Tips voor een eerste analoge synth.

De Dark Energy is een leuke synth, die je eventueel in samenwerking met de modular van je vrienden kan gebruiken. Nadeel is wel dat het een vrij beperkte synth is qua opties, en je geen patches kunt opslaan. Bij de Mopho kan dat wel, en die heeft qua klank en modulatie veel meer mogelijkheden. De bediening is wel wat beperkt. Een Evolver (al dan niet tweede hands) zou ook een goede optie zijn: meer mogelijkheden, en wat makkelijker te bedienen.
Ook erg tof is de MFB synth II: heel makkelijk te bedienen, patches kunnen worden opgeslagen, en heel goed geluid. Idem dito voor een Waldorf Pulse.
Kijk even op de wiki van dit forum: http://www.synthwiki.nl/ . Hier staan deze synths beschreven (sommige met demo), + uitleg van de verschillende termen.

helaas byna 2e nog niet te verkrijgen zijn de mfb kraftzwerg erg leuk by de modulair van zn vrienden
ja tog wel 500+ eu

niet gt veel geld voor een semi mod synth
:doei:

Een Korg MonoPoly vond ik ook erg lekker klinken. Helaas wel boven jouw budget, maar als je even doorspaart en je er een kunt vinden voor rond de 800 euro geloof ik tegenwoordig, heb je een echte analoge synth die nog fijn een half uur moet opwarmen eer ie goed gestemd is.

Het voordeel van analoog is dat de filters over het algemeen dikker klinken dan de digitale filters, mooi kunnen zelfoscilleren en omdat de foutmarges wat groter zijn dan bij digitaal, klinkt ie ook veel levendiger,

Andere opties v.w.b. VA zijn JP8080, Access Virus, Waldorf blofeld, Q. Zoek maar eens op www.vintagesynth.com op een van deze synths en dan krijg je rechtsonder een lijstje met alternatieven. Op diezelfde site staan vaak ook audiodemotjes. En de rest luister je op youtube.

in princiepe kunje een blofeld analoog en extreem digitaal laten klinken dast mooie van een breed georinteerd apparaatje
de evolver mag analoog heeten maar vindt t meer een freak / xperimenteer bak die by mij zelde analoog klinkt eerder glitsy / typo waves nogwat ..

:D
evolver kan egt heel veel blofeld ook wel leuke combie
mono + poly kleine bakkies beetje mazzel redje t al voor 500a550+ samen

juno 6 (goedkoop aan te komen, als je geluk hebt)
en nog een leuk klein goedkoop analoogje erbij.

of een dx7 en juno 6 doen...
de dx is super digitaal en de juno niet :P...

hoor je gelijk de verschillen tussen analoog en digitaal,
want persoonlijk vindt ik dat ophemelen van analoog echt onzin,
het klinkt anders, maar digitaal heeft ook echt zijn charmes.
(oew oorlog nu?)

Een Korg MonoPoly vond ik ook erg lekker klinken. Helaas wel boven jouw budget, maar als je even doorspaart en je er een kunt vinden voor rond de 800 euro geloof ik tegenwoordig, heb je een echte analoge synth die nog fijn een half uur moet opwarmen eer ie goed gestemd is.

Het voordeel van analoog is dat de filters over het algemeen dikker klinken dan de digitale filters, mooi kunnen zelfoscilleren en omdat de foutmarges wat groter zijn dan bij digitaal, klinkt ie ook veel levendiger,

tsja de monopoly = ook gelijk 4x a osc met alletoy dingkies erby [sync x-y modulations ..arpegiater meerde cv in functies
killer synth voor zn geld

750.- magook !! hoor !!

Ik kan je de Mopho van harte aanbevelen, maar hou er wel rekening mee dat deze erg beperkt is qua hands-on programmeren. Uiteindelijk zul je het toch via de PC editor doen omdat de Mopho amper knoppen op het kastje zelf heeft zitten.

Qua klank en mogelijkheden is het prima ding voor die prijs.

micromoog ! wel toetsen, maar niet teveel, goed te combineren met modulair systeem (veel aansluitingen), met een beetje geduld en nog iets sparen moet het wel gaan qua budget (ik kocht hier onlangs eentje voor 450)
het leuke aan de micromoog is oa de "architectuur" waardoor je met weinig parameters toch veel kanten opkan.. en hij klinkt gewoon in alle standen goed ! als je echt wil gaan voor analoog geknetter en geblubber, dikke bassen etc zou ik m zeker checken
als je voor polyfoon gaat, dan de polysix binnen je budget, deze heeft ook dat fijne ouderwetse geluid, toch net wat meer dan een dco bak (naar mijn mening) maar ja, neemt wel wat meer ruimte in, dat wel
of kijk anders eens naar een ex800 ofzo, hou je nog wat geld over
succes

Ik denk dat je analoog mischien een beetje overschat. 1 analoge bassline of leadsynth gaat niet je heel mix levendiger en/of voller maken.

Ik zou eens kijken voor de blofeld. Klinkt erg goed en is ontzettend veel waar voor je geld.

Blofeld? Dat is zo'n beetje ANTI-analoog. Denk niet dat de TS daar echt op zit te wachten eerlijk gezegd.

Die zijn echter monofoon en duurder dan 400 euro.

Ach, shit, even over de prijs heengelezen. Naja, dan inderdaad maar een JX3P of zo. Meer bang for the buck dan de Juno en net zoveel, zoniet meer plezier ervan.

Of wacht nog even twee maandjes tot hij uitkomt, spaar een beetje bij, en je hebt een mopho met knoppen :)

Ach, shit, even over de prijs heengelezen. Naja, dan inderdaad maar een JX3P of zo. Meer bang for the buck dan de Juno en net zoveel, zoniet meer plezier ervan.
Weer niet goed gelezen :maffia: hij wil geen toetsen.

ATCx of se1x :)

goedkoper:plugiator, Creamware/Sonicore ASB's

klinkt veeeeel analoger dan blofeld en consorten imo.
minimaxje scoor je voor 400/500 denk ik.

Ik denk dat je analoog mischien een beetje overschat. 1 analoge bassline of leadsynth gaat niet je heel mix levendiger en/of voller maken.

Het is ook lang niet zo dat alle analoge bakken zo warm zouden zijn. In tegendeel, ik kreeg uit mijn oerDX7 warmere, vollere klanken dan menige analoge bak kan creëren, tegen alle clichés in.

Het is ook lang niet zo dat alle analoge bakken zo warm zouden zijn. In tegendeel, ik kreeg uit mijn oerDX7 warmere, vollere klanken dan menige analoge bak kan creëren, tegen alle clichés in.

De DX7 heeft in ieder geval de gehele analog markt in de jaren 80 om zeep geholpen..
:duivels:

De DX7 heeft in ieder geval de gehele analog markt in de jaren 80 om zeep geholpen..

Maar wordt nu geprezen om zijn lekker warme analoge ADC convertors waar geen Vst tegen op kan:?

Back