SIDSTATION discussie

Prophet

Ouwe rot
Wat is de Sid/Shit machine zijn sterkste kant, of is hij voor velen eigenlijk meestal NIET zo bruikbaar? SOms ben ik ook van plan hem te verkopen en misschien doe ik het ook èèn van de dagen.

Is hij nu enkel geschikt voor elektro of Disco bleeps,arps... of is hij goed in alle stijlen muziek, daar waar een speciaal bliepje door de mix moet snijden, of als FX wolkjes tovenaar speelt?

Jullie meningen, ervaringen, slecht of goed? Als jullie je Sidgeheimen willen lossen tenminste.

Ikzelf heb er ook èèn, heb em al wel een paar keer met succes gebruikt , oa bij een scheurende bassline in een nummer dat ik zopas hier op het forum eens gepost heb en als layer om de boel dicht te smeren op een stringtoestand in een nummer en als FX effects.
Maar langs de andere kant gebruik ik hem ook veel te weinig en is hij eigenlijk zowat een vreemde eend in de bijt.
Een overroepen en veel te dure synth voor jullie?

alle tips, goede of slechte ervaringen welkom

:koffie:

Laatst gewijzigd:
Ja, ik heb hem ook verkocht.

De sound is geweldig, bediening en met name stabiliteit vallen vies tegen.

Het is een uniek apparaat, lets face it, was er helemaal kapot van toen ik hem net had, en door de plaat van "Steril" ("Robofication") waarin er veel gebruik van gemaakt wordt.....

waarschijnlijk de beste midi-interface om de chip heen, MAAR wat bij mij a la minute de knoop doorhakte om hem snel weg te doen is dat ik op tijd van 2 dagen 2 keer een geheugen-crash had.... ja sorrie hoor, maar een synth die zoveel geld kost, en niks anders kan dan het SID geluid geven, (al is het nog zo nostalgisch en absoluut mooi) mag gewoon niet crashgevoelig zijn. Je moet het van je eigen patches hebben, en daar gaat veel tijd in zitten, door menu's heen enzo, maar .... wat als die hun leven niet zeker zijn?
Ik had geen zin om na elke nieuwe patch een dump te maken van het gehele geheugen. Omdat meneer Sidstation niet grandioos stabiel bleek. Ik heb echt een gruwelijke teringhekel aan apparatuur die faalt. Helpdesk Elektron melde simpelweg dat het kon gebeuren, dat het probleem bekend was, dat ik het moest accepteren, en kon "omzijlen" door vaak dumps te maken, zodat als het gebeurde ik mijn patches kon terugzetten. En hoe kan ik ooit op zoiets vertrouwen in een live situatie? Niet.

De track waarin ik hem gebruikt heb heeft een synthlijn die ik uit geen enkel ander apparaat had kunnen trekken. Vind ook de filter ERG okay, superrauw op de goeie (analoge "distortion") manier. Ik hield er wel van in ieder geval. Ik vond hem in de mix altijd veel definitie hebben, erg aanwezig, veel voller dan b.v. mijn Clavia, die dun is en blijft, wat ik ook doe.

Origineel geplaatst door dob
Ja, ik heb hem ook verkocht.

De sound is geweldig, bediening en met name stabiliteit vallen vies tegen.

Het is een uniek apparaat, lets face it, was er helemaal kapot van toen ik hem net had, en door de plaat van "Steril" ("Robofication") waarin er veel gebruik van gemaakt wordt.....

waarschijnlijk de beste midi-interface om de chip heen, MAAR wat bij mij a la minute de knoop doorhakte om hem snel weg te doen is dat ik op tijd van 2 dagen 2 keer een geheugen-crash had.... ja sorrie hoor, maar een synth die zoveel geld kost, en niks anders kan dan het SID geluid geven, (al is het nog zo nostalgisch en absoluut mooi) mag gewoon niet crashgevoelig zijn. Je moet het van je eigen patches hebben, en daar gaat veel tijd in zitten, door menu's heen enzo, maar .... wat als die hun leven niet zeker zijn?
Ik had geen zin om na elke nieuwe patch een dump te maken van het gehele geheugen. Omdat meneer Sidstation niet grandioos stabiel bleek. Ik heb echt een gruwelijke teringhekel aan apparatuur die faalt. Helpdesk Elektron melde simpelweg dat het kon gebeuren, dat het probleem bekend was, dat ik het moest accepteren, en kon "omzijlen" door vaak dumps te maken, zodat als het gebeurde ik mijn patches kon terugzetten. En hoe kan ik ooit op zoiets vertrouwen in een live situatie? Niet.

De track waarin ik hem gebruikt heb heeft een synthlijn die ik uit geen enkel ander apparaat had kunnen trekken. Vind ook de filter ERG okay, superrauw op de goeie (analoge "distortion") manier. Ik hield er wel van in ieder geval. Ik vond hem in de mix altijd veel definitie hebben, erg aanwezig, veel voller dan b.v. mijn Clavia, die dun is en blijft, wat ik ook doe.

En er zijn buiten de hardsid PCI, ook nog wat andere alternatieven voor die sounds te hebben hè:

midibox SID synthesizer

http://www.ucapps.de/index.html

Origineel geplaatst door dob
Ik vind het ook een erg geschikte bak voor live erbij. Wij gebruiken hem met een Boss MetalZone erachter en dan klinkt ie echt als een smerig, overstuurd, gitaarachtig freak instrument.
Ik heb gelukkig nog nooit last gehad van een crash. Ik kan me voorstellen dat je heel ongelukkig wordt als je patch weg is. Van apparatuur moet je aan kunnen, anders moet je ze niet gebruiken. Daarom gebruik ik ook geen computer.

Mijn SIDstation is ook verkocht! :)

Geen nostalgie, geen spijt, ik ben geen collector, ik zie alles in functie van waar het moet voor dienen.
Op bepaalde vlakke is hij super, maar daar blijft het dan ook bij. ALternatieven ZAT in huis voor zulke sounds. Wel een leuk bakje om hem eens in huis gehad te hebben en voor sommigen misschien een must voor het genre muziek dat ze maken.

:biertje: :biertje:

K heb hem ook gehad en weer snel verkocht. Je kan wel leuke dingen met het bakkie doen maar het was gewoon niet mijn ding. Misschien had dit ook wel te maken met de menu's.

Origineel geplaatst door synthiaks
K heb hem ook gehad en weer snel verkocht. Je kan wel leuke dingen met het bakkie doen maar het was gewoon niet mijn ding. Misschien had dit ook wel te maken met de menu's.

En ik heb deze (die via Jena bij mij belandde) vorige week ook weer verkocht.
Hij crashte nooit, maar ik had gewoon een haat-liefde relatie met dat ding. Telkens dacht ik van "nu ga ik hem verkopen", dan zette ik hem aan en was toch weer uren aan het freaken.

De redenen dat ik hem toch heb verkocht was het programmeren via menu's (hoe slim ook geimplementeerd).
Het feit dattie niet multitibraal was. (gemiste kans en waarom niet :confused: )
En de prijs is naar mijn mening gewoon te hoog in verhouding tot de mogelijkheden...

Ik heb voor het geld nu een MS-10 gekocht en daar heb ik veel meer plezier van. :) En die klinkt ook lekker ranzig.
:okdan:

En wat ik mij ook afvraag, en die vraag heb ik hier zopas ook eens op dit forum gezien is;

Waarom hebben ze van die YAMAHA retro ARCADE soundchip nooit geen synth rond gebouwd?
Die is in mijn ogen zeker zoveel waard. Heb zelfs een bepaald truukje in de MAME emulator bij de KOnami spellen (ni allemaal) waardoor je als je je ROM 'etje opgestart en laten doen hebt,op F2 te drukken, je dan alle geluiden van dat spel apart kan be-navigeren. Ofwel door èèn of ander lettertoets te drukken ofwel met de pijltjes(cursor).
Druk terug op F2 en je zit terug in normaal speel mode van dat spel.

Awel als je die geluidjes nu eens analyseerd, dat is gewoon de max! Die van "dig dug 2" bvb,scholl!
Als ze daar nu eens een synth rond gebouwd hadden dat had zeker zo'n succes gekend en is misschien een alternatief (beter??) voor de SID chip geweest ook?
Deze heeft precies ook een directere, snellere implementatie op alle gebied (meer Show aspect op te programmeren), waarbij ik bij de SID toch het gevoel heb te maken te hebben met een eerder traag en onvoorspelbaar mannetje.

Luister maar eens.

Emulators -------> http://www.mame.dk ("windows 32" .36final is nog met streepjesresolutie zoals het hoort)

dan de ROM's "de eigenlijke spellen (zijn zips maar niet uitpakken maar in je ROM folder ploffen en zo gebruiken) te downen met metroglobalaccountje op twee minuten klaar op

http://mamefans.metropoliglobal.com/listae.php

Ik heb al een PAK retrogames voor de MAME (multiple arcade machine emulator) met een pak leuke geluiden erop
:P

MAME maw de videogamekasten van de 70's 80's 90's die je in de kroegen en op de kermis vond! Toen ze in een standaard arcadekast een andere ROM erin kwamen steken, hadden ze weeral een nieuw spel in de kroeg. En maar geld wisselen toen!!! ;)

hmm sidstation geweldig ding qua klank, klote interface en de mijne crashste als een gek. ik heb trouwens het idee dat dat komt door midi invoer waar die niks mee kan of zo het gebeurde altijd als ik iets qua(via) midi verzetten(prog change ed).

ik heb hem dus maar gewoon weer weggedaan vanwege de interface en omdat het editten gewoon erg zuigt. ik ben trouwens wel benieuwd naar die pci sid. als dat wat was koop ik die wel.

Hoi!

De negatieve geluiden over de interface kan ik zelf niet helemaal plaatsen, maar dat zal wel wel iets persoonlijks zijn. Ik vind hem zelf superhandig werken.

Dat ie niet multitimbraal is inderdaad jammer maar wel begrijpelijk als je met een enkele SID werkt. Op zich is de polyfonische patch-mode leuk maar het zou inderdaad wel aardig geweest zijn als je elke oscillator aan een apart midi kanaal had kunnen knopen zodat je 3 verschillende geluiden had kunnen gebruiken maar zaken als kosten zullen ook wel een rol gespeelt hebben.

De HardSID PCI is inmiddels onderweg. Daar kun je elke individuele SID voice in wat voor volgorde ook aan je 16 'virtuele' midi-kanalen knopen. Het klinkt flexibel maar ik moet er eerst maar ffies mee spelen :D

Aan de andere kant ben ik niet zo gek op PC kaarten. Ik had de ISA versie al, en die is m'n huidige systeem onbruikbaar. Het is nog maar de vraag hoe lang PCI nog de standaard blijft...(okay dat duurt vast nog wel even). Verder heb ik liever echte potmeters i.p.v van die software-draaidingetjes maar das ook weer persoonlijk.

Al met al zullen die 2 wel leuk te combineren zijn :D

Ik zal de voors en tegens van de PCI kaart zeker nog ff posten!

groetjes,

Dennis

Back