Even vooraf, dat ‘oke’ had je beter weg kunnen laten, want het klinkt een beetje alsof je ervan uitgaat dat je opponenten het niet begrijpen, maar het tegendeel is waar. De meesten hadden deze gedachte al in de eerste jaren van de basisschool...
... maar wie weet dat we allemaal dezelfde frequenties zien bij dat eerste papier dat weet niemand, we spreken wel af dat we heet eerste papier groen noemen dus als ik langs een grasveld loop zeg ik daar ook groen tegen
Verklaar mij eens waarom iemand in vredesnaam als licht met een frequentie van 550 nanometer (dat is dan zo ongeveer groen) op het netvlies valt plots zo'n 700 nanometer (rood) gaat waarnemen. Waar tovert de persoon die 150 nanometer vandaan?
Ja, maar het is een mentaal beeld, net zoals het aan groen denken die kleur zich in ons bewustzijn manifesteert. Weet je nog, het spelletje "Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet en het is... GROEN!" Dat is een oefening in mentale beelden.
Het is niet empirisch te bewijzen dat alle mentale voorstellingen inderdaad overeenkomen. Maar het is wel zeer aannemelijk. In de eerste plaats zijn de zintuigen erfelijk, immers wij worden niet blind geboren en het zien hoeven we niet eerst te leren. Net als de taalontwikkeling die bij
alle mensen gelijk is - althans, wat spelling betreft is dit forum vaak een bewijs dat het niet zo is

- is het waarnemen van licht en geluid voor een heel groot deel al in de hersentjes aanwezig, of dacht je echt dat kinderen met een volledige Format-C commando geboren worden. Kinderen zien groen al lang voordat de kleur benoemd wordt. Veel van het centrale zenuwstelsel is overerfbaar. Dat is in de natuur ook gemakkelijker, want dan is het organisme eerder klaar om verder te leven.
Dieren kunnen perfect kleuren herkennen en hebben er geen woorden voor. Chinetti, meteen een verklaring voor die verschillende blafgeluiden: kan het zijn dat honden kleuren blaffen? ‘kian, kian’ betekent eigenlijk ‘zacht roze, zacht roze…’

De bijen vinden de honing op ultra violet. De natuur heeft beslist geen belang bij verwarring: dat betekent een grotere kans op uitsterven!
Dus waarom zou ik een stoomtrein horen als iemand viool speelt?
Waarom een gekriebel als mijn arm wordt afgehakt?
Waarom hoofdpijn als ik sexueel klaarkom?
Waarom rood zien als het groen is?
Juffrouw Laps, U bent een zoogdier!
(Hier schoolbankliteratuur!)
En mensen die rood en groen verwisselen, zelfs mentaal, die zijn met uitsterven bedreigd, al was het maar in het verkeer…
[cinical mode]Okay?[/cinical mode]
Wout