filosofische vraag

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
is dit soort reactie dan wel van belang?:)

in mijn verwerking niet het gevoel dat er bleekscheten hier de sfeer zitten te verpesten , dus..
maar, nu we het er toch over hebben, die avater van jou , neem ik waar als reclame voor shoarma,. is dat nog wel verantwoord ?

Dat is geen shoarma dat is kebab. Of zie ik dat verkeerd :)

op zich is het toch een wezelijk onderwerp of wat je waarneemt hetzelfde is als wat de ander waarneemt .
zelfde vraag doet zich dagelijks voor bij afmixen: ik vind dat het goed klinkt , wat brengt het bij jou teweeg ?

Laatst gewijzigd:
... puur en alleen al door de verschil in bouw van het waarnemings/verwerkingstraject. dus hoe jij groen ervaart is anders dan hoe ik groen. ...
Goed, dus mensen verschillen volgens jou alleen al in de bouw van het zenuwstelsen en de daarop volgende stappen in de hersenen? Dus er kunnen mensen zijn die een volledige andere sensatie hebben? Het is dus mogelijk dat bij een groep soldaten bij het commando "Voorwaarts mars" (spreek uit "Ajo-uugh Hawf") er een aantal achteruit gaat lopen? ;)

Wout

Nee omdat er consensus bestaat over wat "voorwaarts mars" betekent. Dat wil nog niet zeggen dat we allemaal precies hetzelfde "voorwaarts mars" horen.

... zelfde vraag doet zich dagelijks voor bij afmixen: ik vind dat het goed klinkt , wat brengt het bij jou teweeg ?
Dat zijn waarde oordelen en geen waarnemingen. De kleur groen is geen subjectiviteit, behalve bij stoplichten.

Deze discussie moet je maar gaan voeren met een agent van politie als je door rood bent gereden... "Maar meneer," (altijd beleefd blijven) "ik zag wel degelijk groen terwijl U rood waarnam..."

Wout

Nee omdat er consensus bestaat over wat "voorwaarts mars" betekent. Dat wil nog niet zeggen dat we allemaal precies hetzelfde "voorwaarts mars" horen.
Sterker nog, zoals ik al aangaf als grapje, de commandant zei het zelfs niet eens. :D

Wout

Ooit heb je de namen van de kleuren geleerd. Dat is groen en dat is blauw. Maar zie ik groen het zelfde als jij?
deze kwam ik tegen op dit forum

dat is precies hetzelfde als ik het ook bekijk!

Bijvoorbeeld:
ik heb blauwe ogen en ik zie blauw als blauw, geel als geel en rood als rood.
iemand met groene ogen ziet dan groen als blauw, oranje als geel en blauw als rood.

ja waarom zou het niet kunnen
het is beide niet te bewijzen en dat kan het onderwerp langdradig en leuk maken hetzelfde als geloof

Dat zijn waarde oordelen en geen waarnemingen.
Wout
wat brengt het bij jou teweeg ?, is geen waardeoordeel.
2 mensen: 2 werkelijkheden..

... Bijvoorbeeld:
ik heb blauwe ogen en ik zie blauw als blauw, geel als geel en rood als rood.
iemand met groene ogen ziet dan groen als blauw, oranje als geel en blauw als rood.
Gelukkig, ik heb bruine ogen :D
Dat betekent dus dat ik tot de groep behoor die de volledige regenboog kan waarnemen waar de blauw en groen ogigen (en natuurlijk die rode albino's) slechts zwart-wit zien, behalve in België, want daar zien ze wit-zwart... ;)

Wout

wat brengt het bij jou teweeg ?, is geen waardeoordeel.
2 mensen: 2 werkelijkheden..
Nog even ter verduidelijking:
Als je me een mix laat horen zou je toch wel verbaasd zijn als ik zou zeggen: "Jee, dat is allemaal tussen 33,5 tot 44.987 Hz en met een piek van 66 dB en een gemiddeld volume van 33.7 dB." Dan ben ik wel een zeer erge autist...

Wout

* Afrikaans - blaf, blaf woef, woef keff, keff (small dogs)
* Albanian - ham, ham
* Arabic - hau, hau; how how (هو هو)
* Armenian - haf, haf
* Basque - au-au, txau-txau (small dogs), zaunk-zaunk (large dogs) and jau-jau (old dogs)
* Balinese - kong, kong
* Bengali - gheu, gheu; bhao, bhao
* Bulgarian - bau-bau (бау-бау); jaff, jaff (джаф-джаф)
* Brazilian - au au
* Catalan - bau, bau; bub, bub
* Chinese, Cantonese - wow, wow (汪汪)
* Chinese, Mandarin - wang, wang
* Croatian - vau, vau
* Czech - haf, haf
* Danish - vov, vov
* Dutch - waf, waf; woef, woef (phonetically equivalent to woof woof)
* English - woof, woof; ruff, ruff; arf, arf (large dogs and also the sound of sea lions); yap, yap; yip, yip (small dogs); bow-wow
* Esperanto - boj, boj
* Estonian - auh, auh
* Finnish - hau, hau; vuh, vuh, rauf
* French - waouh; ouah; vaf vaf; wouf; wouaf-waf; jappe jappe
* German - wuff, wuff; wau, wau
* Greek - ghav, ghav (γαβ γαβ)
* Hebrew - hav, hav; woof woof
* Hindi - bho, bho
* Hungarian - vau, vau
* Icelandic - voff, voff
* Indonesian - guk, guk
* Irish - amh-amh
* Italian - bau, bau; arf, arf
* Japanese - wan, wan (ワンワン); kian, kian
* Korean - meong, meong (멍멍, pronounced [mʌŋmʌŋ])
* Latvian - vau, vau
* Lithuanian - au, au
* Norwegian - voff, voff
* Orcish - zug, zug
* Persian - vogh, vogh
* Polish - hau, hau
* Portuguese - au, au; ão-ão (nasal diphthong); béu-béu (toddler language); cain-cain (whining)
* Romanian - ham, ham or hau, hau
* Russian - gav, gav (гав-гав); tyav, tyav (тяв-тяв, small dogs)
* Serbian - av, av
* Sinhala - baw,waw
* Slovak - haf, haf or hau, hau
* Slovene - hov, hov
* Spanish - guau-guau; gua,gua or jau, jau
* Swedish - voff, voff; vov, vov; bjäbb-bjäbb
* Tagalog - aw, aw; baw, waw
* Thai - โฮ่ง โฮ่ง (hoang, hoang) or บ๊อก บ๊อก (bog bog)
* Turkish - hev hev; hauv hauv; hav, hav
* Ukrainian - гав гав, hau hau; дзяв дзяв, dzyau dzyau (small dog)
* Urdu - bow bow
* Vietnamese - gâu gâu; ẳng ẳng
* Welsh - wff, wff

???
Wat is het anders?
Een objectieve waarheid...?

Wout
een vraag
naar het "eindresultaat" van jou waarneming, verwerking etc.
dus : ik vind het goed, mooi , komt mijn .... overeen met jou....?
precies waar het in dit topic toch over ging

ps bedoel je met dat "objectieve waarheid " niet zoiets als "ik heb gelijk" .
weinig behoefte om de discussie in die richting verder uit te diepen.

een vraag
naar het "eindresultaat" van jou waarneming, verwerking etc.
dus : ik vind het goed, mooi , komt mijn .... overeen met jou....?
En dat is dan geen waardeoordeel? :D We gaan toch niet over de communitatieve eigenschappen van het woord 'goed' hebben? Sunny, het is wat warrig wat je beweert, op z'n zachts uitgedrukt...
precies waar het in dit topic toch over ging
Die ging inderdaad niet over of groen mooi is of niet, maar of de waarneming bij ieder eenduidig is...

Zoals Chinetti al aangaf zit er wel een cultuurgebonden verschil in, gelijk het voorbeeld van de tentoonstelling...

Dat groen-groen verwisselen is zo'n beetje als het grapje dat ik in bepaalde restaurants wel eens doe als ik zeg dat ik niet wil betalen, maar wel de rekening wil voldoen... (Ha, ha, baard...)

Wout

... ps bedoel je met dat "objectieve waarheid " niet zoiets als "ik heb gelijk" .
weinig behoefte om de discussie in die richting verder uit te diepen.
Was ik even vergeten...

Met objectieve waarheden kan bedoeld worden dat ze algemeen geldend zijn, zoals de appel valt naar beneden. Dat is ook geldig als ik op m'n kop ga staan. Dan moet ik niet verwachten dat die appel op eens de andere kant op gaat...

Die frequenties en dB's zijn objectieve waarheden. Dat er hier op het forum leden zijn die 120 dB op een halve meter afstand van de box nog niet erg hard vinden, daar zijn threads over volgeschreven.

Maar dat doet natuurlijk niets af aan het feit dat ik altijd gelijk heb ;)

Wout

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back