Wat is een coverband?

Napole0n schreef:
Eigenlijk zijn alle klassieke orkesten coverbands
Hoe waar!
Maar wat is een ‘coverband’?
Mijn definitie zou zijn: niet door de componist zelf muziek ten gehore brengen, daarmee de tekst buiten beschouwing gelaten.

Wie heeft een mening?

Wout

Tja....hoe zit dat dan met figuren als marco borsato die liedjes zingen van anderen...maar wel voor hen geschreven?

ik hoop dat hier wel een duidelijke uitspraak over komt want zonder kan ik echt niet leven!

ik hoop dat hier wel een duidelijke uitspraak over komt want zonder kan ik echt niet leven!
Nou, met zulke uitspraken moet je wel voorzichtig zijn, want je geeft wel erg veel macht uit handen ;)

Maar hoe zit het met de dance?
Tempo en maatsoort zijn vaak hetzelfde en meer gebeurt er eigenlijk niet... Of bepaalt de kwaliteit van het geluid hier de originaliteit? Ik doel hier dus vooral op de klankkleur.
Is een piano stuk van Van Beethoven op een synth nou wel of geen cover?
Wordt dance eigenlijk wel gecovered? Of alleen maar (DJ's)?

Wout

een coverband is een band die liedjes van een andere band speelt (coveren)
bv action in dc dat is een band die ac/dc nummers speelt en de zanger heeft ook precies de zelfde stem als bon scot en brian johnson dus dat is wel een van de coverbands waar ik erg van onder de indruk was

Naar mijn idee is een coverband een band die muziek en tekst van andere bands speelt

Ik heb meerdere meningen. Hier is er een. Mijn definitie:

Een drummer, 2 gitaristen en een bassist. Een of meerdere zingen. Een gezien, allen gezien. Soms zit er een toetsenist bij, dan heb je een goede dag.

Ik heb meerdere meningen. Hier is er een. Mijn definitie:

Een drummer, 2 gitaristen en een bassist. Een of meerdere zingen. Een gezien, allen gezien. Soms zit er een toetsenist bij, dan heb je een goede dag.

... en er is meer !
het nummer is er altijd eerst geweest,... de coverband kan na het nummer opgericht zijn !

Dus een coverband die nummers maakt die in het verleden niet bestonden, is eigenlijk geen echte coverband , maar beheerst wel de tijdskromme.

Ik denk niet dat Mozart of Beethoven zich hier druk om gemaakt zouden hebben...

Tja....hoe zit dat dan met figuren als marco borsato die liedjes zingen van anderen...maar wel voor hen geschreven?
Soms liedjes vanuit een andere taal vertaald.

Een coverband is een band die nummers van anderen zingt en speelt maar wel zelf pontificaal op de cover staat.

Mozart en Van Beethoven zouden waarschijnlijk zeer gecharmeerd zijn van het begrip coverband, want dat genereert behoorlijk veel geld! Een coverband krijgt gemiddeld voor een avondje spelen zo'n € 200 meer dan een band die eigen nummers speelt...
Dat was 30 jaar geleden anders en dan heb ik het niet over guldens ;)

Wout

Is dat wel legaal eigenlijk, geld verdienen met covers spelen?

En bootlegs verhandelen van coverbands, mag dat ook (niet) ? :W

Wat is dan het verschil tussen een coverband en een tribute band?

Back