Goede espressomachine

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Ik heb door de jaren heen al menig espresso apparaat versleten, ik ben ooit begonnen met een simpele Krups tot aan een Gaggia die het niet langer dan anderhalf jaar met me uithield.

Nadat ik me een tijdje heb ingelezen over espressomachines heb ik sinds enkele maanden een Rancillio Silvia. Een briljante machine! Echt een aanrader, wil nooit meer iets anders. Ze vergt veel aandacht en liefde maar je krijgt er enorm veel voor terug.

Ze valt overigens mooi in je budget, je moet echter wel een aparte bonenmaler kopen of natuurlijk gewoon je bonen laten malen bij de koffieshop. :-)

Oh ja, en wat heel belangrijk is de doorlooptijd van een goede espresso is zo'n 25 tot 30 seconden. De balans tussen een goede maling, juiste aanstampdruk en hoeveelheid koffie is elke keer weer een heerlijk ritueel.

We kunnen het overigens vrij makkelijk on-topic maken... De sound van bijvoorbeeld de Rancillio is echt geweldig. Ze heeft twee (ik meen messing) boilers. Een mooie diepe resonerende bas komt uit de koffieboiler, een welhaast angstaanjagend hoog uit de melkschuimer die je daarnaast enorm uitgebreid kan tweaken naarmate de schuimkop zich meer of minder onder de rand van de melk bevindt, magere melk, volle melk, halfvolle, ze hebben allen een ander geluid.

'T is een lullig onderwerp voor een muzieksite,... maar kom , ... voor een beetje wijvenpraat ben ik in benevelde toestand wel te vinden.

... als je vergiet groot genoeg is, mors je niet tussen je toetsen,... en aldus realiseerde ik het als volgt :

http://viewmorepics.myspace.com/index.cfm?fuseaction=viewImage&friendID=434789876&albumID=454493&imageID=2561222

index.cfm

Echte koffieliefhebbers drinken zelfgebrande Kopi Luwak uit een Domobar met Faema E61 groep.

Maar ja, je wilt ook nog tijd (en geld) overhouden om muziek te kunnen maken.

Ik heb sinds een jaar of wat naar volle tevredenheid een Saeco Via Venezia in huis.
Heel basic apparaat, niks automatisch.. en het apparaat kost 2ehands ook geen drol. Maar de espresso is voortreffelijk :)

viavenezia.jpg

...je moet echter wel een aparte bonenmaler kopen...:-)

Zelf je bonen malen is echt super, kan imho niets tegenop. Voorgemalen koffie neemt eenmaal geopend snel in kwaliteit af..
En wat ik ook toedicht aan een lekkere bak, is de keuze van goede koffiemelk. (En nee, zwart is voor mij geen optie)
Speciaal een espresso apparaat aanschaffen, wel zelf koffiebonen malen en dan 50 cent besparen op een pak
goede koffiemelk dat is voor mij heiligschennis :D

En wat te denken van het schepje buisman!

Kan daar helaas niet zo heel veel over vinden in vergelijking met anderen.
Heb jij daar ervaring mee hanz?
De Rancilo is mij nu al door veel mensen aangeraden en ik lees er ook veel goeds over.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back