Wanneer is iets LIVE?

Wat maakt het eigenlijk uit of het live is of niet, als het maar een goede performance is...

We gaan ook naar Jarre/Zijn bij jarre geweest...
Die staat bekend om zijn grote Playback shows, maar toch trekt het publiek WANT het is Jarre..

poeh hey, respect voor de vraag: wanneer is iets live!? goede vraag.
Ik denk dat je het niet zwart wit moet zien maar in gradaties denken,
een plaatje opzetten is niet live, een plaatje mixen is minimaal live.... tot aan een jamsessie : super live.

Voor mij is iets live (kort samen gevat) als de uitvoering ruimte laat / openheid geeft voor ingrepen in de compositie.

Ik vind dat onafhankelijk van of je iets met je vingers bespeelt als toetsen of een sequencer gebruikt (een piano of een monomachine: beide instrumenten maar een andere manier van "bespelen"). Een band componeert ook van te voren, het gaat om de uitvoering en dan om het live "bespelen" van het instrument...

Dat bespelen varieert ook weer in gradaties: zo vindt ik platen mixen d.m.v: cdj's of platenspelers of ableton (als mix-console gebruikt) veel minder live dan bv live elektronische hardware instrumenten "bespelen" en dat weer minder live dan een spontane jamsessie van jazzmuziekanten....

Door de techniek en zeker gebruik van computer is "bespelen" van elektronische muziek te variëren van een druk op de knop tot ter plekken ritmes en melodieen bouwen. Daarom vind ik persoonlijk een laptop voor "live" niet spannend,

Maar het blijft een goede vraag: want hoe zit het bijvoorbeeld met FX toevoegen aan bestaande nummers en die een beetje in elkaar mixen: is dat "live-bespelen?" en bestaande nummers mixen is dat live??? (persoonlijk vindt ik van niet, of heel minimaal) ....maar als ik dat niet vindt, hoe zit t dan met coverbands.... is dat dan ook niet live? ;). (vindt ik dan weer wel live)

Ik denk dat iedereen wel anders hier over denkt.

Eventjes tussendoor: 'k ben 't trouwens eens met Bradley.

Zo, ga maar verder :) pak ik er ook wat cola bij.

een band speelt live hun muziek
een dj draait live in de zin van direct plaatjes aan het publiek het gebeurt dan.

een danceproducer speelt live wanneer hij dingen meespeelt direct uitvoert.

maar live spelen voor een band zal zeker moeilijker zijn als djen en tuurlijk oefenen ze dat het moet toch zekers goed gaan.

ik kan er een beetje moelijk tegen dat djs nu gaan zeggen ja een band oefend ook. daarmee te zeggen dat live draaien dus even moeilijk is.

de halve jongenswereld is dj, laat hun dr nou eens voor uitkomen dat mixen leuk is maar dat in een band spelen of natuurlijk piano spelen met name dat laatste oid echt een kunst is.

maar allebij is t live als je een set op de radio hoort die eerder is gemaakt is het niet live, wordie direct gespeeld dan wel. zo n moelijke vraag vind ik het niet eigenlijk

een goede dirigent is niet alleen een clock generator(van je 1, 2, 3, 4). hij heeft een visie. bladmuziek alleen, de nootjes en verdere tekens, maakt het nog niet tot muziek. het is alleen een indicatie(vergelijk maar willekeurig welke solist met het zelfde stuk). na fluit&piano op het cons en sonologie heb ik zowel akoestisch, als toetsenist, en alleen elektronisch(live aanturingen en als gear-j) live gespeeld. voor mij is het allemaal het zelfde. zelfs wanneer je een stuk(klassiek of techno) met een visie speelt, blijft het een momentum. nooit is het helemaal het zelfde. niet met mn fluitkleppen, mn spuug(belangrijk), omdat het met een droge mond moeilijk blazen is. maar ook met b.v. gear-j stuff. ik heb geen 303, maar ook daar zijn improvisatie skills voor nodig om een bepaald muzikaal gevoel over te brengen. dit geld ook voor mijn set up. zelfs een paar x met een dj live gejamed. dan luisterde ik hoeveel bpm het was en dan op het juiste moment erin knallen.​

Niet plaatjesdraaiers maar je er zijn nog 'echte' DJ's die live keuzes maken op basis van de vibe die ze krijgen van het publiek, daarop inspringen met platenkeuze, tempo, live arrangeren bijv door cue points in te stellen, live sampling, live effecten, meer dan 2 draaitafels tegelijkertijd etc...om maar niets te zeggen over livesets binnen het turntablism...iets heel anders dan vooraf in elkaar gezetten sets

Zou je goed doen eens je kamer uit te komen en je wereld te vergroten en referentiekader te verbreden...word je minder verzuurd van Bass!

noem het live, heb ook helemaal geen zin en tijd om naar het publiek te roepen of te zwaaien

dat lijkt me een goed criterium voor of het een liveset is :D

Woehoeh... 'n wereld topic dit. Is alles met 'n laptop nou gewoon per definitie NIET live? Ik vind best van wel namelijk.

Kijken of het goe visweer is..

djs waar ik mee werk, die gebruiken bv platen met loop-groeven, hetzelfde als tape-loops.(oa dj kipkiller).
Maar in dat geval van die platen zit je toch vast aan een vast tempo? Anders loopt de loop toch niet meer lekker.

....da is nie live man, kom op zeg. Iemand die andermans muziek draait is geen arties! Misschien voor de belastingdienst.. maar niet voor mij!

tja, eeuwigdurende discussie waarover iedereen een eigen opvatting heeft...

ikzelf zei van mezelf toen ik platen draaide zeker nooit dat ik een 'live set' aan het geven was

maar als ik zie wat je nu met ableton en/of traktor kan doen, dan kan de geluidsmanipulatie + layering (ipv vd klasieke 2 a 3 tracks ineengemixt met platendraaiers , kan je met traktor 4 en ableton oneindig veel loops over elkaar leggen) toch wel naar een live set toe omdat je zoveel op het moment zélf kan beslissen/manipuleren. De vraag is dan wel of je een 'live set' kan geven met materiaal dat wel door iemand anders werd gemaakt.
Een 'gewone' dj set vind ik zoiets niet.
En hoeveel % eigen materiaal/loops/muziek moet er in zitten om toch wél van een 'live set' te mogen spreken.
In de dj wereld is de lijn nogal dun.
Ik heb al genoeg 'live sets' van redelijk grote namen gezien waarbij ze eigenlijk in een ableton set grotendeels afgemaakte tracks in mekaar mixen , écht veel live is er niet aan, maar waar ligt de grens ?

anyway, ik vind het ook niet nodig om een groep te vergelijken met live acts in de electronische wereld, is gewoon een totaal verschillend gegeven ;waarbij ik zeker -uit eigen ervaring- zeer veel respect heb voor een groep mensen die repeteren en met zn allen op een podium staan).

Maar vanuit dat idee, met Traktor is nog steeds NIET live, maar gewoon plaatjes draaien. Het is wel voor de luiere DJ. Dat is, als je alle snufjes van Traktor gebruikt hoef je niet meer te beatmatcchen.

Met Ableton loops over elkaar flikkeren, en daarmee ook de beatmatch van Ableton gebruiken, is ook 'n DJ. Maar dan eentje die iets meer doet om de preciese luisteraar te stimuleren. Als ik in Doornroosje SpeedyJ hoor draaien hoor ik over het algemeen veel bas en veel rommel. Dat komt ook vooral omdat ik daar werk en meestal op plekken sta, achter de PA en boven de bar, waar ik vooral veel laag hoor. Als ik de opname later terug hoor is het 'n mix van oude en nieuwe loops.. de ene meer verstopt dan de ander.... maar heel erg grappig om te horen wat meneer Paap er van maakt. En toch vind ik dit niet live, maar het is ook geen DJ meer. Je ziet bij zulke DJ's ook steeds vaker SEMI-LIVE op de flyer staan... vind ik meer gepast.

En inderdaad, neem Aril Brikha, dat zijn gewoon z'n eigen tracks in Ableton, met hier en daar 'n filtertje.

Ik zie het vaak vanaf het lodium, dus de charme is er voor mij ook grotendeels vanaf van al die "LIVE" dingen. Doe mij maar 'n DJ met vinyl of met CD's. Maar wel iemand die zo nu en dan 'n foutje maakt, of 'n draak van 'n mix maakt omdat de melodyen van de twee plaatjes vals als 'n tang op 'n varken zijn.

ECHT live bestaat niet echt meer. Heb ik i.i.g. de afgelopen jaren zelden meer mee gemaakt.

heb ook met vinyl gedraaid vroeger, en ik snap érgens wel dat velen vinden dat het kunnen beatmatchen met vinyl juist een beetje is waar het in dj'en om gaat, en dat je dus met traktor niet dj't omdat die zelf kan sync'en.

ik vind dit nogal kortzichtig, ook al weet ik uit eigen ervaring dat beatmatchen niet simpel is , toch maakt het naar het publiek toe geen flikker uit of je vinyl beatmatcht of iets anders (doet het voor jou) dus het heeft echt geen zin om je 'echter' te voelen omdat je met vinyl draait.

t is een beetje als schilderen en fotografie : t zijn allebei technieken om de werkelijkheid weer te kunnen geven. Bij mijn weten is fotografie ook een kunsttak, al zou je kunnen zeggen 'voor een schilderij moest je kunnen schilderen, om een foto te maken moet je gewoon op 1 knop kunnen drukken)

als je met traktor/ableton echt creatief aan de slag gaat, dan is het méér dan het 'klasieke' 2 plaatjes in mekaar overmixen zoals het bij vinyl het geval is;en wat ik persoonlijk kotsbeu ben, heb een kleine 1000 vinylplaten thuis en vroeger genoeg technofeesten gegeven en gedraaid;ik zie het ni zitten om tijdens het draaien 2 minuten te wachten op een break om de volgende in te mixen...en om de 2 minuten een nieuwe plaat opzetten is ook te veel van de hak op de tak...maar over een track nog wat gefilterde/FX'ed loops leggen terwijl die bezig is vind ik dan nét iets plezanter dan bezig te zijn met mn plate juist te pitchen en dan te wachten op een goei moment voor een overgang, geeuw

met de nieuwe technologie kan 'draaien' echt wel iets totaal anders zijn dan met plaatjes
ikzelf ben nu tenminste in staat om tussen tracks van bestaande artiesten mn eigen loops en zelfs eigen tracks te draaien; als hobbyproducer die niet released vind ik dit een enorm voordeel
als ik wil , nog een synth en of drumbak midi syncen aan de boel en dit ook nog gebruiken; ja dan krijg ik toch het gevoel dat ik meer 'live' bezig ben dat wat ik ooit met 2-3 platenspelers bereikt heb

Het maakt niet uit voor het publiek nee. Het kan ook voor jezelf inspirerend werken om mee te gaan met de techniek. Als Serato niet zo pokken duur zou zijn zou ik het ook gebruiken, maar wel samen met m'n ouwe UR plaatjes enzo...

Maar toch, het gaat erom wanneer iets LIVE is, en iemand die met de loops van 'n ander draait is NIET live!

Da was ut tpoic althans...

hm, kweetni, is het 'live' aspect niet HOE je het brengt ipv 'WAT' je brengt ?
Dus een coverband is niet live want het zijn hun eigen nummers niet ?
Een traktor set met 50 % eigen loops is dan wel 50 % live '?

btw, als ik zélf met mn liveset naar buiten kom, is dit met ableton met enkel zelfgemaakte loops + drumcomputer + synth...ik neem het niet echt op voor mezelf in deze discussie maar voor anderen ;-)

als ik zie hoe sommige groepen zonder één woord naar het publiek op 40 minuten routineus hun nummers afhaspelen, vind ik daar ook weinig live aan

het 'live' element is volgens mij in hoeverre je je 'performance' (met wat voor gear dan ook) kan wijzigen/manipuleren/aanpassen op het moment zelf.
Of dit met eigen en of andermans materiaal is doet voor mij niks terzake over het al dan niet 'live' element.
Maar ik snap dat je 'psychologisch' zeg maar als er 'live' opstaat er vanuitgaat dat iemand zn eigen muziek komt brengen, maar volgens mij is in de electronische wereld dit idee achterhaald.
Wat ivm artiesten als girl tank of dj shadow die eigenlijk heel hun oeuvre bijeenjatten uit bestaande platen, dit dan vanop laptop of MPC sequencen en op een podium gaan staan ? Niet live want gepikt ? Wel live, maar als je't met techno doet is het niet meer live ?
Wat met rap acts die meestal een dj bij hebben die eigenlijk gewoon een plaat oplegt (en in't midden van de 'live' set 1 minuutje wat scratches laat zien) en dan drie rondspringende gabbers die voor de 1000keer hun rapverhaaltje vertellen ? Je betaalt er zeker voor als live act als consument, maar krijg je iegenlijk wel iets 'live' te zien ?

Naar mijn idee is de achterliggende gedachte van "live" het proberen om in het huidige NU moment te komen. Elke muziekant kan wel meepraten over dat in de zone zijn, totaal in het moment en dat de muziek gewoon door je stroomt, en dat je zonder het te proberen gewoon met die stroom meegaat van elk nieuw moment naar moment.

Dat kan net zo goed met electronica als met een acoustisch instrument.
Het is alleen dat je met electronica en het digitale medium een andere aanpak hebt, een andere wisselwerking tussen je zelf en hetgene wat je creert in het moment zelf.

Het is moeilijk voor traditionele muziekanten om dat idee los te laten dat je alleen live kunt "jammen" met een instrument, omdat de interactie en de mate van directe en realtime controle met een instrument vele malen hoger is.

Dat wil echter niet zeggen dat je de energie van het huidige moment niet kunt aanboren zonder acoustische instrumenten.
Het verschil ligt in de interactie, de interface als het ware. Je kunt met electronica en met het digitale medium zeker wel het moment pakken. En niet alleen op het vlak van de miniscule nuances in ritme timing en timbre of het inspelen, communiceren en reageren op medemuziekanten.

We hebben i.i.g. ieder 'n flinke berg live gear om mee te spelen in de studio..

Maar goed, ik vind 'n hele hoop sets, DJ en live, semi-live!

Back