sunny pedaal
ALL (Anna Loog Lid)
is dit soort reactie dan wel van belang?

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.

Goed, dus mensen verschillen volgens jou alleen al in de bouw van het zenuwstelsen en de daarop volgende stappen in de hersenen? Dus er kunnen mensen zijn die een volledige andere sensatie hebben? Het is dus mogelijk dat bij een groep soldaten bij het commando "Voorwaarts mars" (spreek uit "Ajo-uugh Hawf") er een aantal achteruit gaat lopen?... puur en alleen al door de verschil in bouw van het waarnemings/verwerkingstraject. dus hoe jij groen ervaart is anders dan hoe ik groen. ...

Dat zijn waarde oordelen en geen waarnemingen. De kleur groen is geen subjectiviteit, behalve bij stoplichten.... zelfde vraag doet zich dagelijks voor bij afmixen: ik vind dat het goed klinkt , wat brengt het bij jou teweeg ?
Sterker nog, zoals ik al aangaf als grapje, de commandant zei het zelfs niet eens.Nee omdat er consensus bestaat over wat "voorwaarts mars" betekent. Dat wil nog niet zeggen dat we allemaal precies hetzelfde "voorwaarts mars" horen.

Ooit heb je de namen van de kleuren geleerd. Dat is groen en dat is blauw. Maar zie ik groen het zelfde als jij?
deze kwam ik tegen op dit forum
wat brengt het bij jou teweeg ?, is geen waardeoordeel.Dat zijn waarde oordelen en geen waarnemingen.
Wout
Gelukkig, ik heb bruine ogen... Bijvoorbeeld:
ik heb blauwe ogen en ik zie blauw als blauw, geel als geel en rood als rood.
iemand met groene ogen ziet dan groen als blauw, oranje als geel en blauw als rood.

???wat brengt het bij jou teweeg ?, is geen waardeoordeel.
2 mensen: 2 werkelijkheden..
Nog even ter verduidelijking:wat brengt het bij jou teweeg ?, is geen waardeoordeel.
2 mensen: 2 werkelijkheden..
een vraag???
Wat is het anders?
Een objectieve waarheid...?
Wout
En dat is dan geen waardeoordeel?een vraag
naar het "eindresultaat" van jou waarneming, verwerking etc.
dus : ik vind het goed, mooi , komt mijn .... overeen met jou....?
We gaan toch niet over de communitatieve eigenschappen van het woord 'goed' hebben? Sunny, het is wat warrig wat je beweert, op z'n zachts uitgedrukt...
Die ging inderdaad niet over of groen mooi is of niet, maar of de waarneming bij ieder eenduidig is...precies waar het in dit topic toch over ging
Was ik even vergeten...... ps bedoel je met dat "objectieve waarheid " niet zoiets als "ik heb gelijk" .
weinig behoefte om de discussie in die richting verder uit te diepen.