Vraag aan hardcore fanaten

ptaurus

Ouwe rot
Hardcore fanaten,

Op dit forum kom ik erg vaak hardcore tracks tegen. Vooropgesteld dat ik absoluut niet tot de doelgroep hoor met mijn overjarige leeftijd valt me in elk geval op dat het in het algemeen niet groots leeft. Ik bedoel het volgende: Ik geef les op een middelbare school en als ik zo eens praat met leerlingen (bovenbouw) over muziek hoor ik eigenlijk nooit dat er nog leerlingen zijn die dit soort muziek luisteren of goed vinden. De meeste vinden het wat "over datum" . Nu heb ik geen enkel onderzoek gedaan naar hoe het leeft onder de jeugd in het algemeen, maar ik zou zo de indruk kunnen krijgen dat het totaal niet meer leeft.

Hoe zit dat?
1) Worden er heden ten dage nog feesten georganiseerd op het gebied van hardcore?
2) Zijn die nog te vergelijkem met hoe het eind jaren "90 was. Dus de kale koppen en voorspelbare kleding?
3) Zijn dit soort feesten nog wekelijks of is er slechts sprake van af en toe nog eens?
4) Klopt mijn indruk dat er nog maar een kleine groep is die deze muziek koopt en luistert? Dus underground?

Kortom hoe staat het ermee met de hardcore in nederland (en de rest van de wereld)

Zomaar wat dingen die ik me zojuist afvroeg toen ik weer een hardcore track op dit forum zag staan. Ik geef overigens geen enkel waarde oordeel over de muziek, maar ik zeg wel dat het niet mijn type muziek is.

Met dank in elk geval voor een reactie

Paul

1) [url=http://partyflock.nl/party/searchresult.html?NAME=&FILTERCOUNTRYID=1&RADIUS=50&COUNTRYID=1&CITYID=46&MINPRICE=0&MAXPRICE=0&CB_WHEN=1&WHENFUTURE=future&START_DAY=26&START_MONTH=10&START_YEAR=2009&STOP_DAY=26&STOP_MONTH=10&STOP_YEAR=2009&MINMAX=min&MINAGE=21&CB GIDS=1&GID[]=33&GID[]=23&GID[]=41&GID[]=51&GID[]=53&GID[]=52&GID[]=55&GID[]=5&GID[]=22&GID[]=30&GID[]=19&GID[]=13&SUBMIT=zoeken]Ja[/URL]
2) Ja. Er is zelfs weer een retro-Aussie beweging van mensen die te klein waren in de jaren '90. Maar het is wat vrijer geworden qua kleding. Er zijn ook meer hokjes en stijlen.
3) Zie 1)
4) Het is een beetje een provinciaal gebeuren geworden met name. En de mensen uit de steden herken je meestal niet. Ga eens bij een Midtown staan op een koopzondag.

Hardcore fanaten,

Hoe zit dat?
1) Worden er heden ten dage nog feesten georganiseerd op het gebied van hardcore?
2) Zijn die nog te vergelijkem met hoe het eind jaren "90 was. Dus de kale koppen en voorspelbare kleding?
3) Zijn dit soort feesten nog wekelijks of is er slechts sprake van af en toe nog eens?
4) Klopt mijn indruk dat er nog maar een kleine groep is die deze muziek koopt en luistert? Dus underground?

Kortom hoe staat het ermee met de hardcore in nederland (en de rest van de wereld)

1) er worden nog veel feesten georganiseerd. Op websites als www.partyflock.nl staan grotendeels de aankondigingen en nieuwsberichten mbt deze muziekstijlen (ook "hardstyle" wat een soort van zachtere langzamere versie is van hardcore. Puristen weten dat dit niet zo letterlijk kort door de bocht is maar voor de leek is dat wel zo :D).
Voorbeelden van de grote feesten die er per stuk 2 tot 3 keer per jaar zijn:

Masters of hardcore: http://www.partyflock.nl/party/146008:Masters_Of_Hardcore.html
Thunderdome: http://www.partyflock.nl/party/162047:Thunderdome_2009.html
Nightmare: http://www.partyflock.nl/party/155269:Nightmare.html

En in de zomer zijn er meerdere grote festivals waar hardcore samen met hardstyle de hoofdmuziekstroming vormen, zoals Dominator, Defqon, Ground Zero, Decibel, Q-base.

Volgens mij zijn er op dit moment meer hardcore feesten dan 9 jaar geleden. Toen was er meer sprake van Underground, nadat de scene was ingestort na de commerciele periode van 1995-1998.

2) Niet echt, kort haar komt nog wel veel voor, maar het stereotype is zo goed als verdwenen. Nike air max schoenen zijn wel veelvoorkomend maar zelfs dat wordt al minder. Soms zijn de liefhebbers nog wel direct eruit te halen, maar dat is dan meestal omdat ze zeer duidelijk het logo of naam van een artiest of platenlabel dragen op hun kleding of autoruitsticker.

3)iedere week zijn er nog feesten, varierend van 100 tot 15.000 of nog meer man.
www.partyflock.nl is de plaats om voor dit genre te zoeken naar lokaties, artiesten en data van feesten.

4) de groep die luistert is nog vrij groot, echter zijn dit hoofdzakelijk de illegale downloaders. Men geeft liever hun geld uit aan merchandise en feesten. Het illegale aanbod is ook vrij groot en makkelijk te vinden via zoekmachines. Vooral de tieners en twintigers die de doelgroep vertegenwoordigen zijn natuurlijk handig met dit soort zaken.

Nederland is nog meer dan ooit het belangrijkste middelpunt van de hardcore house scene. Zelfs artiesten van buiten nederland (met name italianen) zijn naar belgië of nederland verhuist omdat ze hier de meeste boekingen kunnen krijgen.

Laatst gewijzigd:
Ik weet niet veel over de scene van nu, weet wel dat ik vroeger prima tussen de gabbers kon staan als 'skater' :okdan: Tofste feesten waren altijd gabberfeesten :mega:

1) er worden nog veel feesten georganiseerd. Op websites als www.partyflock.nl staan grotendeels de aankondigingen en nieuwsberichten mbt deze muziekstijlen (ook "hardstyle" wat een soort van zachtere langzamere versie is van hardcore. Puristen weten dat dit niet zo letterlijk kort door de bocht is maar voor de leek is dat wel zo :D).
Voorbeelden van de grote feesten die er per stuk 2 tot 3 keer per jaar zijn:

Masters of hardcore: http://www.partyflock.nl/party/146008:Masters_Of_Hardcore.html
Thunderdome: http://www.partyflock.nl/party/162047:Thunderdome_2009.html
Nightmare: http://www.partyflock.nl/party/155269:Nightmare.html

En in de zomer zijn er meerdere grote festivals waar hardcore samen met hardstyle de hoofdmuziekstroming vormen, zoals Dominator, Defqon, Ground Zero, Decibel, Q-base.

Volgens mij zijn er op dit moment meer hardcore feesten dan 9 jaar geleden. Toen was er meer sprake van Underground, nadat de scene was ingestort na de commerciele periode van 1995-1998.

2) Niet echt, kort haar komt nog wel veel voor, maar het stereotype is zo goed als verdwenen. Nike air max schoenen zijn wel veelvoorkomend maar zelfs dat wordt al minder. Soms zijn de liefhebbers nog wel direct eruit te halen, maar dat is dan meestal omdat ze zeer duidelijk het logo of naam van een artiest of platenlabel dragen op hun kleding of autoruitsticker.

3)iedere week zijn er nog feesten, varierend van 100 tot 15.000 of nog meer man.
www.partyflock.nl is de plaats om voor dit genre te zoeken naar lokaties, artiesten en data van feesten.

4) de groep die luistert is nog vrij groot, echter zijn dit hoofdzakelijk de illegale downloaders. Men geeft liever hun geld uit aan merchandise en feesten. Het illegale aanbod is ook vrij groot en makkelijk te vinden via zoekmachines. Vooral de tieners en twintigers die de doelgroep vertegenwoordigen zijn natuurlijk handig met dit soort zaken.

Nederland is nog meer dan ooit het belangrijkste middelpunt van de hardcore house scene. Zelfs artiesten van buiten nederland (met name italianen) zijn naar belgië of nederland verhuist omdat ze hier de meeste boekingen kunnen krijgen.

Wat hij zegt...:D

Ik heb trouwens wel een redelijk kortgeschoren koppie en draag vaak Air Max...maar dat doen hip-hoppers tegenwoordig ook...

Om je nog een idee te geven van hoeveel feesten er internationaal ook nog zijn : ik heb dit jaar nog optredens (ben namelijk hardcore dj) in Italië (Rome),Zweden (Göteborg) en Duitsland (Hamburg,Oberhausen,München) en komend weekend Frankrijk (Epinal)...daarnaast natuurlijk nog een aantal in NL...

En als ik zo om me heen hoor (auto's met dikke stereo's,huizen in de buurt) wordt er nog best wel veel naar hardcore geluisterd :D

het leeft nog wel degelijk. zoals hierboven staat. vanaf de intreden van de commercie en teveel snotneusjes met een te grote bek had ik en ik denk zelfs een groot gedeelte van de 1e generatie het wel gezien. nu het weer een beetje uit de commercie en aandacht is, is het wel weer relaxt om een feestje op te zoeken.

het mooiste blijft nu toch wel de milfjes die door de weeks op de schoolplein hun kids droppen, en in het weekend los gaan :D

ohja, welke kloothommel het ooit heb bedacht om een MC te introduceren....:r

Back