Bert Smorenburg 1# demo Yamaha S70XS

Mijn PSR-E313 keyboardje van Yamaha van 200 euro klinkt net zo lekker als deze.
Ik hou niet van rompler-synthesizers. Het "synthesizer gedeelte" verprutst alleen maar de samples. Leuk voor de live-performer maar wat als je dat niet bent?

@Rianne : ik ben blij dat ik jouw oren niet heb...:gaap:

En deze synth is inderdaad voor de live-performer. En als je dat niet bent, dan kijk je gewoon naar ander spul en hoef je deze draad niet te volgen.

Ik ben geen live-performer, maar zou het van deze bak bijna worden! Gaaf ding!

Toch, wat me het meest 'steekt' bij de anti-rompler argumenten is het feit dat mensen niet verder kijken dan de presets en de grootste gemene deler.

Je kan een rompler beschouwen als een fantasieloze slaafse collectie samples die wanhopig proberen om zo realistisch mogelijk verschillende instrumenten weer te geven. Maar dan doe je zo'n instrument naar mijn idee toch echt te kort.

Ik beschouw zelf een goede rompler als bijvoorbeeld de Motif XS serie eerder als vergelijkbaar met een hele goede VA qua filters, LFO's, envelopes, effecten etc. etc. maar dan met in plaats van die eeuwige blokgolf, zaagtand en sinus een oneindig palet aan waveforms om dat ding mee te voeden.

En dan verbaast het me dat er synthfreaks zijn die van die combinatie van enorme hoeveelheden goed klinkende en veelzijdige waveforms, enorme polyfonie, stapelbaarheid, filters, LFO's, envelopes, effecten en performance opties geen harde plasser krijgen. Wat heet, dat ze het afkeurend terzijde schuiven als een of ander minderwaardig soort.

Wat dat betreft vraag ik me echt af of het nou deze workstations/synths zijn die fantasieloos zijn of de mensen die ze niet willen gebruiken.

tja harde plasser krijg ik al tijdje niet meer van synths, heb geen gearlust meer haha..

maar ja ik heb ook een JV1080 gehad,
heb nu nog een Emu Morpheus, das ook een ROMpler MAAR heeft wel zn "eigen" klank die uit geen andere bak komt, en zo zijn er vast nog wel wat meer ROMplers met "karakter"...

die Yamaha vind ik gewoon overkomen als een 13 in een dozijn geluidsbak waar ik weinig klankkarakter in vind zitten en waarvan er al tig op de markt zijn... fantom, triton, motif, XP series enz enz... pianootjes, blazers, strijkers en hier en daar een dancegeluidje... tuurlijk kun je je eigen geluiden from scratch maken maar dat is geen makkelijke klus

Bert is een baas!
Die filmpjes van hem in Spanje zijn hilarisch.
"Un Paella por favor"

Het is eigenlijk een soort veredeld keyboard. Desalnietteplus heel bruikbaar voor toetsenisten op een podium.

Het is eigenlijk een soort veredeld keyboard. Desalnietteplus heel bruikbaar voor toetsenisten op een podium.

Ja hoor. Hup. Toe maar.
Ook hier weer ff lekker stoken..

Wat een gezeur allemaal over wel of geen knopjes. Over wel of geen rompler. Etc.
De kwaliteit van muziek wordt nog altijd bepaald door degene achter het instrument. Als je een amateur achter een Minimoog zet, klinkt het nergens naar. Als je een muzikale genie achter een home-keyboardje zet, word het toch nog feest.

Maar goed, ieder z'n eigen ding. Ik hou van synths met (veel) draaiknoppen, maar verdien het meeste geld met het spelen van gewone degelijke (piano)sounds, á la S90 dus. Ik zie in elk(e) synth/keyboard voor- en nadelen, plus- en minpunten, maar ik ga niet zeiken over wat 'goed' of 'fout' is. Voor alles is een doelgroep, hoe groot of klein ook en ik respecteer een ieder die muziek maakt, op wat voor niveau dan ook, op wat voor instrument dan ook.

Goed of fout bestaat niet in de muziek(markt).

Amen :engel:

Da's het punt niet eens. Punt is dat romplers volwaardige synthesizers zijn. Misschien dat veel mensen ze zo niet gebruiken vanwege de vele presets en de lastige (d.w.z., indirecte) interface - maar dat neemt niet weg dat ook deze S70XS ontzettend diep gaat qua synthese. Sterker nog: weinig niet-romplers die zo veel kunnen als deze synth.

Vreemd eigenlijk dat puristen dat zo koppig afwijzen. Ik kan best allerlei redenen verzinnen waarom mensen romplers als synth niet gaaf vinden, of minderwaardig zelfs (interface, geluidenpalet, manier van geluidsopwekking - wat je maar wilt), maar ontkennen dat het diepgaande synths zijn - dat is gewoon onzinnig.

Goed of fout bestaat niet in de muziek(markt).

Als je iedere week 5 uur lang non-stop een draaiorgel hoort dan herzie je je
mening wel.

Snap die anti-rompler houding ook niet.. kan me nog threads nog herinneren met van die eindeloze HW vs SW discussies, en wat kwam er vaak naar voren : dat je het beste ervoor kan zorgen dat je in je studio van alles wat hebt, VA/analoog/sampler/drumdoos/rompler/wavetable/fm/softsynths < ze verdienen allemaal een plekje, dat is, als je veelzijdig en flexibel wil zijn.. je hebt altijd puristen, prima mag je allemaal zelf weten. Heel politiek correct, ik sluit geen enkele bak bij voorbaat uit :P

Ik kan me geen track voorstellen, waar de deze nieuwe S70XS werkelijk niks aan kan toevoegen, al is het maar een stringpartijtje of een basje, alles kan ermee.. vast ook bizarre noise, ambient, Bert zou je uitdagen denk ik :) (anders ik wel)

Kan me wel voorstellen dat als je 'niet zo vaak toetsen bespeeld', dat je eerder naar andere bakken gaat kijken, je krijgt dan op de s70xs wellicht veel opties waar je weinig aan hebt (het is zoals gezegd dan ook een stage-bak voor toetsenisten)

Als je iedere week 5 uur lang non-stop een draaiorgel hoort dan herzie je je
mening wel.

Zo lust ik er nog wel honderd. Als ik 5 uur per dag The Godfather moet kijken en honingdrop eten, dan vind ik het ook niet meer leuk en lekker, ook al is het mijn lievelingsfilm en favoriete drop. :r

Wat een gezeur allemaal over wel of geen knopjes. Over wel of geen rompler. Etc.
De kwaliteit van muziek wordt nog altijd bepaald door degene achter het instrument. Als je een amateur achter een Minimoog zet, klinkt het nergens naar. Als je een muzikale genie achter een home-keyboardje zet, word het toch nog feest.

Idd, het is gemakkelijk kritiek te leveren, dan positief te zijn (de glas is half leeg of het is half vol). Het is hoe je ernaar kijkt. Alle mensen die maar blijven zoeken naar die ene goeie, vette, niet te vervangen synthesizer, NEWSFLASH:
Die komt nooit. Elk beetje muzikant heeft meerdere geluidsbronnen om goeie muziek te maken. De ene heeft meedere romplers, VA's en combineert dat weer met softsynths/samples.

Maar je hebt ook hele goeie muzikanten die met 1 rompler de vetste beats en/of nummers kunnen maken en geluiden kunnen tweaken waar je u tegen zegt. Yamaha is top, de Motif Engine is top.

Ik zie weinig critici met een TOP 40 of TOP 100 hit. Het is nooit goed of het deugt niet. Tuurlijk, het kan altijd beter, maar wat er op de markt is op dit moment vette muziek maken.

Wat dat betreft vraag ik me echt af of het nou deze workstations/synths zijn die fantasieloos zijn of de mensen die ze niet willen gebruiken.

En dat is zeer de vraag idd. Ik zeg het zo: "If you think you're rich, then show me the money. Otherwise, stop pretending".:yamaha:

Ik zie weinig critici met een TOP 40 of TOP 100 hit.

Uiteraard, want dan zouden ze commercieel zijn en dat mag OOK al niet.

Het valt niet mee om bij een groep te horen die nergens bij wil horen :biertje:

Back