SPdif vraagje?

Flatron

Ouwe rot
Mag ik voor een SPdif een gewone cinch kabel gebruiken of bestaan er echte SPdif kabels. Als ik me niet vergis heb ik ooit eens gehoord dat dit een andere kabel is. maar ik weet het niet meer.

THX

Flatron

dat zijn toch coax kabels?

Hartelijk bedankt ! bam en BCA303

Tussen haakjes tof die foto's bam ! En zeker die van de Korg ;)

Perdone ?

Perdone ?

Het zijn gewoon gewone cinch-kabels.. wat gaan we nou krijgen :confused: .. hehe. Of je moet die optische variant bedoelen.. maar die bedoel je niet ..

het zijn GEEN cinch kabels!!

het zijn GEEN cinch kabels!!

Ho Ho Ho even SPDIF is dus WEL degelijk een andersoort kabel!!! Binnen een meter geen vershil, check het maar eens op 5 meter oei oei oei , pas hier mee op !!! Digitale kabels hebben een zeer lage weerstand !! En even voor de duidelijkheid het zijn GEEN cinch kabels!!

Alles doorelkaar

Alles doorelkaar

Grappig hoe alles door elkaar loopt.. hehe. Maar dat komt door de terminologie.

Cinch is alleen maar een aansluitings-standaard (ook wel phono of rca genoemd) en die gebruikt de standaard S/PDIF interface dus ook.

Ik wist niet van het bestaan van speciale S/PDIF kabels af (behalve dan die met die oranje pluggen die bij m'n cd-speler zaten.. zien er overigens gewoon uit als standaard cinchkabels.. maar goed).. maar kan me voorstellen dat je er over langere afstanden inderdaad iets als coax voor gaat gebruiken. Maar is zo'n digitale verbinding nou écht zo kritisch met kabels.. dacht dat dat juist voor analoge signalen veel uitmaakte.

Maar is zo'n digitale verbinding nou écht zo kritisch met kabels.. dacht dat dat juist voor analoge signalen veel uitmaakte.
Voor de elektrische variant weet ik het niet. Wel wordt en digitale communicatie veel gebruik gemaakt van Coax en natuurlijk UTP kabel (CAT-5). DIt soort verbindingen zijn over het algemeen wel kritisch, vooral als het over langere afstanden moet. Stukjes tot een meter werken over het algemeen zelfs met tweelingsnoer.

Zelf gebruik ik veel de glasvezel variant, de zgn. TOS-kabels. Dit werkt eigenlijk probleemloos, het schijnt zelfs over hele lange afstanden. Wat hierbij kritisch is, en wat deze kabels zo duur maakt, is de bevestiging van de connector aan de glasvezel.

SP/DIF is een coaxkabel met een impedantie (=wisselspanningsweerstand) van 75 ohm, met aan beide kanten een liefst
redelijke kwaliteit tulpstekertjes.

Impedantie is een frequentie-afhankelijke weerstand die gevormd word door een gewone weerstand (bijvoorbeeld de lengte van de kabel) en de weerstand gevormd door een spoel (kabel opgerold) of condensator (isolatie tussen de geleiders).

Bij hogere frequenties gaat de capaciteit van de kabel meespelen, een coaxkabel bestaat immers uit 2 geleiders, kern en afscherming met daartussen een isolatie, wat een condensator dus eigenlijk ook is.

Om te voorkomen dat je SPDIF signaal aftakelt over langere afstanden moet je er dus voor zorgen dat je een coax kabel gebruikt met een impedantie van 75 ohm (110 voor AES/EBU i.v.m. de hogere spanning).

Het verhaal van DJ Lecz is dus niet echt correct, een kabel heeft altijd een lage weerstand, dat is het hele idee achter een kabel.

Dus Flatron, als je even een enkel trackje wil oversturen via een redelijke kwaliteit tulpkabel van niet veel langer als een meter of zo, gaat dat prima. Als je echter langere afstanden wil overbruggen moet je inderdaad SPDIF labels maken of kopen.

Als je dus in de toekomst een aantal ohm op een kabel ziet staan weet je dus dat dat de impedantie is, en niet de weerstand, die zal normaliter slechts enkele ohms bedragen.

kabel

kabel

Oke gaat ie dan : Electrische kabel heeft altijd weerstand , neem een gitaar kabel van 15 meter en je hoog geluid wordt totaal weg gefilterd , neem een gitaar kabel van 60 meter en je hebt ineens een bas gitaar. Maar ter zaken! De verbindingen zijn ZEER critisch bij digitale kabels. Eum voorbeeldje een AesEbu kabel lijkt op een gewone Mic kabel , maar dit is het niet . Test pak een mic kabel ( die je aes Ebu gaat voeren) en verleng hem met een verleng kabel tadaa er komt nix meer doorheen(qua AesEbu) !! Je kunt dus voor digitale kabels best wel alternatieven vinden , let er dan wel op Houdt de afstand zo kort mogenlijk!!! Ivm Inductie , weerstand , bla bla bla. Maak zeker geen gebruik van verleng kabels !!! dit om problemen te voorkomen ! Spdif optisch euh moet wel glasvezel zijn denk ik zo ..

"'t Verschil zit 'm vaak in de details, wie daarom van belang zijn...."

"'t Verschil zit 'm vaak in de details, wie daarom van belang zijn...."

SPDIF kabels zijn 75 Ohm (precies) kabels met hoogwaardige afscherming
en hoogwaardige cinch/RCA/tulp-connectors.
Om jitter ( www.digido.com -jitter essay) te vermijden is het verstandig
kabels te gebruiken voor hoogfrequente signalen ( meer dan 1 megahertz ).
Zo kan vermeden worden dat de (square) pulssignalen onregelmatig"afgerond"
worden aan de hoeken en er jitter optreedt. Zorg ook dat de electrische geleiding
van de betrokken connectoren optimaal is ( Caig Deoxit enzo......).
Zelf gebruik ik sinds kort Apogee Wyde Eye kabels en er is een subtiel verschil per
stereosignaal te horen. Aangezien je op een meersporen recorder meerdere stereo-
en mono-signalen opneemt en combineert kan dit effect uiteindelijk een wezenlijk
verschil uitmaken.
Jitter luistert nauw bij : duidelijke plaatsing in stereobeeld, mooi hoog en betere diepte
door coherentere reverbstaartjes.

ISPdeRuiter

Lecz, het feit dat alleen je hoge tonen verdwijnen met een gitaarkabel ligt niet aan de gelijkstroomweerstand van de kabel (anders had je namelijk helemaal geen geluid meer). Maar aan de capaciteit van de kabel, de capaciteit van de kabel filtert namelijk je hoog eruit. Een lowpass filter in een synth is namelijk ook niet veel anders als een weerstand/condensator netwerk.

Bedankt allemaal ! Ja ik dacht het dus uiteindelijk ook dat het een andere kabel was, maar aangezien dat het met een gewone "cinch" dus ook ging begon ik te twijfelen. Eigenlijk een beetje het zelfde fenomeen zoals een 5din kabel en een echte midikabel, een DMX kabel en microkabel, Het werkt allemaal wel maar soms niet zoals het hoort.

SPDIF_kabel_small.jpg

Kabel til SPDIF - 75 ohms phono/phono
duidelijk een andere kabel

proef op de som!

proef op de som!

Origineel geplaatst door DJ_LecZ
Ho Ho Ho even SPDIF is dus WEL degelijk een andersoort kabel!!! Binnen een meter geen vershil, check het maar eens op 5 meter oei oei oei , pas hier mee op !!! Digitale kabels hebben een zeer lage weerstand !! En even voor de duidelijkheid het zijn GEEN cinch kabels!!

Uh, gewone tulp (RA, cinch etc...) kabels... Ik werk alleen maar met SPDIF over tulp, goedkoopste k-snoertje, ca. 1 a 2 meter, en hoor verder geen fouten, ook zie ik geen out of sync fouten...?

Lijkt me wel dat als je eenmaal digitaal werkt, je sowieso al veeeel minder ge-emmer hebt.

Maar ik weet wat: men neme een enorm lange tulpkabel en doet gewoon effies de geluidskaarttest! Dan vallen we al dan niet door de mand! Zie https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=11534.

Ik ben benieuwd!

Kortom, SPDIF kabels zijn alleen verschillend qua afscherming, speciale interconnect kabels e.d. zijn dus over het algemeen hetzelfde als een goedkoop tulpsnoertje, alleen veel beter afgeschermd zodat een 1 niet per ongeluk een 0 wordt op langere afstanden door storing van je tv ofzo, dat is het m.:)

kabeltest

kabeltest

Binnenkort digitale test van 20 meter stom tulpsnoer als S/PDIF transportmiddel. Lijkt me een mooie test!

Back