ben ik de enige die moderne cubase te moelijk vind?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
DE buurt talk threat

DE buurt talk threat

????
Het kan wel mooi klinken, maar niet zoals het zou moeten klinken.

Paul

Hoe moet het dan klinken die componisten zijn al enige tijd dood. niemand weet hoe iets MOET klinken dat is nou juist de onvoorspelbaarheid van een dirigent. die legt de klemtoon de accenten en de snelheid vast zoals hij denkt dat het zou moeten klinken. gelukkig ander kunnen ze echt een cd op zetten.

wanneer gaat iemand zover dat deze threat wordt gesloten.

Ja inderdaad Wout, ik vraag me trouwens af hoe DAW's er over een jaar of 10 uitzien, zou het nog ongeveer hetzelfde zijn met alleen weer extra mogelijkheden of zou het er totaal anders uitzien?.. Ik denk zelf dat programma's als Cubase en Logic nooit echt revolutionair zullen veranderen eigenlijk.

Ja inderdaad Wout, ik vraag me trouwens af hoe DAW's er over een jaar of 10 uitzien, zou het nog ongeveer hetzelfde zijn met alleen weer extra mogelijkheden of zou het er totaal anders uitzien?.. Ik denk zelf dat programma's als Cubase en Logic nooit echt revolutionair zullen veranderen eigenlijk.
Een termijn (10 jaar) stellen is nog moeilijker te voorspellen dan wat er gaat veranderen. In de jaren 50 dachten we dat schoolreisjes in 2000 naar de maan zouden gaan... Godzijdank is dat nooit gebeurd :D

Wat je wel kunt afvragen is in hoe-verre de muziekpraktijk hierop invloed heeft. Met DAW's lijkt het me dat de techniek bestaat en er een toepassing is gevonden voor de muziek. Dus lijkt me dat men de vraag niet zal beantwoorden vanuit de muziek, maar vanuit de computertechniek.

Ik hoop dat de ruimtelijkheid in de muziek zich verder ontwikkelt (niet gewoon stereo) en vooral de electronische dance (zuiver electronische klanken, dus geen sax emulaties en zo) is hier erg geschikt voor. Ik doel dan op Wave-Field-Synthese, een techniek die steeds betaalbaarder wordt, vooral omdat actieve speakerboxen steeds goedkoper worden, de rest is simpel computertechniek.

Wout

Wacht ff,.. dus je noemt iemand die Bradley heet Braadslee,. en hij adopteert die naam alsof t cool is,..
Da's echt t toppunt van uhhh,.. :erm: :frons: :? nou ja,.. kweenie,. maar t moet ergens een toppunt van zijn.
Weer een sterk staaltje van de vele discutabele talenten van de man.

Als Bradley 1 euro van iedereen krijgt die zijn levensverhaal (vrijwillig danwel onvrijwillig) volgt op al die fora heeft ie geen wajong uitkering meer nodig. :D (PS: Bradley, waarom begin je niet je eigen blog? Volgens mij is dat prachtig voor jou en je 'aanhang')

@Wout: Inderdaad, ik heb wel eens overwogen in 'surround' electonische muziek te maken, maar dat is me toch nog wat te duur maar vooral: ik produceer vaak met koptelefoon op en dat kan dan niet :( Ik denk dat audio en video steeds meer zullen samensmelten overigens.. meer en meer producers zullen multimedia produceren ipv alleen muziek.

ja ik vind akikaze uitscheld voor een grijze hersenmasa dat je wel erg ver gaat : alleen omdat ie cubase niet begrijpt?

Grijze massa = hersenen ,,, dat is geen scheldwoord.

@Akikaze, mijn excuses,, kritiek was wat grof. :o:

Je kan mij wel niet uitleggen dat iemand als jij cubase niet kan begrijpen :baco:

Ik was er ook zo flagrant tegen toen ik overstapte naar pc, maar die Nostalgie gaat echt niet op, ik wil erop wijzen dat mijn eindconlusie is, Cubase op PC is KraK hetzelfde als op Atari, het werkt hetzelfde, is gekleurd met stift en potlood das al, trek je van alle andere mogelijkheden niets aan laat die evenzeer linksliggen als op Atari, en je bent er. Nu weet ik niet of er mensen met zeer oude synths die speciale midisysex cc moeten missen waarbij die in atariversie nog aanwezig waren, weet ik niet zo. Zet je ervoor, doe hetzelfde en krijg hetzelfde! wedden?

(timing, ik werk met een Saffire LE audiokaart met MIDI erop en it works like a breeze, heb overigens maar èèn midi hardware synth meer over en werkt perfect)

Ook werk ik als ik zin heb nog graag met Reaper, Acidpro, Fruity 4 DAW kerstbomen vol ballen, ik zie graag al eens wat anders volgens mijn eigen stemming...om de boel gezellig te houden en niet een kleurenallergie te krijgen :D

na +/-15 jaar cubase gebruikt te hebben(daarvoor tiger) kwam clavia met de nord modular. deze synth heeft voor mij geen cubase nodig, alleen patch skills. daardoor werd het voor mij mogelijk om weer terug te gaan naar 'de traditionele' compositie voor modulaire systemen, maar wel met een interne klok waardoor de 4 slots in sync kunnen lopen. dit gaat natuurlijk ook op voor de G2. ik heb jaren hiermee live gewerkt en nog steeds(van piep-knor tot dance/techno muziek) zonder daw.
2 jaar terug ableton live gekocht en nu de laatste upgrade met max for live. dit is eindelijk echt een aanvulling op mn modulaire manier van werken. van mij mag iedereen hun daw gebruiken als taperecorder, voor mij is het interessanter hoe de mogelijkheden van een daw compositorisch in te zetten. b.v. in stochastische procedees. met max is het spannend en juist uitermate geschikt voor live gebruik om patches hiervoor/en meer te bedenken. ik denk hier dan ook aan de ruimtelijke inzet van meerdere(b.v. 16) speakersystemen. live werkte ik met het clavia spul al graag met een dubbele pa set vanwege de 4 uitgangen van deze synths. mn 2lingbroer is expert op het gebied van cubase maar is overgegaan op nuendo vanwege video en betere plugins.

Laatst gewijzigd:
stochastisch componeren behoort tot het formalisme. het componeren met behulp van nummerieke waarden. zoals(midi)noten ook nummers zijn. er wordt dan met een algorithme gewerkt. een aantal noten als begin waarde, die verder worden uitgewerkt in een schijnbaar willekeurige manier (in dit geval door de computer met cubase). dat algorithme kan je zelf instellen/veranderen waardoor je steeds een andere compositie kan verkrijgen.
mischien moet het gonzevatorium weer eens upgraden?;)

stochastisch componeren behoort tot het formalisme. het componeren met behulp van nummerieke waarden. zoals(midi)noten ook nummers zijn. er wordt dan met een algorithme gewerkt. een aantal noten als begin waarde, die verder worden uitgewerkt in een schijnbaar willekeurige manier (in dit geval door de computer met cubase). dat algorithme kan je zelf instellen/veranderen waardoor je steeds een andere compositie kan verkrijgen.
mischien moet het gonzevatorium weer eens upgraden?;)

Ik heb wel eens wat van dergelijke experimenten voorbij horen komen hier op het forum. Via wat googelen kwam ik ook al ongeveer hierop uit. Ik vond het gebruik van deze term in deze discussie niet meteen voor de hand liggen. Vandaar mijn wat flauwe opmerking.

Dat leidt wel weer tot interessante, voor mij nieuwe, informatie. Dat dan weer wel.

Ik zal één en ander eens bij het Gonzevatorium doorgeven, maar ik betwijfel of ze er iets mee gaan doen. :P

het is wat ik in mn eerdere post al schreef Nakken, cubase was voor mij niet in de eerste plaats een 'noten'-recorder. ik wilde hier juist de wat andere mogelijkheden ter sprake brengen. mischien dat weinig forumleden zich hiermee beziggehouden hebben of het bestaan van deze midi mogelijkheden niet weten of hoe toe te passen. met Max kan je hier heel ver in gaan, maar dat is een andere draad. veel plezier met het optreden.

Ja inderdaad Wout, ik vraag me trouwens af hoe DAW's er over een jaar of 10 uitzien, zou het nog ongeveer hetzelfde zijn met alleen weer extra mogelijkheden of zou het er totaal anders uitzien.
das niet zo moeilijk te voorspellen, over 10 jaar zal de manier waarop we met computers omgaan met zaken zoals een muis voor de besturing verdwenen zijn. Ik verwacht dat we over 10 jaar vooral met touch of gesture (via cameras) screens zullen werken. De DAW's zullen daar kwa schermen op aangepast zijn, dus grotere faders in de mix schermen, grotere knoppen voor selectie, etc...

Het komt dit jaar al in grote getale beschikbaar (touch screens) en de gesture camera's zijn ook al in opkomst.

De functionaliteit zelf van de DAW zal meer uitontwikkeld gaan worden op het gebied van audiobewerking, dus meer vocal editting mogelijkheden, meer tools voor het werken met generieke audio, etc. Ook zullen op het gebied van midi, meer composer achtige tools beschikbaar gaan komen die theorieleer overbodig gaan maken (is nu ook al flink in opkomst), dus arrangementen genereren in stijlen, hulp met akkoordprogressies, melodielijnen genereren, etc....

samenvattend, de meeste dingen die hier bovenstaan zijn al lang in ontwikkeling en min of meer beschikbaar (staat nog wel in de kinderschoenen), maar 10 jaar is extreem lang in de computerwereld, dus ik heb alle reden om bovenstaande aanname's als verwachting te kunnen schetsen :D.

koop ableton en lees van het bijgeleverde boek enkel en alleen het MIDI hoofdstuk (als al de rest je niet interesseert ben je snel klaar)
dan kan jij lekker alles wat op een oude atari ook kan en nog veel meer (geloof het nu maar van een andere ex-atari gebruiker)
iets simpelers is er niet

over 10 jaar hoef je alleen nog maar in je hoofd te bedenken hoe je het wil laten klinken en middels sensoren worden je hersengolven omgezet in de muziek die je denkt. dit klinkt simpel maar je dient een heleboel focus te hebben om alleen de muziek te denken en niet de ruis van wat je nog allemaal moet doen die dag. slechts enkele muzikale duizendpoten kunnen een volledig nummer in 1x multitracken. gelukkig kan je ook gewoon partij voor partij in-denken en dan op de ouderwetse manier mixen.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back