Tips voor een eerste analoge synth.

nee, hij wordt nu geprezen wegens zijn gebruiksgemak, toegankelijkheid, zijn duidelijke, grote display en zijn vele draai- en schuifknoppen ;)

Modulair is wel de BOMB!
Beginnen met modular is in het begin kostbaar...

Maar als je éénmaal een mooie basis hebt, is het;
- imo more fun, meer tweaken en controle over het geluid
- makkelijk uit te breiden
- volledig op jouw wens af te stemmen
- met een midi-cv module, bv Doepfer A-190, bruikbaar met je huidige setup

Sowieso zou ik me op de 2e hands markt richten :)

Doepfer A-115
a1115_200.gif

Ahh nice! Dat is zeker het overwegen waard. Als ik het dus goed begrijp is dat hetzelfde als de Dark Energy maar dan als inbouwmodule. Thanks hiervoor!

Een Korg MonoPoly vond ik ook erg lekker klinken. Helaas wel boven jouw budget, maar als je even doorspaart en je er een kunt vinden voor rond de 800 euro geloof ik tegenwoordig, heb je een echte analoge synth die nog fijn een half uur moet opwarmen eer ie goed gestemd is.

Het voordeel van analoog is dat de filters over het algemeen dikker klinken dan de digitale filters, mooi kunnen zelfoscilleren en omdat de foutmarges wat groter zijn dan bij digitaal, klinkt ie ook veel levendiger,

Thanks, de enige monopoly die ik kon vinden was dik 1400 dollar (1000 euro) en dat is me echt veel te veel :)

juno 6 (goedkoop aan te komen, als je geluk hebt)
en nog een leuk klein goedkoop analoogje erbij.

of een dx7 en juno 6 doen...
de dx is super digitaal en de juno niet :P...

hoor je gelijk de verschillen tussen analoog en digitaal,
want persoonlijk vindt ik dat ophemelen van analoog echt onzin,
het klinkt anders, maar digitaal heeft ook echt zijn charmes.
(oew oorlog nu?)

Met mij heb je geen oorlog hoor. Ik wil eigenlijk alleen geen keys en ik heb de soort geluiden die uit de doepfer modules van mn vrienden komen nog nooit uit een digitaal synhtje horen komen.

Ik kan je de Mopho van harte aanbevelen, maar hou er wel rekening mee dat deze erg beperkt is qua hands-on programmeren. Uiteindelijk zul je het toch via de PC editor doen omdat de Mopho amper knoppen op het kastje zelf heeft zitten.

Qua klank en mogelijkheden is het prima ding voor die prijs.

Ja dat vind ik dan wel weer erg jammer, dat je veel via je computer moet doen dan. Ik vind het juist zo leuk om met die knoppen te prutsen :D Toch blijft het een optie, vind het wel een mooi dingetje.

micromoog ! wel toetsen, maar niet teveel, goed te combineren met modulair systeem (veel aansluitingen), met een beetje geduld en nog iets sparen moet het wel gaan qua budget (ik kocht hier onlangs eentje voor 450)
het leuke aan de micromoog is oa de "architectuur" waardoor je met weinig parameters toch veel kanten opkan.. en hij klinkt gewoon in alle standen goed ! als je echt wil gaan voor analoog geknetter en geblubber, dikke bassen etc zou ik m zeker checken
als je voor polyfoon gaat, dan de polysix binnen je budget, deze heeft ook dat fijne ouderwetse geluid, toch net wat meer dan een dco bak (naar mijn mening) maar ja, neemt wel wat meer ruimte in, dat wel
of kijk anders eens naar een ex800 ofzo, hou je nog wat geld over
succes

Hmm wel keys, maar vind het wel een mooi apparaat. Die onthoud ik! Bedankt!

Ik denk dat je analoog mischien een beetje overschat. 1 analoge bassline of leadsynth gaat niet je heel mix levendiger en/of voller maken.

Ik zou eens kijken voor de blofeld. Klinkt erg goed en is ontzettend veel waar voor je geld.

Blofeld? Dat is zo'n beetje ANTI-analoog. Denk niet dat de TS daar echt op zit te wachten eerlijk gezegd.

die MFB gebakjes zijn niet zo duur, handzaam en analoog. is dat niet wat?
http://www.mfberlin.de/Produkte/Musikelektronik/MFB-SYNTH/mfb-synth.html

Ik ben best onder de indruk van de MFB-Synth II. Daar ga ik zeker nog ff wat demootjes van luisteren en kijken of ik die een keer ergens kan proberen. Bedankt!

td6d in the house

Heh? En wie is dit?
biggrin.gif

De best klinkende synths zijn in de jaren 60, 70 en de eerste 2 jaar van de jaren 80 gemaakt. 1 oscillator uit een Arp of Moog klinkt beter als 8 uit een Polysix, MonoPoly of wat dan ook. Op een gegeven moment ergens rond 1982 werden er alleen nog slechte filterchips gemaakt en daarom klinken een hoop synths uit de jaren 80 en tot nu allemaal dun en mager. De productie moest goedkoop worden en de winstmarges van de fabrikanten moesten omhoog. Echt oud analoog spul is peperduur tegenwoordig en geheel terecht. Als je rond de 400 euro te besteden hebt kun je tegenwoordig beter een keyboard kopen (Roland E-09 of een PSR van Yamaha) en dan heb je meteen honderden analoge samples van oude analoge synths a la Oberheim, Prophet 5, Moog enzo..
Lekker knopjes draaien gaat ook vervelen na een tijdje en wil je ook nog gewoon eens een lekker moppie muziek maken.

Voor iets leuk nieuws en een beetje analoog klinkend en betaalbaar zou ik ook naar Dave Smith gaan tegenwoordig...

De best klinkende synths zijn in de jaren 60, 70 en de eerste 2 jaar van de jaren 80 gemaakt. 1 oscillator uit een Arp of Moog klinkt beter als 8 uit een Polysix, MonoPoly of wat dan ook. Op een gegeven moment ergens rond 1982 werden er alleen nog slechte filterchips gemaakt en daarom klinken een hoop synths uit de jaren 80 en tot nu allemaal dun en mager. De productie moest goedkoop worden en de winstmarges van de fabrikanten moesten omhoog. Echt oud analoog spul is peperduur tegenwoordig en geheel terecht. Als je rond de 400 euro te besteden hebt kun je tegenwoordig beter een keyboard kopen (Roland E-09 of een PSR van Yamaha) en dan heb je meteen honderden analoge samples van oude analoge synths a la Oberheim, Prophet 5, Moog enzo..
Lekker knopjes draaien gaat ook vervelen na een tijdje en wil je ook nog gewoon eens een lekker moppie muziek maken.

Ik begrijp dat als je begint met muziek maken het niet verstandig is om 1 dure analoge synth the kopen maar ik heb al een 'redelijk' arsenaal aan spulletjes staan, het is alleen allemaal midi, vst en daw spul. Vandaar dat ik een beetje verder wil kijken dan het digitale gebeuren, waarna je dus op analoog uitkomt.

Volgens mij heb je meer aan 1 MicroMoog, Prophet 5 of Pro-One(als voorbeeld) dan aan 3 van dit soort moderne tabletop-shit:

De Mopho klinkt dun, schriel en mager maar is officieel wel analoog.
De lol van het knopjes-draaien is er snel af en volgens mij is zoiets ook niet wat je zoekt.

De Mopho klinkt dun, schriel en mager maar is officieel wel analoog.
De lol van het knopjes-draaien is er snel af en volgens mij is zoiets ook niet wat je zoekt.

Dan kun je idd beter voor een waldorf pulse gaan. Rack module, moddervette 3VCO mono synth.

Luister nog eens goed naar die vette oscillators en die analoge filtersound:

Die geweldige tabletop van MFB.
Eh... dit is een grapje hoor :-)
Probeer het idee van die analoge tabletop van onder de 400 euro uit je hoofd te zetten.

ik persoonlijk heb 10 x liever een dave smith sound of een mfb met veel knoppen dan zo'n arranger keyboard. maarja dat is MIJN mening

Nou, inderdaad. Een echte synthesizer is veel minder leuk dan een KEYBOARD met van die gave Oberheim samples... :erm:

Alsof pre-1982 bakken de enige leuke analoge synths zijn?

MFB Kraftzwerg: iets langer sparen, maar dan heb je al een modulair begin station. De cv is doepfer dus je kan zo een heel leuk systeempje bij elkaar sprokkelen.

iemand al ob12 genoemd
of al je in de computr blijft, de ms20 controller + software, kun je schroeven tot je een ons weegt en leert nogal veel bij mogelijk
en er staat ook nog een ion op marktplaats.
puur analoog voor zo'n klein bedrag ( relatief) en toch kwaliteit: kom ik alleen op 'n micromoog uit, of korg700s of zo, maar dat wordt zoeke, mischien iets erbij sparen en geluk hebben.
doepferspul is inderdaad ook niet fout, en die atc's klinken goed

Laatst gewijzigd:
Back