poeh hey, respect voor de vraag: wanneer is iets live!? goede vraag.
Ik denk dat je het niet zwart wit moet zien maar in gradaties denken,
een plaatje opzetten is niet live, een plaatje mixen is minimaal live.... tot aan een jamsessie : super live.
Voor mij is iets live (kort samen gevat) als de uitvoering ruimte laat / openheid geeft voor ingrepen in de compositie.
Ik vind dat onafhankelijk van of je iets met je vingers bespeelt als toetsen of een sequencer gebruikt (een piano of een monomachine: beide instrumenten maar een andere manier van "bespelen"). Een band componeert ook van te voren, het gaat om de uitvoering en dan om het live "bespelen" van het instrument...
Dat bespelen varieert ook weer in gradaties: zo vindt ik platen mixen d.m.v: cdj's of platenspelers of ableton (als mix-console gebruikt) veel minder live dan bv live elektronische hardware instrumenten "bespelen" en dat weer minder live dan een spontane jamsessie van jazzmuziekanten....
Door de techniek en zeker gebruik van computer is "bespelen" van elektronische muziek te variëren van een druk op de knop tot ter plekken ritmes en melodieen bouwen. Daarom vind ik persoonlijk een laptop voor "live" niet spannend,
Maar het blijft een goede vraag: want hoe zit het bijvoorbeeld met FX toevoegen aan bestaande nummers en die een beetje in elkaar mixen: is dat "live-bespelen?" en bestaande nummers mixen is dat live??? (persoonlijk vindt ik van niet, of heel minimaal) ....maar als ik dat niet vindt, hoe zit t dan met coverbands.... is dat dan ook niet live?

. (vindt ik dan weer wel live)
Ik denk dat iedereen wel anders hier over denkt.