Ik zie tegenwoordig elke dag op verschillende fora - waaronder ons geliefde synthforum - vragen van mensen in de trant van :
- hoe master ik mijn track, de vocalen zijn niet goed
- wat heb ik nodig om mijn track te masteren (en wat is masteren?)
- ... random vraag... + masteren?
- is masteren noodzakelijk?
- heb ik goed afgemasterd? (mixen moet ik nog leren)
Ik wil hier absoluut niet mensen beledigen, of de kunst van het Masteren te niet doen
.. maar ik vraag mij toch af waar deze drang / tendens vandaan komt? Het lijkt erop dat mensen - omdat het kan - zo snel mogelijk de juiste vakjes willen aankruisen qua thuisproductie: heb ik de juiste software voor productie, mixen en masteren.. Masteren lijkt daarbij dan een magisch poetsmiddel te zijn.
Zelf ben ik ook geen expert, en leer ik graag over verschillende onderwerpen, maar ik denk dan:
zorg eerst dat je productie / mix skills in orde zijn! Natuurlijk kan je altijd zelf leren masteren, maar je kan een slechte productie of mix niet ongedaan maken.
Anyway, wat denken jullie hiervan?
Waar komt dit vandaan, of ben ik nou de enige die er zo tegenaan kijkt...
(nogmaals, ik bedoel het niet echt negatief - meer iets dat mij opvalt
)
- hoe master ik mijn track, de vocalen zijn niet goed
- wat heb ik nodig om mijn track te masteren (en wat is masteren?)
- ... random vraag... + masteren?
- is masteren noodzakelijk?
- heb ik goed afgemasterd? (mixen moet ik nog leren)
Ik wil hier absoluut niet mensen beledigen, of de kunst van het Masteren te niet doen
.. maar ik vraag mij toch af waar deze drang / tendens vandaan komt? Het lijkt erop dat mensen - omdat het kan - zo snel mogelijk de juiste vakjes willen aankruisen qua thuisproductie: heb ik de juiste software voor productie, mixen en masteren.. Masteren lijkt daarbij dan een magisch poetsmiddel te zijn.
Zelf ben ik ook geen expert, en leer ik graag over verschillende onderwerpen, maar ik denk dan:
zorg eerst dat je productie / mix skills in orde zijn! Natuurlijk kan je altijd zelf leren masteren, maar je kan een slechte productie of mix niet ongedaan maken.
Anyway, wat denken jullie hiervan?
Waar komt dit vandaan, of ben ik nou de enige die er zo tegenaan kijkt...
(nogmaals, ik bedoel het niet echt negatief - meer iets dat mij opvalt
)
en
(zie boven: producer van o.a. laatste albums van Iron Maiden en Journey), dan kunnen we mastering gewoon afschaffen! 
dat je de mastering echt niet mist, het eerder nog bij andere albums zou kunnen gaan storen dat die wel gemasterd zijn....................

.