stereo jack

datafeist

Ingeburgerd
Hallo,

Kan er iemand mij iets even verduidelijken; Het is in feite iets waar ik al lang mee werk (en het werkt). Echter heb ik me nooit echt de vraag gesteld waarom...
Ik heb bvb. een little phatty. Deze is mono. Dus een mono jack (1 jack met 1 ring) gaat naar mn interface via een mono jack (2 mono jacks met telkens 1 ring). Nu vraag ik me af of het mogelijk is om met een stereo jack (2 stereo jacks dus telkens met 2 ringen aan elke jack) naar mijn interfacete gaan? Wat is dan het verschil?

Misschien onnozele vraag maar wat is het nut van die ringen op die jacks in feite.

grtz

het gaat niet om mono of stereo, maar meestal om gebalanceerd of ongebalanceerd. voor een ongebalanceerd signaal heb je een + en aarde nodig (tip en ring), voor gebalanceerd ook nog een - (de tweede ring op een jack). bij sommige mixers wordt echter de gebalanceerde jackstekker 'misbruikt' voor 2x ongebalanceerd, daar zit de verwarring in.

Dat doet volgens mij alleen D&R, 2 verschillende niveaux op 1 stereo jack. Heel raar om dat zo te doen... typisch nederlandse eigenwijsheid. Net als Dateq die op broadcast consoles XLR's gebruikt voor een stereo signaal. Middelste pin is aarde en de andere 2 links en rechts... behalve op de mic modules.

Het nut van de ringen is dat je dus geen sluiting krijgt.

het is een veel gebruikte manier om ongebalanceerde inserts te combineren op 1 input. Allen & Heath doet het, Midas in z'n goedkope series, Soundcraft (?) ook gelook ik.

precies, tip = send, ring = return, en een massa... (al wisselt appiehein deze standaard wel weer eens om)

Bij mij heet appiehein Soundtracs (Topaz). Ze zijn in ieder geval andersom vergeleken met de oude tafels (mijn vorige) van Studiomaster. Toen ik van de een naar de ander ging moest ik al mijn inserts omsteken!

Ja bij insert send return wel bekend natuurlijk. Ik had het over -10 en +4 input op 1 stereo jack. Dat doet D&R... ik had op mijn Mackie 40:8 gescheiden input/outputs voor de inserts. Was toen een tafel van 23000 gulden.

Back