Jomox 888/999 of Roland TR-909?

Nou, voor mij is het dus een gouwe, ouwe TR909 geworden. Moet zeggen dat ik er geen spijt van heb! Lekkerrr hoor!

Maar mocht ik er ooit (God forbid..) genoeg van krijgen of tot de conclusie komen dat ik misschien toch voor die Jomox 888/999 had moeten gaan, deze dingen zijn denk ik zo waardevast, dat ik er misschien nog geld aan overhoud ook nog! :P

Maar voor nu ben ik zeer content met mijn vintage 909tje :D

Ok, Ok, 909 "King of the Hill" als je een 20 jaar oude tigde hands doos niet erg vind. Ik vind dat wel, en wil dus persé iets NIEUW in doos met garantie.

De Spektralis valt af omdat dat een "Jack of all trades" is en ik niet op zoek ben naar een Groovebox, maar gewoon naar een drumcomputer. Daarnaast is Thomann gestopt met de verkoop en hoor ik niet al te positieve verhalen over de verdere levensverwachting van deze bak.

De vermona kost de helft, maar heeft volgens anderen weer een "sompige kick" (dull, weinig punch/attack?) zelf luisteren is natuurlijk altijd het advies, maar qua budget en mogelijkheden blijf ik zeg maar hangen tussen JOMOX 999 en Machinedrum, waarbij Machinedrum eigenlijk weer gewoon een rompler /sampler in een groovedoos is.....

Ik heb oa ervaring met 2 verschillende 909's, een 808, een AirBass99, een DR-55 en modulaire synths digitaal en analoog.

Mijn mening: De 909's klinken best wel verschillend en de kick van een DR-55 is lekkerder dan de 808. De Jomox is een stap minder dan de 909/808.
Maar veruit het beste voor kicks is mijn modulair. Meestal gebruik ik een A-107 multimode filter in zelfoscillatie (elk filter dat kan zelfoscilleren kan, maar de 107 heeft ook een vca aanboord) en 2 of 3 envelopes van de A-143-2 Quad ADSR. Zelfs m'n Clavia micro mod kan vetter klinken dan welke andere kick ook. Maar dan moet je wel enige ervaring hebben met programeren, je moet namelijk het analoge erin programeren.

Mijn advies: Wil je analoog, koop een paar modulaire synth modulles om lekker mee te pielen. Maar met enig oefenen kan je prima kicks uit een digitale modulair halen.

Ik kan ook prima kicks uit m'n Little Phatty of Virus Ti halen, deze samplen en in Battery zetten, daar gaat het niet om, ik wil gewoon weer een multikanaals analoge bak met 8 of 10 outputs voor induviduele nabewerking.

Gewoon pats boem beschikbaar in m'n setup, naast m'n andere gear. langere decay hup knoppie om, hogere pitch? hup knoppie om etc, beetje meer distortion? nou ja je begrijpt wat ik bedoel.......

Raphie, ik denk dat je er gewoon 1 moet bestellen, want ik denk dat wat je wilt van die toekomstige drumcomputer, de Jomox kan het denk ik wel leveren.

Ik kan ook prima kicks uit m'n Little Phatty of Virus Ti halen, deze samplen en in Battery zetten, daar gaat het niet om, ik wil gewoon weer een multikanaals analoge bak met 8 of 10 outputs voor induviduele nabewerking.

Gewoon pats boem beschikbaar in m'n setup, naast m'n andere gear. langere decay hup knoppie om, hogere pitch? hup knoppie om etc, beetje meer distortion? nou ja je begrijpt wat ik bedoel.......

Dan moet je de 909 hebben imo. Het is zo makkelijk om grooves mee te maken en klinkt natuurlijk heel erg goed.

Kan je hem nergens bespelen dan, is er geen winkel die hem heeft staan ergens?

Jij vraagt duidelijk om een Vermona DRM MK3 :D

Maar dan met de density in de kicks van de Drumstation V2 of JOMOX

De Vermona lijkt me perfect, helemaal voor het prijspunt onder de 600 euro, maar het LIJKT me dat de JOMOX 999 beter klinkt (maar ben dus op zoek naar ervaringen) En dan vooral vanuit de House/Techno/Trance hoek. (ik maak/gebruik zelden hardcore distorted kicks)

ik zou die DRM kick layeren met een sample.

eigenlijk moet je 'em ff aan de tand voelen dan weet je het meteen.
Mss is er wel iemand in de buurt van A'dam met zo'n ding...

Wil ik ook wel ff testen :D 8o) 8D

De vermona kost de helft, maar heeft volgens anderen weer een "sompige kick" (dull, weinig punch/attack?) zelf luisteren is natuurlijk altijd het advies, maar qua budget en mogelijkheden blijf ik zeg maar hangen tussen JOMOX 999 en Machinedrum, waarbij Machinedrum eigenlijk weer gewoon een rompler /sampler in een groovedoos is.....

Ja ja een rompler/sampler in een groovedoos.
Tis wel duidelijk te merken dat je je niet verdiept hebt in het geen.

Ok, Ok, hun noemen dat dan MD-Synth.. maar wat ik kan horen in de demo's is dat die erg digitaal klinkt? en digitale synthese heb ik al genoeg met VA's en VSTi's.

+ eigenlijk weer te veel groovebox achtige zaken die afleiden. Hij ziet er wel weer erg cool uit. dat wel.....

Oh ja die demo's zouden ook uit een Casio rekenmachine kunnen komen.
Maarja die demo's zijn hier een soort anti reclame.

Ok, Ok, hun noemen dat dan MD-Synth.. maar wat ik kan horen in de demo's is dat die erg digitaal klinkt? en digitale synthese heb ik al genoeg met VA's en VSTi's.

+ eigenlijk weer te veel groovebox achtige zaken die afleiden. Hij ziet er wel weer erg cool uit. dat wel.....

Als ik denk aan de sequencer van de MD voelt de titel groovebox wat matjes... Ik zou me wat verdiepen in de opties ;)

En zie het als een drumcomputer, geen synth. Mn Pearl Syncussion, das een drumsynth. Totaal ander verhaal, geloof me.

De demo's moet je overigens veeeer links laten liggen, het is een raadsel hoe ze dat er uit hebben gekregen. Wat een drek :(

Op m'n drumstation V2 was er een 909 kitje dathette "Hard kit" hier zat een dikke kick in met een klein beetje distortion, maar de kick was gewoon massief. dat geluid of nog dikker, maar met dezelfde snappieness in de attack zoek ik.

Als ik denk aan de sequencer van de MD voelt de titel groovebox wat matjes... Ik zou me wat verdiepen in de opties ;)

En zie het als een drumcomputer, geen synth. Mn Pearl Syncussion, das een drumsynth. Totaal ander verhaal, geloof me.

De demo's moet je overigens veeeer links laten liggen, het is een raadsel hoe ze dat er uit hebben gekregen. Wat een drek :(

hmm. ik zie de md juist meer toch als een drumsynth. Juist omdat je niet werkt met standaard kits. Het valt het allemaal wel uit te halen maar de md is zeker standaard geen 909/808 emulatie.

Een andere reden dat ik een drumsynth vind is de vrijheid die je hebt met het bepalen van het klankspectrum. Je kunt het clean of juist heel gritty laten klinken (speel is met de compressor fx). De Jomoxxen vond ik altijd zo hetzelfde klinken.

ik heb redelijk wat ervaring met de oude x-base09. die knalt wel, maar de kick heeft zo'n bepaalde klank, die zo herkenbaar is, dat je hem al snel zat wordt. (ik wel iig). de 909 is veel neutraler en daardoor wordt je hem ook nooit echt zat.

die nieuwe 999 en 888 heb ik nog nooit gehoord, met ik heb wel gehoord dat ze idd expres die kick aangepast hebben omdat er meer mensen over klaagden. dus die zou je ff moeten luisteren.

je kan natuurlijk ook gewoon de mbase kopen voor een kleine 200 euro.

nog een optie. analog solutions verkopen de 909 kick en 808 kick als losse modules voor hun modular. ik heb ze nooit gehoord, maar je zou ze eens kunnen testen.

Weetje meer dan 1000euro betalen voor een 16e hands drumcomputer is krankzinnig. Een hoop mensen die zo'n ding gebruiken processen hem digitaal(compressie ect) en dan is hij dus helemaal nutteloos. Als ik jou was zou ik die jomox nemen en er een jomox resonator filter bij doen dan blaas je alles en iedereen weg.

Lijkt me duidelijk :D
Ik ben inmiddels ook voor de JOMOX gegaan. als alle betalingen zijn afgeboekt dan staat er eind deze week weer een leuk Musicstore pakket op de stoep:

TL-Audio M1-8 Buizentafel (toch weer net iets mooier/flexibeler dan de fattrack)
Avalon AD-2044 voor op de main insert
JOMOX 999

Back