Tips voor een eerste analoge synth.

Gewoon een leuk ding en lekker klein, niet te duur, lekker knoppies draaien met een Korg EMX-1 of Electribe.
Heb je alles in 1 keer: drummachine, sequencer, synthesizer en effectprocessor.
Analoog zijn alleen de buizen. Alleen een EMS Synthi ofzo is leuker om knoppies te draaien ;-)

hoe het vrij simpel en ga voor de darkenergy
kraftzwerk ook cool, maar dan ga je beter direkt volledig modulair
module van darkenergy ook cool, maar aangezien het niet volledig modulair is, zou ik de voorkeur geven aan de darkenergy, standalone, gemakkelijk mee te nemen, ook bruikbaar als midi cv
simpel maar toch deep genoeg
veel meel plezier dan kasten met enkele knobben waar je dan wel 10 maal meer uit kan halen als je al je haren uit je kop hebt getrokken

je kunt ook een 30 jarige oudebak proberen te scoren voor een ok prijs, als je haviksogen hebt, maar dan heb je ook de nodige nadelen

als je dan toch voor modular gaat, zou ik gewoon goed eurorackspul kopen ipv doepfer.
of in iedergeval een beetje combineren, doepfer is meestal heel basic en daardoor juist niet super flexibel en uiteindelijk niet goedkoper dan bv:

Analogue Systems,Plan-B,Malekko,STG Soundlabs,FlightofHarmony,Cwejman,MacBeth etc etc

Maak zelf een houten kist met -12V to +12V gelijkspanningsvoeding+ eurorackrails.

het is nog nooit zo goed geweest om te beginnen met een modular, zoveel keus.
doepfer is zeker ni slecht onderschat de breedte niet van hun gamma, voor sommige basis kan je niet zonder hen of asys, maar de meest geinspireerde modules komen van de nieuw makers sinds enkele jaren, frissere ideeen o meer totaal uitgewerkte modules(multifunktioneel) die hevig gestoeled op buchla/ serge (west coast) zoals wiard via malekko, make noise, etc

en plan b is dood door zijn eigen schuld

ben zelf ook vorige maand begonnen, het opstarten is best kostelijk, veel bokkes met choco

doepfer is meestal heel basic en daardoor juist niet super flexibel

Je kan wat zeggen over de klank, originaliteit en kwaliteit van Doepfer (en over de bedrijfsfilosofie), maar in mijn ervaring hebben doepfermodules vaak juist heel erg veel patchmogelijkheden, veel CV gestuurde functies.

Voor een beginner met een beperkter budget lijkt Doepfer me erg geschikt. En het leuke van een modular is: als je later die fancy high-end VCO's van een "juist" merkje hebt, kan je er nog altijd die handige Doepfer CVLFO's enzo mee gebruiken, het is nooit "nutteloos" in een modular.

(dertig jaar oude bakken zijn trouwens heel erg leuk, maar dat terzijde :))

Als je budget beperkt kies dan voor sound, niet voor mogelijkheden. Je hebt al alle mogelijkheden met Reaktor en Massive.

Je kunt bv beginnen met alleen een dik filter en een envelope, als je daar je softsynths doorheen gooit open je al een hele nieuwe wereld van synthese. Layer er dan nog een dikke VCO bij en je bent voorlopig van de straat.

Uit een dik filter een een dikke VCO haal ik meer sounds dan ik ooit uit mijn Nord Modular heb gehaald. Goed spul heeft zoveel nuances.

het leuke in euro nu is gewoon de grote keuze mogelijkheden, ook qua budget en de mogelijke combinaties je kan maken. vele nieuwe makers hun modules zijn meer in de middenmoot qua prijs en een grote prijs/kwaliteit, wat je krijgt in verhouding is wel top, met uizonderingen cwjeman die wel topkwaliteit brengt, maar dat zie ook aan de prijs, mcbeth osc module, cynthia zero osc,
als ook een grotere keuzen in cases, diy etc

maar natuurlijk modulair is ni goedkoop in algemeen als je het vergelijkt naar vaste structuur synths, en er is altijd die module die er wel bij kan

voor de topic starter zou ik de dark energy of kraftzwerg aan raden, compact, lekker meenemen naar vrienden die euro modulair dingen hebben, en kan je later uitbreiden als je meer budget hebt etc
of een kleine euro case beginnen en langzaam opbouwen, ligt hoeveel geduld je hebt

Back