Waarom Ableton Live?!

masochist!

Heb het al een paar keer geprobeerd en vond het zoals de rest van de environment; Goed opgezet maar daarna nooit meer geupdate of uitgewerkt.

Doet trouwens ook geen audio, alleen midi. Jaja, opkinippen en in de exs..Zie zin 1.

LOL....weet je wat het probleem is? Mensen zijn gewoon lui geworden door al die functies in software en hardware dat alles zo maar kan. Ik ben niet van de generatie die nog met tape elektronische composities heeft gemaakt maar kom er wel vlak na. Toen moest men voor 1 seconde geluid soms een hele dag werken. Ik heb nog met CSound op een Apple LC een geluid een hele dag laten renderen om iets te timestretchen.

Ik hou wel van ambacht...dat doet je onderscheiden van de rest. Daarom is M4L zo leuk. Je kunt iets unieks bouwen wat niemand heeft. Ach...ik ben misschien nog ouderwets...ik word over 2 weken al 37 :(

nou..toevallig zit ik hier tijdens deze slowchat met jou in M4L mn eigen masochistische shite te hacken ouwe.

Ambacht is 1 ding maar als je tools in de weg gaan zitten van de creativiteit is en ander. ik gebruik Logic nogsteeds regelmatig maar niet voor midi mangling(32kb macros bah!) Daar heb ik Max voor. Midi loopen en triggeren is echt een warm bad in Ableton en in samenspel met Autosampler zie ik een manier om mijn studio werk portable te maken op een hopelijk speelse manier.

Broekie...ik ben het helemaal met je eens wat betreft logic maar doordat iets je moeite kost ga je er op een andere manier mee om. Het bevordert juist je creativiteit. Tegenwoordig is het kinderspel om iets in elkaar te flansen wat iedereen te gek vindt. Vorige week ging mijn zwager promoveren en had enkele interviews op de radio. Voor de grap heb ik die interviews opgenomen, verknipt en er een techno plaat mee gemaakt. Iedereen was onder de indruk maar ik had er maar 2 uur aan gewerkt. Normaal werk ik ± 3 maanden aan een compositie en bouw, net als jij, mijn custom software in max-msp. Maar dat doen niet veel mensen waardoor je je weer kunt onderscheiden. En daar gaat het (deels) om in de muziek/kunst/ het leven.

horses for courses zeg ik nogsteeds.

Ik denk dat het met de nieuwe tools meer op zelfdiscipline neerkomt om te voorkomen dat je in luiheid vervalt.

ik ben ooit op ableton overgestapt omdat eender welke knop van mn hardware synths of controllers toewijzen aan eender welke functie in Cubase (toen SX) heel omslachtig tot zelfs onmogelijk was...bij ableton is dit plusminus in 2 muisklikken gefixt.

Het zit er allemaal wat simpeler uit qua Gui maar je hebt tenminste alles in één scherm en enkel wat je doorgaans nodig hebt (er zittenin cubase nog 10000 toeters en bellen...die ik nooit gebruik dus moet ook niet op mn scherm staan).

Voor Live Manipulatie is Cubase gewoon een lachertje tov Ableton.

Als je het effect dat je op één spoor zit in cubase zit wil editten, heb je doorgaans 3 windows boven mekaar open...in ableton niet dus (hoogstens twee schermen nl Ableton zélf en eventueel een VST).

k vind het alleen ellendig dat Ableton in combinatie met hardware Midiclockgewijze niet echt goed loopt als ik opnames maak (moet altijd mn opgenomen materiaal editen/verschuiven) ...da's bij Cubase dan wel strakker (maar hoeveel mensen hebben nog hardware ?)

twee laptops syncen en hardware syncen met ableton als master is geen probleem

maar laat eens een drumcomputer meelopen en neem dit op in ableton...en je zal zien dat dit bijlange niet strak is. Ik weet ni hoe het komt, maar eens ik mn hardware begin op te nemen ziet de audio er echt niet goed uit.
(en ik heb ondertussen al 4 verschillende MIDI interfaces geprobeerd met allemaal hetzelfde probleem)

misschien zijn de drumdoosjes niet strak....die 909 bijv die is niet te timen met ableton...tenzij je de 909 als master en ableton als slave gebruikt.

Je kunt je tracks toch voorzien van delay time? Dan kun je ze wel syncen imho.

ableton werkt echt lekker, je bent bezig met muziek maken en niet met techniek. als je je scenes voor elkaar hebt, zet je je track versie op record en kan je je nr grof gaan arrangeren. daarna op de logic/cubase etc in detail uitwerken. echt per-fect. geluid is naar mijn smaak ook wat verbeterd ten opzichte van versie 7. Daar wint volgens kenners logic 9 het nog steeds van ableton, maar dat heeft denk ik ook te maken met de stijl muziq. cheers zom. Ik heb net zo'n launch pad gekocht, dat is echt te - gek. aanstaande zaterdag mee knallen in de repetitieruimte.... yes! Er is voor dat ding al een beta - step sequencer beschikbaar.....

Wat de kracht van ableton is, is dat je eerst losse clipjes kunt maken/ lekker freaken. En vanuit die losse clipsje de hele bubs in je arrangement kwakt zodat je een heel nummer hebt. Maaarrrrr..... Is het dan ook mogelijk om vanuit je arrange gedeelte te beginnen en daarna iets van markers/ punten te plaatsen die refereren naar punten in je session window. Als ik een midi-track zie staan kan ik daar niet met dat potloodje in tekenen...
Just curious...

Wat de kracht van ableton is, is dat je eerst losse clipjes kunt maken/ lekker freaken. En vanuit die losse clipsje de hele bubs in je arrangement kwakt zodat je een heel nummer hebt. Maaarrrrr..... Is het dan ook mogelijk om vanuit je arrange gedeelte te beginnen en daarna iets van markers/ punten te plaatsen die refereren naar punten in je session window. Als ik een midi-track zie staan kan ik daar niet met dat potloodje in tekenen...
Just curious...

als je op die midi track klikt, kan je er onderaan toch in tekenen ?
en als je bapaalde stukken vanuit arrangement wil gebruiken in session, gebruik dan 'consolidate'.
Dikwokls maak ik een loop van 1 maat in session, dan copieren naar arrangement, 16 maten van maken met wat edits, consolidate die 16 maten, terugsleuren naar session view

Back