Yamaha QY700

djdeon

Pulserend Lid
Heeft iemand ervaring met deze sequencer? Het lijkt me een heel gaaf ding alleen zie ik hem hier nooit voorbij komen. Is een MPC echt DE hardwaresequencer of maakt deze ook kansje?

Ik ben een mpc die-hard geweest en mocht ik weer eens ruimte kunnen creëeren in m'n kamertje komt deze ook wel terug. Vanuit mijn oogpunt gezien is de mpc een echte performance machine door de valueslider, de pads waar je leuke trukjes mee kunt uithalen en de manier waarop je sequences opbouwd.

De QY700 zal kwa midifuncties uitgebreider zijn maar voor realtime performance denk ik aan een mpc2000xl. De mpc4000 als je een hekel hebt aan pc's. Let wel, ik ben een heel zwaar bevooroordeeld spreker!

Aangezien ik zelf nog nooit met een hardware sequencer heb gewerkt wordt ik denk ik toch aangetrokken door het grote scherm dat erop zit. De tracks worden ook op een beetje cubase manier weergegeven en dat lijkt me wel zo overzichtelijk.

Zou je kunnen vertellen voor welke muziekstijl je hem wil gebruiken en op watvoor een manier. In een keer een complete sequence afspelen of treed je op? Misschien wil je gewoon in je eentje live freaken in de slaapkamer, weet ik veel?

Volgens mij zat hier nog iemand met een qy700 dus die kan je dan vertellen of het mogelijk is wat je voor ogen hebt...

Voorlopig is het inderdaad nog ''slaapkamer'' werk. Maar het lijkt me leuk om in de toekomst iets live te gaan doen. Het zal dan voornamelijk op loops gebaseerde techno gaan worden.

Op loops gebaseerde techno, dan denk ik dat je het beste naar de volgende apparaten kan gaan kijken
* mpc2000(xl) / mpc4000 (wel wat duur)
* rm1x / rs7000
* mc505 / mc909 achtigen.

Ik zal gelijk maar zeggen waarom. Deze lenen zich gewoon goed voor het realtime spelen met pads en de manier waarop je interactie kunt hebben met het publiek. De qy700 is in mijn ogen meer een sequencer waar ook de pop-muziekant tussen haakje gebruik van zal maken. Verder is het belangrijk dat je in gedachten houd hoeveel medemuzikanten het apparaat gebruiken zodat je met hun eventuele problemen kunt oplossen.
Ik ben al meerdere malen benaderd door mensen om m'n mpc kennis weer omhoog te laten borrelen. Dat apparaat heeft mij vroeger gewoon ontzettend gefacineerd. En ik ben dan een van velen. Weet ik iets niet kan je weer iemand anders aanspreken, etc.
Dat zal met een qy700 misschien ook wel gaan, maar je zult daar meer moeite voor moeten doen. Ik heb kort een qy100 gehad. MIniworkstation. Hoewel je dancegeoriënteerde muziek kunt maken haakte hij altijd even als ik hem in een oneindige 8 maten loop had staan. Irritant als ik er een lijntje bij wilde verzinnen.

Aha kijk hier heb ik wat aan, ik ga morgen even ''jammen'' in een jongerencentrum (raar woord eigenlijk) met iemand die een mpc heeft en dan kan ik mooi ff kijken of het wat voor me is, ik hoop niet dat ik hem meteen zo vet vind dat ik hem ''moet'' hebben want dat gaat mn bankrekening niet leuk vinden:D

Nog even als buitenstaander: ik heb wél een QY700, omdat 'ie voor het gebruik wat ik ervan maak ideaal is. Wij maken namelijk popliedjes met een duidelijke couplet/refrein structuur. Componeren doen we in Reason, audio opnemen in Cubase SX en omdat we maar met z'n drieën zijn, gebruiken we voor het live werk twee Yamaha A3000 samplers met alle geluiden uit Reason erin, aangestuurd door de QY700. We hadden natuurlijk ook kunnen kiezen voor een meerkanaals harddisk recorder, of een computer, maar op een of andere manier heb ik toch meer vertrouwen in een hardware-sequencer. Inderdaad, het grote display is een zegen, en de timing is erg goed. Ook het feit dat 'ie twee midi uitgangen heeft en 32 sporen maakt hem voor ons de meest optimale machine. Maar ik zou er geen loop-gebaseerde techno op willen maken. Dan zijn de voornoemde opties inderdaad veel beter. Succes met je zoektocht!

Marcel

Back