sampler voor beginner

hitman

Ouwe rot
Hallo.
Ik wil het beginsel van het samplen leren. Welke is het beste om het te leren?
Ik heb wel wat thuis gehad alleen door interne problemen lukte het niet om te samplen.

Gr:engel:

Ik ben begonnen met een Akai S3000XL en heb hierop niet alleen leren samplen, maar ook over de beginselen van synthese. Misschien omdat het m'n eerste was, maar ik vind het tot nu toe de meest complete en overzichtelijke die ik ooit heb gehad.
Verder heb ik gehad:

Roland W30 (ook een fijne)
Roland S-10
Roland S-330
Roland S-550
Korg ES-1
YAMAHA A3000 (hele fraaie sampler, maar niet zo overzichtelijk en ja, de Yamaha encoders raken ooit op)
Ensoniq Mirage
Ensoniq ASR-X (hetzelfde encoder probleem als de Yamaha)
Ensoniq ASR-10 (2x)
Akai MPC-2000
Akai MPC-1000 (2x en 1 heb ik nog steeds, gaat liever niet meer weg)
Akai S-900
Akai S-612 (kun je de beginselen van samplen op leren, maar verder zul je ook niet komen)

Koop vooral een model met een redelijk groot display, niet eentje waar alleen maar 2 regels tekst op kunnen, maar een dotmatrix die ook golfvormen weergeeft. Let op of eventuele opties er toevallig bij zitten. Als het samplen je bevalt zul je volledig uitgebreig geheugen, extra uitgangen en (in mindere mate) effectborden toch snel gaan missen als je ze niet hebt. Los kun je dat spul zo goed als niet meer krijgen (op geheugen na).

Het enige echt beroerde wat je nog kan overkomen als je samplen net te gek vindt en er net in geinvesteerd hebt, is dat je ontdekt dat het ook allemaal op een computer kan.

Hallo.
Ik wil het beginsel van het samplen leren. Welke is het beste om het te leren?
Ik heb wel wat thuis gehad alleen door interne problemen lukte het niet om te samplen.

Gr:engel:

Ik zie dat je een Mirage hebt staan - daar kan je de beginselen toch ook op leren? Of heb je daarmee juist problemen gehad :?

Wow de beginselen van samplen leren op een mirage deed je toen er alleen nog maar beginselen waren. Als er 1 sampler z'n interface cryptisch is!

Maar op zich heeft hooihuis wel een punt. Boelie ook. Als je lol wil hebben met een sampler schaf je het best een MPC (-achtig ding) aan. De rest kan net zo makkelijk, zo niet makkelijker op een computer

zoek liever een sampler zonder "scherm", daardoor leer je echt sample bewerking te doen.
een oude S3000 zou goede optie zijn (of S1000)
Eerst het kijken naar je samples afleren

Ik heb het zelf geleerd op een S900 en later op een EPS-16+. Wel altijd alleen met hardware gewerkt overigens.

Maar eigenlijk maakt het niet veel uit op welke machine je het leert. De principes zijn altijd hetzelfde en als je tegen limitaties oploopt kan je A) daar ontzettend creatief door worden of B) altijd nog een andere sampler kopen :)

Ik heb een Mirage gehad, maar die werkte alleen als sample player en midi-keyboard.
Het liefst eentje met een toetsenbord.
EN ik heb niet zoveel te besteden.
Volgens mij een bekend probleem.
Hihihi

Je hebt vandaag de dag erg veel voormalige topsamplers voor weinig geld waarop je perfect het sampelen kan aanleren. Zelf heb ik het op een W30 geleerd, maar ik denk wel dat er veel betere ter beschikking zijn voor een aantrekkelijk bedrag.

AKAI S1000 of S1100 -> groot display, erg goede convertors dus heel goede sound. Uitgebreide editeermogelijkheden en kan multitimbraal gebruikt worden. 16 stemmen polyfoon. Deze kan je vinden tussen de 100 en 200€

EMU E* serie (E5000/E6400/EIV)(Turbo/Ultra/XT): Emu heeft over de jaren heen een hele serie in de E-reeks uitgebracht. Allemaal hebben ze hetzelfde gemeen: een erg goede gebruikersinterface en top geluidskwaliteit. Voorts zijn ze 64 tot 128 stemmig polyfoon en 16 tot 32 parts multitimbraal. Ze hebben een duidelijk en groot display en zeer uitgebreide synthesemogelijkheden. Afhankelijk van het model vind je ze tussen de 100 en 400 à 500€.

Voor zowel de EMU als de AKAI geldt dat er tal van super sampelbibliotheken bestaan. Mocht je het zelf sampelen beu geraken, kan je nog altijd je toevlucht daar toe zoeken.

Er zijn vast en zeker nog andere interessante modellen, maar daar heb ik geen ervaring mee. Ik ben er echter zeker van dat deze nog gepost zullen worden door de andere leden.

Mocht je na je lange zoektocht uiteindelijk uitkomen op de AKAI's, dan kan ik je vertellen dat ik hier nog een Akai S1100 met 32Mb geheugen en een externe CD-ROM te koop heb staan. Mocht je interesse hebben, geef je maar een PB'tje.

Ik hoop dat je iets met mijn bijdrage bent.

Greetz :doei:

Danny

Je zegt er niet bij waar je de sampler voor wilt gaan gebruiken. De nieuwe Korg Microsampler is volgens reviews makkelijk in gebruik, kost zo'n 450 euro. Dat vind ik best veel (zeker voor een instrument met kleuter-klavier), maar op papier ziet hij er zeker interessant uit.

Veel goedkoper is natuurlijk een oude sampler module, de E-mu ESI modules kan je voor wat parkeergeld kopen en zijn niet al te moeilijk, misschien leuk om mee te beginnen.

Maar vertel eens wat je ermee wilt gaan doen?

Ik wil netzo als meesterdief Trevor Horn geluiden gebruiken om nummers mee te schrijven. Desnoods meedoen aan de : maak bewust een kut nummer contest.
Zou me heeeeeeeeeeel goed afgaan.

NI KONTAKT en een goede audio interface.
Of een mpc die zijn erg fijn in het gebruik maar ik vind dat je de oneindige opties die kontakt bied met geen een hardware sampler kunt evenaren....
Misschien een S6000 maar die is best duur om samplen te leren.

Electribe esx is ook erg leuk en bied meer hands on speelplezier dan bijv kontakt. Maar ik zou beginnen met een softsampler.
Iedere daw heeft er wel een. Zo kun je kennis maken met het de basis principes. En vanaf daar verder zoeken naar iets wat jou smaak heeft.

Wil je een bepaalde klank ( bijv akai s950 12bit sound)
of bedienings gemak/ bespeelbaarheid (Akai mpc serie, Electribe sx Asr-x)
Of wil je je samples met effecten bewerken tot je ze niet meer terugkent. (kontakt, Akai S5/6000)

Zo moet je een beetje zoeken samplers zijn namelijk erg veelzijdig en komen in vele soorten en maten.
Ik heb zelf weinig met bespeelbaarheid dus met een mpc en electribe sx heb ik niet zo veel. Ik wil vooral veel effecten á la kontakt.

Ik wil geen pc gaan gebruiken. Ik ben daar helemaal vanaf gestapt. ik ben wel bezig om te kijken naar een eenvoudige recorder met cd brander.

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar denk dat de S2000 echt iets voor jou zou zijn. Je kunt er feitelijk alles mee, hij klinkt goed en volgens mij zijn ze tegenwoordig retegoedkoop (bijvoorbeeld op Marktplaats). Kan je je geen buil aan vallen! Trevor Horn zou deze in zijn tijd met veel plezier hebben gebruikt :)

AKAI_S2000.jpg

Welke sampler heeft de mogelijkheid tot het bewerken van geluiden. Deze vraag is ook heel belangrijk voor mij. Het liefst een die al een keyboard heeft.

Welke sampler heeft de mogelijkheid tot het bewerken van geluiden. Deze vraag is ook heel belangrijk voor mij. Het liefst een die al een keyboard heeft.

Oh ja, je wilt een keyboard. Even vergeten; de S2000 is het dan niet voor jou :stupid

Vrijwel elke sampler bied de mogelijkheid je samples te bewerken, op de meest simpele (S20-achtige bakken) na dan. Als je inderdaad perse een sampler zoekt met een keyboard dan verklein je wel flink je zoekgebied en dus je mogelijkheden. In het goedkopere segment heb je het dan over bakken als de Roland W30, de Ensoniq EPS-16+ (ik heb daar goede ervaringen mee) etc. Als je stereo samplers zoekt met een keyboard wordt het nog lastiger en veelal een stuk duurder. Wat is je budget eigenlijk?

Eentje met een groot scherm is inderdaad wel interessant als je wilt leren en op de sampler zelf editen. En veel groter dan de W30 ga je ze niet vinden in dit prijssegment.

Casio FZ-1 is ook nog een optie (maar niet zo gangbaar tweedehands). Groot scherm en stereo.

Er zijn relatief weinig dedicated keyboard samplers en de meeste daarvan zijn oude modellen (bijvoorbeeld: Ensoniq EPS, ASR-10 etc., E-mu Emax serie, Akai X-7000, Sequential Prophet 2000).

Nu is dat natuurlijk prima, zeker als je richting het warm-wollige eind jaren 80 geluid wilt, maar het opslaan van samples was toen (ik voel me nu errug oud) gewoon een crime: gepruts met SCSI harddisken en cd-roms, miniscuul flash-geheugen etc. Een beetje geluidsbewerking duurt ook een eeuwigheid op die bakken.

Het voordeel van een modern apparaat is dat opslag een makkie is en CPU snelheid vrijwel nooit een belemmering is. Dat moet je niet onderschatten.

Die Korg Microsampler is het enige dedicated sampler keyboard in produktie...voorzover ik weet. Als alternatief kun je natuurlijk kijken naar een workstation met on-board sampler, daarin is de keuze ruim (Yamaha Motif, Roland Fantom, Kurzweil K-serie, etc.) Maar daar hangt een prijskaartje aan.

Dat brengt ons bij: wat is je budget? :maffia:

Het liefst eentje met een toetsenbord. Hihihi

Welke sampler heeft de mogelijkheid tot het bewerken van geluiden.
Deze vraag is ook heel belangrijk voor mij. Het liefst een die al een keyboard heeft.

Als ik dit zo lees, denk ik toch het eerst aan een Ensoniq ASR-10
(Prima keyboard, Interne sequencer, DP2 FX, Resampling, Eigen synthese engine, SCSI) of een EPS16.

Ben het eens met Vizion, in jouw plaats zou ik allereerst naar de Ensoniq bakken kijken, enkel al omdat de effecten top zijn en de interface veel helderder dan bijvoorbeeld de m.i. warrige zooi van Roland. Er komen ook best vaak van deze bakjes in de verkoop voorbij. Kwa beschikbare samplegeheugen (en dus sample tijd) zijn de Ensoniqs echter geen koploper, dus lees daar van te voren goed over.

Back