Demo's opsturen: tips & tricks

Re: Wat is wijsheid? [DEMO's insturen]

Origineel geplaatst door AOR
Wat is wijsheid?

Wijsheid is het vermogen om verstandig te kunnen handelen

volgens mij kun je het beste gewoon je een demo cd met 3 a 4 nummers opsturen. Van je beste nummer een radio edit maken en die als eerste op de cd zetten, vervolgens de andere tracks en als laatste je beste nummer in lange versie (althans zo zou ik het doen). Ook het ontwerp van de cd wil nog wel eens helpen, plak een cd-label op je cd en verpak je cd op een originele manier, zodat het meteen in het oog springt en zet overal, echt overal contactgegevens op

Zet het in iedergeval niet op een bandje. Daar word niet eens naar geluisterd. En het beste ie
als je spul echt opvalt. Maak het niet te lang, want die mensen krijgen stapels per week.
ze luisteren maar half, zeg maar.. dus als het te lang duurt (intro voordat het pas op gang komt enz)
dan hebben ze vaak niet eens zin om verder te luisteren..
Oppassen dus.. Gewoon 20 cd's maken en overal rondsturen :).

3 tot 5 nummers opsturen; twee is te weinig.
Mooi cd hoesje is niet belangrijk. Meestal zijn dat niet de goeie nummers...
Radio-edits erop zetten; geen lange clubversies.
Korte biografie van jezelf. Hierin een soort nieuwsgierigheid brengen waardoor
ze zeker naar je demo's gaan luisteren.

Stuur je cdtje ook naar een paar publishers.
20 cd's is te veel.
Zoek een paar publishers en labels uit die in jouw muziek geinteresseerd zijn.
10 cd's de deur uit is genoeg.
Geen reactie? Niet nog meer cd's naar andere labels of publishers sturen maar
zorgen dat je beter wordt.

De aanhouder wint.

gr. Tom:{

Mooi cd hoesje is niet belangrijk
Dat is misschien wél belangerijk. Je moet eens zien hoeveel tracks er al hier ge-upload wordt
Laat staan bij die publishers. Je moet wel een beetje opvallen.(ze kunnen meteen zien dat je er werk van gemaakt hebt)
:) Idd, 4 korte nummers met een kort(!) intro
van goede opname op CDr
Korte beschijving van je bio (ze lezen toch niet alles)
en misschien een foto.

Schrijf er een brief bij met wat info over de nummers en jezelf, en dat je hoopt spoedig een reactie
te krijgen over je spul. Als je gewoon een los cdtje stuurt vind ik dus ook niet echt goed
aangepakt he :).

De dance scene is lastig tegenwoordig. Vroeger hadden ze wel eens van: "Hmm... ach we proberen
het gewoon.". Tegenwoordig moet je muziek echt goed zijn. En het 2e probleem is dat je een
geschikt label moet vinden.

Vroeger stuurde ik altijd eerst een email dat ik al een tijd bezig met muziek ben, en dat volgens mij hun label geschikt is voor mijn muziek en dat ik een democd wou sturen. Ik ging gewoon kijken naar de reactie die ik kreeg :P.
Als ik zo'n kant en klaar email kreeg: "Stuur je demo naar ...." dan wist ik genoeg.
Als je een mail krijgt met: "Beste ... Je kan je demo's opsturen naar ... we kijken uit naar je demo .. met
vriendelijke groet ....". Dan kreeg ik al een beter gevoel erover.

Probeer je eens om te zetten in een publisher. Dat je 300 cd's per week krijgt. Je kan ze niet allemaal
grondig gaan luisteren....... :)

Origineel geplaatst door AOR
Wat is wijsheid?

Wijsheid is gelijk als "Gandalf"
...sorry te veel "Lord of the Rings" gezien ;)

--ontopic
Zoek een e-mailadres van iemand van het label waar je naar gaat sturen en vraag het gewoon eens hoe ze het liefst hebben. Meestal hebben ze liefst een 3 a 5 nummers. 1 is te weinig om te oordelen.

ik dacht er her en der ook wel zo over, maar met name het aantal vond ik wel moeilijk in te schatten. bedankt !!

Origineel geplaatst door Tom Thomas
3 tot 5 nummers opsturen; twee is te weinig.
Mooi cd hoesje is niet belangrijk. Meestal zijn dat niet de goeie nummers...
Radio-edits erop zetten; geen lange clubversies.
Korte biografie van jezelf. Hierin een soort nieuwsgierigheid brengen waardoor
ze zeker naar je demo's gaan luisteren.

Stuur je cdtje ook naar een paar publishers.
20 cd's is te veel.
Zoek een paar publishers en labels uit die in jouw muziek geinteresseerd zijn.
10 cd's de deur uit is genoeg.
Geen reactie? Niet nog meer cd's naar andere labels of publishers sturen maar
zorgen dat je beter wordt.

De aanhouder wint.

gr. Tom:{

iemand die er verstand van heeft :okdan:

maar ik zou nog een dingetje toe voegen, vraag of dat ze willen reageren, ook al vinden hun, wat jij hun gestuurd heb,n iet geschikt voor hun label.
ze zijn schaars, maar er zijn nog mensen die de tijd hebbenk om je te bellen en jouw wat tips te geven. het kan dan ook wel eens voorkomen dat je vervolgens een 3 kwartier aan de telefoon zit over muziek te praten, en ik kan je vertellen dat je meer zult leren van die 3 kwartier dan weken in je studio werken. de mensen die een label runnen en de demo's luisteren zijn vaak zelf ook doorgewinterde producers die er echt veel van weten.

Re: Mini CD

Re: Mini CD

Origineel geplaatst door Exzit
Als je wilt opvallen is een mini CD formaat misschien ook interssant om te sturen.
Kan 20 minuten op. In een bepaalde kleur. Of de Creditcard versie van de mini CD is ook grappig.

http://www.nashua.nl/index.htm

Weet je wel hoeveel lawaai zo'n creditcardje maakt in je CD speler? :D Dan hoor je je demo niet meer hoor ;)

Re: Re: Mini CD

Re: Re: Mini CD

Origineel geplaatst door Almeros
Weet je wel hoeveel lawaai zo'n creditcardje maakt in je CD speler? :D Dan hoor je je demo niet meer hoor ;)

Met een normale PC totaal geen probleem mee gehad valt wel mee. Anders is als iemand een Mac heeft. Daar zit zo'n gleuf in en die kan ze dus niet afspelen waar een kennis van me achter kwam die hem er gewoon in deed.

Uiteindelijk is het het beste je demo ergens binnen te krijgen via een kennis of vriend of connectie. Praat met mensen over je muziek.

Als het ff kan. Een demo uit het niks, zonder dat het hele netwerk van degene die erover gaat er ooit van gehoord heeft, maakt sowieso al VEEL minder kans, dan dezelfde demo die via een "betrouwbare bron" gegeven wordt.

Natuurlijk gaat het om de muziek, maar zoals iedereen hier al schrijft hebben de spilfiguren al wel voornamelijk andere dingen te doen. Ten op zichte van vrienden verplichten ze zich vaker, in sociaal opzicht, naar iets te luisteren en MOETEN ze met een mening komen, zodat ze er veel en veel aandachtiger naar luisteren. Omdat muziekconnecties vaak ook wederzijds prestigedrang borgen en er onderhuidse oorlogjes gevoerd worden mbt wie de smaakautoriteit is.... nouja, er spelen in ieder geval een hoop nuttige sociale dingen tussen connecties dat maakt dat ze je demo aandachtig gaan luisteren.

Verder heb ik zelf in mijn leven 10 keer een demo gestuurd en nooit wat teruggehoord, behalve 1 keer, en het commentaar was "Het is te experimenteel".
Dus stuur ook alleen labels aan die qua stijl in jouw straatje zitten. (of juist overal voor open staan)

Uiteindelijk ben ik wel "signed", maar ik ben dus iemand tegen gekomen in het studentenhuis waar ik woonde..... die een label wilde starten en nogal onder de indruk was van wat ik allemaal deed.
Dat kun je misschien ook doen: een vriend overtuigen van je kwaliteiten :)

Origineel geplaatst door dob
Uiteindelijk is het het beste je demo ergens binnen te krijgen via een kennis of vriend of connectie. Praat met mensen over je muziek.

Als het ff kan. Een demo uit het niks, zonder dat het hele netwerk van degene die erover gaat er ooit van gehoord heeft, maakt sowieso al VEEL minder kans, dan dezelfde demo die via een "betrouwbare bron" gegeven wordt.

IDD, een demo sturen verschilt niet veel van een open solocitatie naar een groot bedrijf (duh shappy dat zijn platenmaatschapijen ook), en dan moet je nagaan dat je samen met nog 300 andere hetzelfde doet. De brief (je produktie) kan nog zo goed en netjes zijn, uiteindelijk bepaald het bedrijf wat en wie ze zoeken (welk sound). Net als bij een bedrijf helpt het ENORM als je iemand van binnen kent of een mede musici welke relaties heeft met de maatschappij.

In de ervaring die ik zo om me heen hoor heb je weinig kans om "open" een demo op te sturen, niet geschoten is altijd mis, maar een ieder heeft wel eens de verhalen van de afvaldozen met ongebruikte demotapes & minidiscs gehoord. Net als bij je eigen bedrijf gaat het dus tegenwoordig minder om de inhoud of de dienst die je verkoopt, maar meer om je marketing. Als je serieus geld wil verdienen in de muziek, besteed dan de helft minder tijd aan je produkties (en zeker aan je demotapes) en de helft meer aan je marketing, bouw een website, probeer in contact te komen met producers, ga naar je lokale radiostation etc...

Succes!

Het lukt niet altijd

Het lukt niet altijd

Absoluut... het is heel belangrijk om wat te lobbyen... Mensen moeten je kennen... 'de echte' producers moeten van vrienden of kennissen horen: 'goh, Ik heb gisteren een paar nummers gehoord van hem, dit is best een vette track, moet je eens luisteren'. Mensen nemen eerder iets van een bekende dan een onbekende 'newbie'...

Ik spreek uit ervaring... Ik maak zelf hardcore en wil ook graag op Vinyl verschijnen... Ik heb op het forum van MOH, en TW-Magazine talloze tracks geplaatst en heb echt hele goede reacties gehad. Mensen die schreven; 'wanneer ga je nou eens op plaat, giertje' en 'de tracks van Da Vulture spreken me altijd aan'.

Dus ik vol goede moed een aantal demo's opgestuurd naar Masters of Hardcore, Third Movement.. Maar echt goede reacties kreeg ik niet.. Wel dat er potentie in zat, maar verder ook niet... Ik vind wel dat de hardcoremuziek allemaal hetzelfde is tegenwoordig [van die Thrillseeka synth riedeltjes], dus ik dacht... Wat ik maak moet toch wel aanslaan daar bij die Labelmanagers?... Maar niets was minder waar...

Nu onderhoud ik veel contact met Detuner [heeft een platencontract bij Hardcore Blasters], en heb goede reacties van hem gehad... Dus een demo'tje naar Hardcore Blasters gestuurd. Maar let op: dit wil niet zeggen dat je mensen moet gaan stalken of gebruiken!!! Ja, je kan het wel doen... maar dan zit er iets los bij je...

Neem de kritiek [als ze die terugsturen naar je] ook serieus! Als ze zeggen: er zit geen gevoel in... sja dan denk ik nie dat ze het erg goed vonden... dan kun je er beter mee stoppen... Of: er zit zeker potentie in, Ga zo door... probeer dan die potentie te behouden en probeer er een wat professionele klank/draai aan te geven zodat het al wat meer aanslaat.

And last but not least: als je echt denkt dat je goed bent: geef nooit op, blijven doorzetten!!! Je ouders vragen heus niet voor de lol of je je stereo ff wat harder wil zetten :)

Origineel geplaatst door Googol
Een mooi cd-hoesje. Dat is misschien wél belangerijk. Je moet eens zien hoeveel tracks er al hier ge-upload wordt
Laat staan bij die publishers. Je moet wel een beetje opvallen.(ze kunnen meteen zien dat je er werk van gemaakt hebt)

Tegenwoordig is het een fluitje van een cent om een flitsend cd-hoesje te maken.
Iedereen die een beetje met de pc om kan gaan krijgt dit voor elkaar, dit hebben publishers en A&R managers ondertussen ook al gemerkt. Het kan daardoor juist de omgekeerde werking hebben. Mensen die veel tijd en energie in een mooi hoesje steken hebben dit nodig om op te vallen omdat de tracks zelf...

Origineel geplaatst door Thunderauzl
Probeer je eens om te zetten in een publisher. Dat je 300 cd's per week krijgt. Je kan ze niet allemaal grondig gaan luisteren...

300 cd's is misschien van de 'oude tijd', het is in ieder geval overdreven; het zijn er eerder 5 per dag.

Origineel geplaatst door Shappy 1010
[/B]IDD, een demo sturen verschilt niet veel van een open solocitatie naar een groot bedrijf (duh shappy dat zijn platenmaatschapijen ook), en dan moet je nagaan dat je samen met nog 300 andere hetzelfde doet. De brief (je produktie) kan nog zo goed en netjes zijn, uiteindelijk bepaald het bedrijf wat en wie ze zoeken (welk sound). Net als bij een bedrijf helpt het ENORM als je iemand van binnen kent of een mede musici welke relaties heeft met de maatschappij.

In de ervaring die ik zo om me heen hoor heb je weinig kans om "open" een demo op te sturen, niet geschoten is altijd mis, maar een ieder heeft wel eens de verhalen van de afvaldozen met ongebruikte demotapes & minidiscs gehoord. Net als bij je eigen bedrijf gaat het dus tegenwoordig minder om de inhoud of de dienst die je verkoopt, maar meer om je marketing. Als je serieus geld wil verdienen in de muziek, besteed dan de helft minder tijd aan je produkties (en zeker aan je demotapes) en de helft meer aan je marketing, bouw een website, probeer in contact te komen met producers, ga naar je lokale radiostation etc...[/B]

Bullshit.
Het enige wat aan dit verhaal klopt is het feit dat het handig is om kennissen te hebben in deze wereld. Er zal dan in ieder geval naar je muziek geluisterd worden. Het moet echter wel goed genoeg zijn anders brengen ze het niet uit, vriendje of niet.
En wat betreft het minder tijd aan je producties besteden en meer aan je marketing...je moet juist méér tijd aan je producties besteden! Eigenlijk net zoveel tijd als nodig is om te kunnen zeggen; ' Nu is het een topproductie!'
Marketing komt pas als je goede tracks maakt. Dan is het zaak ze goed te promoten en de wereld in te krijgen. Als je slechte tracks hebt maar goede marketing dan heb je niets. Men wil geen slechte tracks al kun je het nog zo leuk brengen.
Publishers en platenlabels zitten allemaal te 'azen' op dat nieuwe talent. De meeste cdtjes worden wél beluisterd en het helpt zeker als je er een brief bij doet waarbij je in de eerste drie zinnen al hun interesse wekt.

Origineel geplaatst door Almeros
Hebben jullie (De mensen met de goeie tips hierboven) ook succes geboekt met jullie manier? Dus...als gevolg van je tips iets gereleased?

Jazeker. 6 cdtjes de deur uit en drie positieve reacties terug, van 'De groten' wel te verstaan.
Dit heeft echter wel 'even' geduurt.
Ik had voorheen weleens cdtjes met producties gestuurd waarvan ik zelf al vond dat ze niet goed genoeg waren of cdtjes gestuurd met maar één enkele track. Dat werkt dus niet.
Jarenlang heb ik toen niets meer gestuurd, alleen maar geleerd totdat ik wist het niveau gehaald te hebben wat meer kon opleveren dan 250 verkochte plaatjes.
Toen 4 tracks opgestuurd waarvan 2 zelfs maar half af! Maar die er niet om logen.
Daarna werd ik al heel snel zenuwachtig omdat ik uit verschillende majors kon kiezen!

Anderzijds, andere majors vonden het weer niets!
Laat je dus niet snel uit het veld slaan door één mening. Het zijn ook mensen met een eigen smaak die naar jouw cdtje luisteren en misschien was het die dag 30 graden, deed de airco het niet en moest hij van z'n vrouw over 10 minuten 30 kilo boodschappen halen...

Mijn ervaring; je weet wanneer iets goed is of niet. Stop niet tegen beter weten in met een track voordat je écht tevreden bent. Lukt het niet? Doorzetten en alle registers opentrekken die nodig zijn om het wel voor elkaar te krijgen. Of dit nou extra apparatuur aanschaffen, een cursus doen, boeken lezen, internet afstruinen of pianoles nemen inhoudt; 't maakt niet uit. BE SHURE YOU GET THERE! (En verwacht niet dat dit binnen een paar maandjes gepiept is.)
Als je het écht wilt....dan lukt het je.

grrrrrr. Tom

:D :D :D

Zoals ik al zei: doorzetting is idd een heel belangrijk aspect.. ik heb niet voor niets: waar een wil is, is een weg op mijn voorhoofd getatoeerd [of hoe je dat ook schrijft :confused:]

Back