Tips voor een eerste analoge synth.

Noiseflux

Zwarte Ruis
Beste iedereen hier,

Ik ben redelijk nieuw in de analoge wereld van synths maar ik ben van plan om een analoge synth aan te schaffen. Tot nu toe heb ik alleen met vsts gewerkt (reaktor 5 en massive voornamelijk van NI) maar door vrienden met analoge gear gaat het bij mij ook wel een beetje kriebelen.

Nu ben ik dus een behoorlijke noob als het op dat spul aankomt en de 2 synths die me tot nu toe wel aanspraken waren de Mopho van Dave Smith en de Dark Energy van Doepfer.
Vrienden van me zijn een gigantische Doepfer aan het bouwen maar dat word me veel te duur en die Dark Energy klinkt wel super lekker. Ook vind ik de patchmogelijkheden wel mooi en uiteraard de mogelijkheid om mn midikeyboardjes aan te sluiten (heb een 25 en 88 piano staan)

- Wat zouden jullie me aanraden om mee te beginnen?
- Hebben jullie van jezelf nog tips qua synths om eens te bekijken?
- M'n budget ligt tot maximaal 400 euro.

Alvast bedankt!

1. Veel lezen (hier op SF of elders (www.vintagesynth.com, www.soundonsound etc.))
2. Voordeel van een modulaire synth zoals je vrienden bouwen is dat je niet in 1x groot hoeft te beginnen, je kunt stap voor stap modules bijkopen. Nadeel is dat de leercurve van een modular best hoog kan zijn.
3. Ik zou voor een polyfone synth gaan. Dus eerder een tetra dan een mopho.
Een VA kan ook een optie zijn. Je krijgt voor 400 euro weinig echt analoogs maar er is veel virtueel analoogs te koop.

Laatst gewijzigd:
mja, het ligt er ook aan wat voor geluiden je wilt. monofoon, polyfoon... geheugens, midi, sequencer, aantal oscillators...

leuk om mee te beginnen zijn bijvoorbeeld een korg ms10, roland sh-101, roland juno 6/60/106, jen sx1000, spectral audio neptune of protone...

deze hebben voor elke functie een knop, dus overzichtelijk en snel een gewenste klank.

ook analoog maar niet voor elke functie een knop maar een digitaal menu:

roland alpha juno 2, jx-3p / jx-8p, crumar bit one, kawai sx210 / 240...

asje reaktor / massive begrypt zou ik eerder voor bv een va synth gaan as bv de nova / supernova erg uitgebreidt en multimbre
wel handig asje net begint datje der 4 x een trackje uit haalt met bv 2 oscilators ..multimode filters en meedere lfo,s erop los kan laten

voor 250a350 koopje soon nova
best ok dat zegk terwijlk ruim voorzien ben van analoog spul

daarna bv een leuk bakkie kopen

in princiepe gaat t vaak by analoog om de hands on feel direct een filtertje draaien lfo tweaken

nord rack ook zekers nir verkeerd

ms 2000 leuke minder lkkr klinkend maar wel veel opties step sequencer audio in / fx en lots a knobs en cheapo thes days

De Dark Energy is een leuke synth, die je eventueel in samenwerking met de modular van je vrienden kan gebruiken. Nadeel is wel dat het een vrij beperkte synth is qua opties, en je geen patches kunt opslaan. Bij de Mopho kan dat wel, en die heeft qua klank en modulatie veel meer mogelijkheden. De bediening is wel wat beperkt. Een Evolver (al dan niet tweede hands) zou ook een goede optie zijn: meer mogelijkheden, en wat makkelijker te bedienen.
Ook erg tof is de MFB synth II: heel makkelijk te bedienen, patches kunnen worden opgeslagen, en heel goed geluid. Idem dito voor een Waldorf Pulse.
Kijk even op de wiki van dit forum: http://www.synthwiki.nl/ . Hier staan deze synths beschreven (sommige met demo), + uitleg van de verschillende termen.

Oke thanks voor je reactie. Een heel keyboard kan ik er niet meer bijhebben helaas en de mopho had ik al genoemd. De evolver vind ik persoonlijk niet echt speciaal klinken. (de filmpjes die ik er van bekeken heb dan)
Mensen met ervaringen verder? Een onderbouwing of persoonlijke mening vind ik niet erg om te lezen hoor :D

Edit, HOLY SH!T, haha eerst 1 reactie en nu inneens een hele berg in 1 minuut, ik kom zometeen nog ff terug om verder te reageren. ^dat was voor de eerste reactie.

Het gaat me niet zo zeer om een gigantisch scala aan optisch, geheugens, gemotoriseerde faders en eyecandy. Aangezien ik al een aantal goede VST's heb ben ik niet echt op zoek naar een synth die net zo klinkt als mn software. Ik wil juist dat befaamde warme analoge geluid in mn muziek verwerken. Misschien had ik dat er direct bij moeten vertellen. :)

Gemotoriseerde faders zal je op een analoge synth tevergeefs zoeken denk ik... Novation heeft ook een aantal mooie VA synths gemaakt zoals Rond al zei de nova/supernova maar ook de a-station of k-station (rack) zijn erg leuk en goedkoop. Een a-station krijg je voor onder de 200 en een ks rack voor rond de 250. Wat voor muziek maak je eigenlijk?

Thanks ik zal eens kijken (ben nu de nova aan het beluisteren / bekijken)
Ik maak eigenlijk nog van alles. Ik drum, speel piano, vind synthese interessant en hou eigenlijk van alle genres die binnen de electronica vallen. (daarbuiten ook hoor) Dat van die gemotoriseerde faders was ook meer om aan te geven dat het me gewoon niet gaat om kwantiteit maar om kwaliteit. Ik wil gewoon een lekker geluid wat je niet zomaar uit een vst trekt en als ik soms de weirde shit hoor die mn vrienden uit die doepfers trekken besef ik me toch weer dat ik dat toch ook wel wil. (waarna ik me besef dat ik niet zomaar €7500,- euro over heb, ben ook maar student)

Andere opties v.w.b. VA zijn JP8080, Access Virus, Waldorf blofeld, Q. Zoek maar eens op www.vintagesynth.com op een van deze synths en dan krijg je rechtsonder een lijstje met alternatieven. Op diezelfde site staan vaak ook audiodemotjes. En de rest luister je op youtube.

alleen zijn de jp8080, nova, blofeld, virus, q, nord, a-station, ks, etc. niet analoog.

als het niet uitmaakt, prima natuurlijk. maar een virtual analog (VA) is geen echte analoge machine.

Heb je ook zo'n lijstje met alleen analoge synths? :D (no offence, bedankt voor je vorige lijstje!)

Er waren er al een paar gegeven.
Voor max 400 euro en geen toetsen?
Roland MKS-30/50/70 al dan niet met programmer
Roland MKS-7 Super Quartet (2x juno 106 +tr-707 geluiden) in een rack module.

Thanks die ga ik eens even op mn gemak bestuderen. Heb je (of enig ander persoon) zelf ervaringen met een van deze synths? Wat vinden jullie ervan?

Enneh... nog een hartelijk welkom alhier ;) :mega:

waldorf blofeld?

Modulair is wel de BOMB!
Beginnen met modular is in het begin kostbaar...

Maar als je éénmaal een mooie basis hebt, is het;
- imo more fun, meer tweaken en controle over het geluid
- makkelijk uit te breiden
- volledig op jouw wens af te stemmen
- met een midi-cv module, bv Doepfer A-190, bruikbaar met je huidige setup

Sowieso zou ik me op de 2e hands markt richten :)

Doepfer A-115
a1115_200.gif

Ik wil juist dat befaamde warme analoge geluid in mn muziek verwerken. Misschien had ik dat er direct bij moeten vertellen. :)
Sla de Juno en JX dan maar alvast over en ga gelijk voor een Studio Electronics ATC-1x of SE1x. Die laatste heb ik hier ook staan en die is echt fantastisch.

Ik was ook aan 't kijken om de modulaire wereld in te duiken maar ik ga me dit jaar op de Messe eens heel goed er in verdiepen. De reden dat ik eerst voor de SE1x koos was koudwatervrees; modulaire bakken zijn toch een vak apart en ik ben er nog niet eens uit of ik een Eurorack wil of de dotcom route ga.

Voor een Juno-60 achtig geluid kan ik de plugin A.C.E. van U-He aanraden, want die kan er griezelig dicht in de buurt komen - op het chorus na dan, maar da's ook speciale Roland-saus die je (nog) nergens anders uit krijgt.

Back