Tips voor een eerste analoge synth.

Noiseflux

Zwarte Ruis
Beste iedereen hier,

Ik ben redelijk nieuw in de analoge wereld van synths maar ik ben van plan om een analoge synth aan te schaffen. Tot nu toe heb ik alleen met vsts gewerkt (reaktor 5 en massive voornamelijk van NI) maar door vrienden met analoge gear gaat het bij mij ook wel een beetje kriebelen.

Nu ben ik dus een behoorlijke noob als het op dat spul aankomt en de 2 synths die me tot nu toe wel aanspraken waren de Mopho van Dave Smith en de Dark Energy van Doepfer.
Vrienden van me zijn een gigantische Doepfer aan het bouwen maar dat word me veel te duur en die Dark Energy klinkt wel super lekker. Ook vind ik de patchmogelijkheden wel mooi en uiteraard de mogelijkheid om mn midikeyboardjes aan te sluiten (heb een 25 en 88 piano staan)

- Wat zouden jullie me aanraden om mee te beginnen?
- Hebben jullie van jezelf nog tips qua synths om eens te bekijken?
- M'n budget ligt tot maximaal 400 euro.

Alvast bedankt!

1. Veel lezen (hier op SF of elders (www.vintagesynth.com, www.soundonsound etc.))
2. Voordeel van een modulaire synth zoals je vrienden bouwen is dat je niet in 1x groot hoeft te beginnen, je kunt stap voor stap modules bijkopen. Nadeel is dat de leercurve van een modular best hoog kan zijn.
3. Ik zou voor een polyfone synth gaan. Dus eerder een tetra dan een mopho.
Een VA kan ook een optie zijn. Je krijgt voor 400 euro weinig echt analoogs maar er is veel virtueel analoogs te koop.

Laatst gewijzigd:
mja, het ligt er ook aan wat voor geluiden je wilt. monofoon, polyfoon... geheugens, midi, sequencer, aantal oscillators...

leuk om mee te beginnen zijn bijvoorbeeld een korg ms10, roland sh-101, roland juno 6/60/106, jen sx1000, spectral audio neptune of protone...

deze hebben voor elke functie een knop, dus overzichtelijk en snel een gewenste klank.

ook analoog maar niet voor elke functie een knop maar een digitaal menu: