Goede espressomachine

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Heb zelf een Bosch B30, die komt net zoals Siemens gewoon uit de Nivona fabriek. Echt een prima ding, nu 2 jaar in intensief continuebedrijf (voor privégebruik). Nivona's zijn volautomaten, dus makkelijk in gebruik. Verder goed schoon te houden (ongelofelijk belangrijk!) en voorzien van degelijke onderdelen, dus lang plezier. :koffie:

De Rancilio ken ik niet persoonlijk, dus kan ik niet zoveel over zeggen.
Is volgens mij geen volautomaat? De afweging is dan tussen extra kwaliteit vs. extra gebruiksgemak.
Een goeie volautomaat zal een prima bak zetten, een espresso-apparaat wellicht marginaal beter àls je aan alle voorwaarden hebt voldaan (bonen, maling, water, schoon apparaat etc.). Of je daar de extra moeite (ook op lange termijn!) voor over hebt, kan je alleen zelf bepalen. Mijn ervaring is dat het hele barista-ritueel in het begin vooral ontzettend leuk is, maar je wilt soms ook gewoon makkelijk een goeie bak koffie zonder dan meteen te moeten teruggrijpen op de Senseo... :bekdicht:

Als je in ieder geval maar geen Jura koopt. Leuke dingen, maar niet zelf te onderhouden / goed schoon te maken en snel 'op' kwa slijtgevoelige onderdelen.
Oh ja (en nu gaan er vast mensen boos worden), en niet van die achterlijke overpriced Illy bonen gebruiken (of vergelijkbare overgebrande baggervette bonen). Je apparaat wordt er een stuk lastiger van om goed schoon te houden, en de smaak wordt er niet beter van, IMHO.

Over een hele andere boeg, je kan het ook simpel houden en toch echt best goed, met een Nespresso. De kosten komen dan natuurlijk meer per kopje naar voren, maar je levert niet ontzettend aan kwaliteit in. Het gebruiksgemak is natuurlijk veel hoger, daartegen, al is het allemaal een stuk minder charmant. De softsynth onder de koffie, zeg maar... ;)

Laatst gewijzigd:
Echt een prima ding, nu 2 jaar in intensief continuebedrijf (voor privégebruik). Nivona's zijn volautomaten, dus makkelijk in gebruik. Verder goed schoon te houden (ongelofelijk belangrijk!) en voorzien van degelijke onderdelen, dus lang plezier. :koffie:

Ik heb wel eens het genoegen mogen hebben koffie te drinken bij meneer Hanz thuis. Hij weet wel waar hij over praat.

Over een hele andere boeg, je kan het ook simpel houden en toch echt best goed, met een Nespresso. De kosten komen dan natuurlijk meer per kopje naar voren, maar je levert niet ontzettend aan kwaliteit in. Het gebruiksgemak is natuurlijk veel hoger, daartegen, al is het allemaal een stuk minder charmant. De softsynth onder de koffie, zeg maar... ;)

Heb van de week zo'n Nespresso machine cadeau gekregen. Komt serieus goede espresso uit. Was eerst ook wat sceptisch, maar qua smaak wel overtuigd. Alleen dat debiele club-systeem, daar heb ik wel moeite mee. Niet even snel cupjes bij Albert Heijn halen als ze op zijn, nee.... die moet je bestellen, bij "de club" :frons:

Echte koffieliefhebbers drinken Senseo

Ja als je uit de periode '40 - '45 stamt is Senseo wel te doen....Senseo is een soort van surrogaatkoffie......

Hier in huis nog de koffiemaler van mijn oma...dus vers gemalen bonen is gewoon het beste. Mijn oma dronk het, mijn moeder dronk het en straks ook mijn ??????? whahahhahhaaa:D

Ja als je uit de periode '40 - '45 stamt is Senseo wel te doen....Senseo is een soort van surrogaatkoffie......

Welnee joh. Grotendeels heb je gelijk, maar met goede koffie kom je ook met een Senseo een heel eind. Die Lavazza espresso pads zijn prima te drinken, bijvoorbeeld.

Trouwens, niet persoonlijk hoor, maar Nederlanders die praten over goede koffie is net zoiets als Italianen die praten over goede stamppot...
Ik weet het, Nederlanders zijn trots op hun gezellige koffie cultuur, maar goede smaak hebben ze er nooit in gehad. Wist je dat bijvoorbeeld Starbucks hier nooit een winkel wou openen puur omdat de Nederlandse koffie cultuur wereldvreemd is? Het is echt nog maar sinds kort dat daar wat verandering in is gekomen. Hier zie je ook nooit iemand een koffiehuis binnenlopen en snel een koffie wegtikken aan de bar, of even snel een koffie meenemen om die op weg naar het station op te drinken (en niet pas op het station).

Even OT maar begin dit jaar toen ik Polen was kreeg ik nog koffie waar een gedeelte chicorei aan was toegevoegd. Maw daar zijn ze het dus gewend. En dat is dus echt smerige troep waar je vanzelf wel zwaar aan de vodka raakt.
Da's dus het tegengestelde van een lekker bakkie. :D

Welnee joh. Grotendeels heb je gelijk, maar met goede koffie kom je ook met een Senseo een heel eind. Die Lavazza espresso pads zijn prima te drinken, bijvoorbeeld.

Trouwens, niet persoonlijk hoor, maar Nederlanders die praten over goede koffie is net zoiets als Italianen die praten over goede stamppot...
Ik weet het, Nederlanders zijn trots op hun gezellige koffie cultuur, maar goede smaak hebben ze er nooit in gehad. Wist je dat bijvoorbeeld Starbucks hier nooit een winkel wou openen puur omdat de Nederlandse koffie cultuur wereldvreemd is? Het is echt nog maar sinds kort dat daar wat verandering in is gekomen. Hier zie je ook nooit iemand een koffiehuis binnenlopen en snel een koffie wegtikken aan de bar, of even snel een koffie meenemen om die op weg naar het station op te drinken (en niet pas op het station).

Nou wat ik bij Starbucks geproefd heb komt niet in de buurt van wat onze vrienden uit het zuiden weten te serveren.

Dat Nederlanders het zomaar accepteren dat er uit automaten zulke gore koffie komt bevreemdt me wel.

Hoe weet jij nou of ik een volbloed Hollander ben?(niet dat ik je comment als persoonlijk ervaar btw) Ik stam af van een echte koffie cultuur.......Yugo's weten echt wel wat koffie drinken is.......ik heb zelfs zo'n speciaal pannetje voor echt toerkse koffie;) Heb ik nog van mijn deda geleerd hoe ik die moet zetten....das pas echte koffie:luv: oja en komt geen machientje aan te pas. Pan water koffie en vuur klaar.

Nee toerkse koffie, daar ga je lekker van stuiteren.
Soort van prehistorische red bull zeg maar. :D

Nou ja, je weet in ieder geval wat je te wachten staat, dat filmpje is behoorlijk 'eerlijk'... :D

Kijk, als je dat filmpje hebt bekeken, en dan nogsteeds wil je koffie maken op deze manier, dan is 'n Silvia (of soortgelijk) echt je ding! ;)
Als je denkt; tjeeeezum, heeft die gast soms 'n dwangneurose, waarom al dat ingewikkelde gedoe? dan dus duidelijk niet...
En het kan erger. Pielen met de maalgraad, watertemperatuur, bonen, aanstampen, sterkte en niet te vergeten het bijbehorende clubje liefhebbers en bijbehorend forum. Je zou er haast een hobby van maken! :D
En dan gooien de freaks het eerste bakkie ook nog weg, want dat kan niet goed zijn...

Overigens, onderhoud en slijtage... onderhoud van welk espresso apparaat dan ook is serieus te nemen.
Ontkalken, reinigen (backflushen! :P), servicebeurtjes en al dat gedoe zal je net zogoed met een Silvia hebben.
Zelfde eigenlijk met slijtage, alleen heb je met jouw oplossing meerdere losse apparaten dus kan je makkelijker vervangen dan in één kostbaar alles-in-één apparaat.

Ik hoop dat je met zo'n apparaat nog wel aan muziek maken toe zal komen... één ding weet ik wel, je blieft al gauw geen 'apparatenkoffie' meer.
Laat staan het gemiddelde kantoorkoffiemartelvehikel waar de meesten van ons ons dagelijks aan dienen te onderwerpen.

In ieder geval veel plezier gewenst, kunnen we dan nu in deze thread verder bomen over de juiste toiletpot? :D

Laatst gewijzigd:

Hier in huis nog de koffiemaler van mijn oma...dus vers gemalen bonen is gewoon het beste. Mijn oma dronk het, mijn moeder dronk het en straks ook mijn ??????? whahahhahhaaa:D

faima zegkje - voor espresso
die is nog niet voor by gekomen
kheb zelf een kleine [gekregen] delongie ...espresso doet zn ding knoeit wel
was gratis

en idd asje de betere koffie heb voor senseo
dan gaat t wel ; dus dark roasted

Ik heb nog een koffiezetapparaat (met pot) uit de jaren '80 en die zet prima koffie. Als hij ooit stuk gaat koop ik uiteraard wel wat anders, maar tot die tijd gaat de hele hype van anders koffie zetten aan mij voorbij.

De meeste synths die ik heb zijn nog ouder en klinken ook gewoon goed.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back