboven, maar qua geluid wat... killer?

TR909 geeft 909 sounds. Dat is toch wat je zoekt.
TR909 behoud ze waarde en/of word zelfs meer.
Zoiet er mooier uit.
Ik heb ook clones gehad maar zocht blijkbaar altijd naar die 909sound
ermee. Nou, ik kon lang blijven zoeken totdat ik een echte 909 had :P
In 1 keer genezen, scheelt me een hoop tijd nu.

je hebt enerzijds de kick en anderzijds de rest van de percussie.

Maak eerst voor jezelf uit wat soort kicks je wilt maken. Het is namelijk zo dat je met de Jomox hier sowieso meer mogelijkheden hebt dan je met een 909 of 808 hebt. Met een 999 kun je beide kanten uit dankzij de veelvoudige parameters. De 888 is een andere versie die iets meer de 808 kick zou evenaren... maar ik vond de xbase09 kick al schitterend en er zijn enkel parameters bijgekomen. Dus tkan denk ik enkel maar beter.

qua percussie zijn zowel de 808 en 909 verschillend maar het is dus de 909 die je zou verkiezen... ook, de HH zijn editable, net als de snare die mits wat fx best goed in de mix ligt. De andere sounds zijn samples maar dat is niet zo erg want ik vind ze degelijk (voor zover ik ze gehoord heb)

Ik zou het wel weten hoor...

Een zwarte XBase999/888... defo!

De 888 is goedkoper en dit komt omdat de X-Filter er niet opzit. De kickcurve zou ook meer gelijken op die van een 808 dan die van een 909 maar hij kan nog altijd 909esque kicks weergeven (ik denk niet dat de engine verandert is, meer een xtra parameter of diepere waardeschaal ofzo)

909 voor de sound, machinedrum uw voor mogelijkheden en interface.

Back