Masteren - waar maken mensen zich druk om?

Jayce

Niet-Betalend Lid
Ik zie tegenwoordig elke dag op verschillende fora - waaronder ons geliefde synthforum - vragen van mensen in de trant van :

- hoe master ik mijn track, de vocalen zijn niet goed
- wat heb ik nodig om mijn track te masteren (en wat is masteren?)
- ... random vraag... + masteren?
- is masteren noodzakelijk?
- heb ik goed afgemasterd? (mixen moet ik nog leren)

Ik wil hier absoluut niet mensen beledigen, of de kunst van het Masteren te niet doen
.. maar ik vraag mij toch af waar deze drang / tendens vandaan komt? Het lijkt erop dat mensen - omdat het kan - zo snel mogelijk de juiste vakjes willen aankruisen qua thuisproductie: heb ik de juiste software voor productie, mixen en masteren.. Masteren lijkt daarbij dan een magisch poetsmiddel te zijn.

Zelf ben ik ook geen expert, en leer ik graag over verschillende onderwerpen, maar ik denk dan:
zorg eerst dat je productie / mix skills in orde zijn! Natuurlijk kan je altijd zelf leren masteren, maar je kan een slechte productie of mix niet ongedaan maken.

Anyway, wat denken jullie hiervan? :)
Waar komt dit vandaan, of ben ik nou de enige die er zo tegenaan kijkt...

(nogmaals, ik bedoel het niet echt negatief - meer iets dat mij opvalt:koffie: )

ik denk dat het vooral voorkomt uit onbekendheid en onwetendheid: mastering is een skill die niet per se moeilijker is dan mixen of opnemen, maar 'men' denkt nogal snel goed te zijn in mixen en daardoor mixen af te leveren die niet 100% zijn. als de mix niet goed is, kan een goede mastering nogal snel als een wondermiddel klinken waardoor het lijkt alsof mastering iets heel erg speciaals is.

IK denk dat het er ook mee te maken heeft dat veel van de hedendaagse dansmuziek gebruik maakt van mastering tools om een bepaalde sound te krijgen. De commerciele muziek blaast uit je speakers en dat doen de tracks van de 'gewone muzikant thuis' meestal niet en vallen daarom minder op.

daarnaast is het tegenwoordig makkelijker om zelf te masteren, aangezien je een hele masteringstudio in een digitaal jasje kan kopen en mensen dus geen duizenden euro's meer kwijt zijn voor mastering tools.

Ik ben het er wel helemaal mee eens dat men zich eerst moet richten op productie zelf en mixtechnieken. Een slechte track maak je niet goed met mastering...

aangezien je een hele masteringstudio in een digitaal jasje kan kopen en mensen dus geen duizenden euro's meer kwijt zijn voor mastering tools.

ik ben het wel eens met je punt, maar het is niet de gear maar de akoestiek en speakers die bij mastering het verschil maken. gear is misschien maar 25% van het totaal, dan wordt het moeilijk om 100% te halen als je alleen maar de gear hebt. of dat nou plugins zijn of een behringerdoos of high-end dure shizzle :)

Er zijn ook zat beginner die het verschil nog niet weten tussen mixen en masteren.

Dat is nou zo'n onderwerp dat best in de wiki past. Kunnen alle "XX Masteren" zoals topicstarter noemt verwezen worden naar de wiki :)

masteren is iets dat helemaal aan het einde van de ketting hangt en sowieso pas nodig als je meerdere tracks op 1 schijfje wil zetten...

meteen naar compressie grijpen en denken dat het een wondermiddel is is net zoiets waus...

een juiste volgorde om in acht te nemen is toch wel:

1. goede basis sounds
2. juiste plaatsing (volume/panning)
3. EQ
4. Compressie (in het uiterste geval als voorgaande 3 punten nog niet voldoende hebben geholpen, met te veel verkloot je de dynamiek)

masteren is iets dat helemaal aan het einde van de ketting hangt en sowieso pas nodig als je meerdere tracks op 1 schijfje wil zetten...

meteen naar compressie grijpen en denken dat het een wondermiddel is is net zoiets waus...

1. goede basis sounds
3. EQ
4. Compressie (in het uiterste geval als voorgaande 3 punten nog niet voldoende hebben geholpen, met te veel verkloot je de dynamiek)

:slotje: en :koffie:

1. goede basis sounds
3. EQ

Vandaag een heel leuk artikel gelezen van de producer van Iron Maiden van hun nieuwste CD. Moest ik toch even lezen, als Maiden fan, net in het bezit van 2 kaartje voor de nieuwe tour, en mijn interesse in alles omtrent de studio en het producen van een plaat.
De producer schrijft dan het volgende:
http://www.ironmaiden.com/index.php?categoryid=8&p2_articleid=1257&p2_page=5
Lees hier de geknipte tekst over het stuk waar het om gaat:

Friday May 7th, Oakland, CA
Well, it's almost two months later. I've completed the Black Country Communion album and am in midst of producing a new Journey album since we wrapped up the Iron Maiden album. I'm sitting in Oakland airport (I'm producing Journey album in San Francisco) - waiting for a one hour flight to Los Angeles where I'm going to play the folks from Universal Music the new Maiden album later today. We've had the album mastered three times, and have ultimately decided to go with my flat mixes over any of the mastering versions. I think the mastering place did a great job, but Steve, while liking these versions, feels that the integrity of the original mixes has been compromised somewhat and so it's coming out flat. No equalization, no compression, just as it was when Steve heard the MP3s of the mixes and just as it left my studio.

Deze CD (The Final Frontier) bestaat dus gewoon uit de mixes. Niks gemasterd! En dat bij een album van een van de bekendste heavy metal bands ter wereld.

Zo zie je maar. Met goede recording en mixing skills is mastering gewoon overbodig! :okdan:

Als iedereen zo zou kunnen mixen als Kevin Shrlrey en zijn mensen :{ (zie boven: producer van o.a. laatste albums van Iron Maiden en Journey), dan kunnen we mastering gewoon afschaffen! :duivels:

Het album van Maiden The Final Frontier klinkt zo puur en open:halleluja dat je de mastering echt niet mist, het eerder nog bij andere albums zou kunnen gaan storen dat die wel gemasterd zijn....................:stupid

technisch gezien is die plaat nog steeds gemasterd, want er is een redbook van gemaakt. maar ik snap je punt, en onderstreep het ook graag. er is weinig zo leuk als een flat transfer doen en een rekening sturen van een uur ipv een dag.

Dat mastering overbodig zou zijn vind ik wel een beetje over the top hoor, er zijn er maar weinig die foutloos (lees 100% alles op zijn plek) kunnen mixen.

Niet te vergeten dingen zoals stereo width, enhancers etc, die je wel in de mix kunt doen, maar bij mastering dit soms makkelijker is.

Om vervolgens alles naar hedendaagse normen tot 't naadje te limiten :P

Om op de topic opener te reageren;

Er zijn een heleboel mensen die de wildste plannen hebben met hun demo's, en als we eerlijk zijn gaat het in de meeste gevallen van mastering op het internet, hoe krijg ik mijn tracks hard.

Want harder is "beter".

Als jouw demo de helft zachter is en daardoor die bijt mist, tja...

Wie weet wat zo'n knakker met jouw demo doet op de maandag morgen.

technisch gezien is die plaat nog steeds gemasterd, want er is een redbook van gemaakt. maar ik snap je punt, en onderstreep het ook graag. er is weinig zo leuk als een flat transfer doen en een rekening sturen van een uur ipv een dag.

Er zullen in dit geval wel gewoon rekeningen betaald zijn.............het album is 3x gemasterd. Alleen zijn ze door de band dus allen afgewezen. En het in red book zetten etc. kan de producer denk ik net zo goed zelf gedaan hebben.

De masteraars kunnen dus nog wel geld blijven verdienen, alleen zijn hun resultaten niet te horen. In dit geval tenminste.

Maar ik verwacht nu niet direct dat mastering gaat uitsterven. Er zullen maar weinig opnames/mixes zo goed zijn, dat je ze niet hoeft te masteren, of het resultaat er niet verbeterd door wordt. Er is dus nog hoop voor masteringland ;)

Het valt dus denk ik nog wel mee. Ik verwacht dat dit album echt een grote uitzondering is, die dan maar de naam krijgt de regel te bevestigen :halleluja

Dat mastering overbodig zou zijn vind ik wel een beetje over the top hoor, er zijn er maar weinig die foutloos (lees 100% alles op zijn plek) kunnen mixen.

Natuurlijk even wat zwart/wit door mij neergezet om het issue scherp te krijgen bij de medediscussieerders ;)
Maar er zijn wel mensen die zo goed kunnen mixen:okdan:. Het hangt denk ik ook mede af van de muziekstijl. En rock kan puur natuurlijk heel erg mooi zijn :luv:.

Niet te vergeten dingen zoals stereo width, enhancers etc, die je wel in de mix kunt doen, maar bij mastering dit soms makkelijker is.

Ja, maar dat is dus vooral een punt van rolverdeling tussen mixer en masteraar.
En bij een goede opname heb je toch geen enhancers nodig? En als je het hele verhaal leest, weet je ook dat ze bv het verhaal van stereo width gewoon doen door meerdere tracks op te nemen. Dus in het recordingproces. Heeft dus niet met mixen of masteren te maken.

Om vervolgens alles naar hedendaagse normen tot 't naadje te limiten :P

Tsja.............bekend issue, hoef ik niets op te zeggen denk ik. Iedereen heeft daar al lang zijn eigen mening over.

Natuurlijk even wat zwart/wit door mij neergezet om het issue scherp te krijgen bij de medediscussieerders ;)
Maar er zijn wel mensen die zo goed kunnen mixen:okdan:. Het hangt denk ik ook mede af van de muziekstijl. En rock kan puur natuurlijk heel erg mooi zijn :luv:..

True, maar dat zei ik ook al.. :)

Ja, maar dat is dus vooral een punt van rolverdeling tussen mixer en masteraar.
En bij een goede opname heb je toch geen enhancers nodig? En als je het hele verhaal leest, weet je ook dat ze bv het verhaal van stereo width gewoon doen door meerdere tracks op te nemen. Dus in het recordingproces. Heeft dus niet met mixen of masteren te maken.

Dit hangt sterk af van de muziekstijl en dan nog, in een ideaal knus studio wereldje komt alles kant en klaar met veel dynamiek uit een SSL of w/e.
Jammer genoeg (voor sommigen) werkt dat niet zo.
Een commercieel produkt wordt tegenwoordig gewoon opgepompt afgeleverd, enhancers, compressie, limiting etc..
Tenzij dit de "Iron Maiden" thread is geworden, dan heb je 100% gelijk :P

Tsja.............bekend issue, hoef ik niets op te zeggen denk ik. Iedereen heeft daar al lang zijn eigen mening over.

Ja, blijft een knelpunt idd, voor vele genre's een hekelpunt, voor andere best een verheerlijking.

Tenzij dit de "Iron Maiden" thread is geworden, dan heb je 100% gelijk :P

Nee hoor, maar ik vond het echt een prachtig en door de producer zelf beschreven voorbeeld (onbedoeld, maar toch), dat het ook anders kan. Dat mastering niet altijd noodzakelijk is. Hoe beter de recording en mixing, des te minder (of helemaal niet dus) er gemasterd hoeft te worden.
De producer vond immers dat de masteringstudio prima werk geleverd had, maar de muzikanten vonden het niet gemasterde product gewoon mooier.

Bold statement (knuppel helemaal in het hoenderhok):
Hoe slechter je recording/mixing, des te harder heb je mastering nodig om er zo mogelijk úberhaupt nog iets van te maken.
Onderstroom (reeds eerder genoemd): leer recorden en mixen! Dan is masteren 'the cream on the pie', maar ook niet meer dan dat, en niet meer echt zo noodzakelijk.

what's in a name, sommigen doen allles al in de mixing cyclus en hebben i.d.d. geen mastering nodig. in die zin. denk dat de invalshoek verkeerd is, alsof iedere track per definitie cosmetische nabewerking nodig heeft, dat is niet het geval.

Back