XV-5080 midiprobleem

KeesHooiberg

Syntherklaas
Ik gebruik sinds een weekje een XV5080 in combinatie met een A-70. Als ik naar een ander midi-kanaal ga, stopt de XV5080 met geluid. Pas nadat ik de midikabel eruit en er weer in heb gestopt werkt de XV5080 weer (er komt weer geluid uit).

Na een wisseling van midi-kanaal reageert wel het MIDI-message / RX lampje van de XV. Er komt alleen geen geluid uit. Wat ik ook doe.
Ook valt mij op dat als ik het volume vanaf de A-70 verander (harder/zachter) komt een sterretje in het display van de XV. Bij mijn JV1080 zie ik alleen een sterretje als ik de instellingen van het geluid heb veranderd (en nog niet opgeslagen).

Als ik op de A-70 midioutput uitzet, dan een ander midikanaal kies en vervolgens weer midioutput weer aan, gaat het ook goed. Dat is erg omslachtig on-stage.

De A-70 in kombinatie met mijn andere gear (JV1080, ASR10) geeft geen problemen. Ik heb al een restore factory settings uitgevoerd. Ik kan niets vinden.:stupid

Wat doe ik fout??? Kan iemand mij helpen?:halleluja

Al eens gecontroleerd met een midihulp programmaatje (MidiOx bv) wat de A-70 allemaal uitzendt als dit fenomeen zich voordoet?

Ik denk dat je het moet zoeken in de A70. Die biedt in ieder geval genoeg mogelijkheden om sysx stuk voor stuk uit te proberen. Ik zou starten vanuit een niet werkende situatie en dan 1 voor 1 volume, midikanaal, keyrange, etc. te veranderen.
MidiOx is inderdaad ook wel handig voor het analyseren.

En als ik vragen mag, waarvoor gebruik jij het schakelen van midi kanaal onstage? Om bij verschillende sounds te komen in een performance? En als je je settings nou goed programmeer in je A70 met je zones? Dan hoef je alleen die fader open te zetten of je zone aan te zetten...niets live schakelen van midikanaal....zou echt geen enkele toepassing weten om dat live te gebruiken en ik heb toch redelijk wat gekke setups gehad sinds jaren terug

De XV trouwens wel de laatste OS gegeven?

Het klinkt als een probleem met MIDI 'Active Sensing' (een speciale, zelden gebruikte MIDI feature ter voorkoming van 'hangende noten').
Kijk eens of je die specifieke MIDI boodschap kan uitzetten bij de bron of uitfilteren in de ontvangende module (danwel in een tussenliggende midi interface).
Treedt het probleem ook op als je netjes 'wacht' totdat alle toetsen zijn losgelaten etc.? Ik kan me voorstellen dat het vooral optreedt als je schakelt terwijl de module nog bezig is met noten of andere MIDI commando's (wat normaliter dus 'hangende noten' veroorzaakt).

Bedankt voor jullie reactie's. Ik ben meteen aan de slag gegaan.

Het probleem wordt inderdaad veroorzaakt door de A-70. In die zin dat - als ik mijn Korg Triton Extreme gebruik om de XV-5080 aan te sturen er geen probleem is. De A-70 verstuurt dus een bericht dat de XV in de "mute" zet. Pas als de midi kabel eruit is geweest en er weer in, wordt de "mute" gereset.

Ik heb geen mogelijkheid om een PC aan te sluiten op mijn A-70 (ik heb geen USB - midikabel). Any suggestions?

Ik heb vergelijkbare keyboards (A90 en een XV5050) en kan dus wel even kijken. Kan je echt precies uitleggen wat je doet en hoe je het hebt aangesloten?

Korte toelichting:
Ik gebruik de XV-5080 in combinatie met de A-70. Ook heb ik een Ensoniq ASR-10R, een JV1080 en een Korg Triton Extreme. Gebruik ik de A-70 met de JV-1080 of met de ASR-10R geeft dat geen problemen. Gebruik ik de Trition om de XV-5080 aan te sturen gaat dat ook goed. Echter... als ik de A-70 gebruik om de XV-5080 aan te sturen gaat het fout.

Als ik op de A-70 van een willekeurig midikanaal naar een ander midikanaal schakel "mute" het geluid van de XV. Wat ik ook doe! Pas als ik de midikabel eruit heb gehaald en weer terug heb gestopt, komt er weer geluid uit de XV. Natuurlijk heb ik de Factory Settings restored, toen ik er niet meer uit kwam. Helaas...

Als ik de midi out van de A-70 uit zet, dan een midikanaal verander en dan de midi out weer aan, heb ik er ook geen last van, maar on-stage werkt dat niet. Als ik dat een keer tijdens een schakeling vergeet moet het midisnoer er weer uit en in en dat geeft veel ergernis bij de overige muzikanten. En niet in de laatste plaats bij mij.

Ik heb bij de XV ingesteld:
Midi Receive Ch
Perform ctrl Ch: OFF

System Exclusive
Receive Sw: OFF

Rx switch
Program change: OFF
Bank Select: OFF
GM System ON: OFF
GM2 System ON: OFF
GS reset: OFF

Midi Tx
Edit data: OFF

Stack
Mode: OFF

Het probleem is dus de combinatie A-70 met de XV-5080. Mogelijk verstuurt de A-70 een SysEx? Het lijkt op een bg bij een van de 2 apparaten waardoor ze niet optimaal samen kunnen werken.

Ik heb nu een vergelijkbare setup klaarstaan en alles gaat goed.

MIDI OUT1--> XV5050
alleen zone EXTA naar OUT1 (stuur je niet verschillende zones tegelijk met tegenstrijdige berichten?)

programm change voor XV5050 = 85 - 0 - xx op het midikanaal van de XV5050

stuur je toevallig geen extra info mbv. AUX1 & AUX2?

Instellingen op mijn XV
control channel:1
patch rx channel:1
rx prog change: on
rx bank select: on
rx GM1 system on:on
rx GM2 system on:on
rx GS reset:on
rx exclusive: on
tx edit data: on
stack mode:off

Als ik het volume via mijn A90 verander, dan komt er ook bij de XV5050 een sterretje

Als je het niet kan vinden, volgens mij is de bediening van de A70 gelijk aan die van de A90. In dat geval zit er rechts boven een PANIC knop. Als je die indrukt gaat midi naar een soort begin situatie. Hangende noten worden bijvoorbeeld afgebroken. Waarschijnlijk een simpelere oplossing dat stekker eruit en er weer in.

Ik heb mijn A90 jaren gebruikt als hart van een complexe MIDI setup maar ik heb nog nooit midikanelen live veranderd. Je hebt 8 zones en verder nog een soort effect sends. Live schakelen tussen midi kanelen deed ik bijvoorbeeld als volgt:
EXTA --> stuur XV5050 aan op midikanaal 1, output1, zet onder EXTB midikanaal 2, output1 en je kan met de zone schakelaars naar believen tussen de verschillende midikanalen van je XV schakelen.

Wat ik zou doen:

alleen A70 en XV5080 aansluiten
MIDI OUT1 naar MIDI IN, verder niets

patch, bank select control change etc op ON
RX channel 1

een test patch maken op je A70 met
- alleen zone EXTA aan
- midi channel 1
- patch / bank change (juiste code zoeken om XV aan te sturen, om performance 2 van bank A aan te sturen moet het iets zijn van 86 - 0 - 2)
- volume 100
- AUX 1 en AUX 2 leeg laten
- alleen EXT1 naar OUTPUT1 en verder niets

Nu testen

krijg je de XV aangestuurd met je A70
krijg je een performance change voor elkaar
krijg je een patch change voor elkaar
krijg je een volume change voor elkaar
nu midi van EXTA van 1 naar 2/3/4 schakelen

zou stap voor stap moeten lukken
succes

Dank voor jouw reactie.

Ik heb de complete gear inmiddels weer terug in de oefenruimte. Ik ga er vanaf morgen mee aan de slag en kijk dan met name even naar control channel, patch rx channel en program change.

AUX1 & AUX2 staan OFF. Daar had ik nog expliciet naar gekeken. De PANIC button werkt overigens ook niet. Althans, het geluid komt niet terug.

Mijn eerste serieuze keyboard die ik door een masterkeyboard aanstuurde was de EPS16+ van Ensoniq. Ieder geluid had daar zijn eigen midikanaal. Ook bij de latere ASR10R. Die systematiek heb ik gehandhaafd bij andere modules (JV1080, VX5080, enz). Een kwestie van gewoonte zullen we maar zeggen. Vandaar mijn (afwijkende?) manier van MIDI-gebruik.

Ik heb slechts 4 externe zones. Iedere module heb ik aan een eigen OUTPUT gekoppeld. On stage gebruik ik alleen OUT1 en OUT2. De zones EXT_A...EXT_D koppel ik naar beide OUT's om zo (soms) maximale boost te krijgen van extra (gestapelde) geluiden. Meestal beperk ik mijzelf tot slechts OUT1 met maximaal 3 zones.

Toen ik ooit begon met de JV1080 heb ik wel eens geprobeerd met progr ch. te werken, maar dat was mij toen niet goed bevallen m.b.t. het stapelen van geluiden. Het is maar wat je gewend bent.

Ik nog even aan de slag met jouw tips. Kijken wat daar uitkomt. Ik heb inmiddels van RolandCE begrepen dat het een known bug is en dat ze zoeken en de database.

Wordt vervolgd...

Je kunt ook INTA t/m INTD ook koppelen aan bijv. OUTPUT1, volgens mij zijn de midikanalen vast 1 t/m 4, maar dat weet ik niet meer zeker. Tegelijk INTA en OUTPUT1 indrukken en je ziet dat ze gekoppeld zijn. Werkt ook zo met EXT overigens.

Back