Paypal en chargeback

OJS

..............
Beste allemaal,

Ik heb net de draadjes die over internetoplichting een beetje door zitten lezen. Ik wil jullie graag even op de hoogte brengen van dit probleem.
Ik heb recentelijk een apparaat verkocht via eBay.de. Verliep heel soepel. Betaling was direct geregeld. Correpondentie verliep vlotjes. Koper had gevraagd of ik het naar zijn zoon wilde sturen als verjaardagscadeau. Tracking wees uit dat het daar ook daadwerkelijk was bezorgd.
Tot zover niets aan de hand. :okdan:

Totdat ik werd gemaild door Paypal dat de koper een geschil had gestart. Hangende dit geschil was het aankoopbedrag van mijn Paypal rekening afgeschreven. Iets later werd ik geïnformeerd dat Paypal in mijn voordeel had besloten.
Tot zover nog niets aan de hand. :okdan:

Maar korte tijd later werd het aankoopbedrag OPNIEUW van mijn Paypal rekening afgeschreven. Navraag leerde mij dat dit kwam doordat de koper een chargeback had laten uitvoeren door zijn credit card maatschappij. Kennelijk laat Paypal dus toe dat derden gewoon een bedrag van je rekening laten afschrijven. Paypal zei dat het geschil nu in behandeling was bij die credit card maatschappij en dat die zouden besluiten over de uitkomst. Wat ik raar vind want die zijn indirect belanghebbende; ze vertegenwoordigen een partij in dit geschil. Paypal zei me ook dat ze me weinig kans gaven omdat ik me niet aan de verkopersvoorwaarden had gehouden door het apparaat af te leveren op een ander adres dan het geregistreerde afleveradres.
Waarom hebben ze dan in eerste instantie in mijn voordeel besloten? Als dit een probleem was hadden ze dit toch direct kunnen zeggen? :frons:

De conclusie uit dit verhaal is dat Paypal een hele discutabele 'bank' is om je online aankopen en verkopen mee te regelen. Ze bieden GEEN verkopers bescherming. En in mijn ogen faciliteren ze daarmee het 'gratis winkelen' van kwaadwillende kopers. :kont:
Bijkomende probleem is dat er vrijwel geen mogelijkheden zijn om je beklag te doen. Paypal valt niet onder het NL banksysteem dus is er ook geen bemiddelingsinstantie waar je heen kunt stappen. :confused:

Advies: gebruik Paypal niet meer of hoogstens alleen bij het KOPEN van zaken. :r

dit is een bekend probleem en vandaar dat je ook steeds vaker ziet dat ebay-verkopers geen paypal meer toestaan.
wel enorm vervelend voor je, ik hoop dat je niet teveel geld hierdoor misloopt.

Paypal oordeelt wel erg gauw in het voordeel van de koper en niet de verkoper, maar aan de andere kant zijn de voorwaarden duidelijk, heeft Paypal in jouw voordeel besloten en is je dispuut nu in principe met de creditcardmaatschappij en de koper.
Nu is het versturen naar iemands zoon/dochter/neef/nicht een vrij veel gebruikte techniek van scammers (hoewel ze meestal eerst over de vraagprijs bieden om je te lokken) en iets wat je sowieso niet moet doen.
Je kunt nog met die man voor het gerecht, maar of dat de moeite waard is....

Paypal oordeelt wel erg gauw in het voordeel van de koper en niet de verkoper, maar aan de andere kant zijn de voorwaarden duidelijk, heeft Paypal in jouw voordeel besloten en is je dispuut nu in principe met de creditcardmaatschappij en de koper.

Die voorwaarde was mij niet duidelijk. Nu wel. :stupid

Ik vind alleen dat als Paypal in mijn voordeel heeft besloten, ze ook verkopers bescherming moeten bieden in geval van een chargeback. Als je A zegt moet je ook B zeggen en niet terugkrabbelen op gronden die je in eerste instantie niet hebt aangevoerd in je eigen beslissing.

En een chargeback is geen dispute tussen mij en die credit card maatschappij maar tussen Paypal en die credit card maatschappij. Paypal verhaalt dit te direct op de verkoper, waardoor het lijkt dat credit card maatschappijen direct toegang hebben tot accounts van verkopers. Dat is niet zo: dat staat Paypal ze gewoon toe. Die gaan er niet tussen liggen omdat ze dan zelf voor kosten moeten opdraaien. Ze kiezen voor de 'easy way out' door direct die chargebacks te verhalen op de verkopers.

Of zie ik het nu echt allemaal verkeerd.........?

Of zie ik het nu echt allemaal verkeerd.........?

Mogelijk... Paypal heeft het er in z'n voorwaarden expliciet over, en zegt ook dat de creditcardmaatschappij het laatste woord heeft. Het is verleidelijk om Paypal te zien als een soort bankrekening waar je een tegoed hebt, maar als je het nauwkeurig bekijkt zit het bedrijf iets anders inelkaar dan een bank en voeren ze enkel betaalopdrachten uit, die vervolgens weer door een bank of een creditcardmaatschappij wordt aangenomen en afgehandeld. Strikt gezien bestaat er dus niet zoiets als een saldo bij Paypal, ook al heeft het er alle schijn van. Ook de transactie heeft niet de geldigheid die een normale banktransactie heeft: Paypal is slechts de uitvoerder en geen partij in de transactie dus de chargeback leidt direct tot een schuld van jou aan Paypal. Die schuld is voor Paypal makkelijk te innen omdat ze bij je account kunnen. Ze zijn bovendien volgens mij verplicht om te voldoen aan Chargebacks, dit is in elk geval in Amerika zo en het verbaast me niets als het in Europa ook zo is (maar zeker weten doe ik dit niet).
Ik vind het een zeer flauwe regeling van Paypal, je hebt gelijk dat het netter was geweest als ze inderdaad ook B hadden gezegd en zich als een creditcardmaatschappij gingen gedragen, maar dat zijn ze dus uitdrukkelijk niet.
Is het mogelijk bij Paypal om creditcardtransacties uit te sluiten, trouwens? Want bij een transactie vanaf saldo had dit niet kunnen gebeuren omdat Paypal daar alle controle over heeft. Nu zit je met het probleem dat er een nieuwe partij wordt geïntroduceerd in de vorm van de creditcardmaatschappij, en dat gebeurt in principe zonder jouw medeweten. Bij de ene transactie zou je dus meer rechten hebben dan bij de andere, zonder het te weten, en dat klopt niet echt.

Samenvatting: het is laf van ze, maar Paypal heeft zich volledig ingedekt. Het zou interessant zijn om het hier op een rechtszaak aan te laten komen, ik ben wel benieuwd wat een rechter hiervan zou zeggen. Maar ja, daar moet je maar net zin in hebben...

Die gasten (e-bay van wie paypal is) hebben zoveel geld, daar boks je niet tegenop, ookal heb je gelijk. Dan procederen ze je gewoon blut tot je aftaait.
Ik zit al een tijdje te denken om een paypall account te nemen, ivm het overboeken naar het buitenland. Was laatst 15 euro kwijt om 90 euro naar een newyorkse bank over te boeken. Beetje veel.

Back