[Diy] Synthmodule - dx27 / dx100 circuit bending

Hilltree

Listen here, you little shit.
oi

In deze tread beschrijf ik een project die een beetje uit noodzaak is geboren.
Met een "ongelukje" in mijn hok/studio heeft 1 van mijn goedkopere yamaha dx synths erg veel schade geleden.
1 toets is volledig afgebroken...een paar toesen zijn intern afgebroken... en de toetsophanging is totaal verbogen.
Dus total loss.
In ieder geval is maken duurder dan de hele synth waard is [ dx27 gaat rond de 50 a 75 euro]

Dus in navolging van mijn siel dk70 een paar jaartjes geleden https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=77357&highlight=siel gaat er hier ook de zaag in.

attachment.php

attachment.php

Dus eerst de boel slopen.
De achterkant bijzagen tot dit passend word bij een mooie voor en onderkant.
Dit word een stuk mdf op maat.

Er worden denk ik ook nog wat modificaties op de print gemaakt met wat potmeters en schakelaars aan de voorkant.

Attachments

• dx27 1e.jpg
    dx27 1e.jpg
    34,7 KB · Bekeken: 107
  • dx27 2e.jpg
    dx27 2e.jpg
    43,7 KB · Bekeken: 111
mooi detail is dat het binnenwerk voor de dx27 en de dx100 gedacht was

Zelfs staat er een verwijzing hiervoor op
attachment.php

Attachments

• dx27 detail.jpg
    dx27 detail.jpg
    67,3 KB · Bekeken: 113
De onder en een stuk van de voorkant is netjes afgewerkt met mdf.
gelijk een afwijkend kleurtje gegeven :)
Ik vond rood wel cool.
Nadeel is vaak ,als je een kleurtje zoekt wat er bijpast en het net niet is , vaak nog lelijker van word.

attachment.php

Attachments

• dx27 4e.jpg
    dx27 4e.jpg
    64,2 KB · Bekeken: 108
Voor wat modificaties zag ik een leuke optie in het schema.
Er zit namelijk een low pass filter in !!!
Zal wel niet zoveel voorstellen , maar het zit rond de rechtse opamp.
Ook de fm generator is maar een klein chipje [i.c] in vergelijking met de rest.
Valt een beetje tegen eigenlijk omdat de cpu i.c wat in de dx27 zit een erg groot ding is.
Maar misschien valt er met die fm generator dus wat te benden

iemand een idee of tips ?
want ik zie dat er eigenlijk niemand dit gedaan of geprobeerd heeft.

attachment.php

Attachments

• dx27 filter-fm generator.jpg
    dx27 filter-fm generator.jpg
    33,7 KB · Bekeken: 116
Krijg net een opmerking dat het rood wel heel erg rood was :D
Dit komt denk ik ook een beetje aan de schitteringen in de foto.
Als ik er voor sta ziet het ding er best wel luxe uit.
Er moeten ook nog leuke houten zijkanten aan komen.
Binnenkort ook maar eens maken

Netjes! Is het nu ook een optie om er echt een 19" ding van te bouwen - knopjes boven, bender en display onder?

ligt eraan of hij de print makkelijk kan splitsen

Hm, ik denk eigenlijk ook dat de lpf dient om de samplefrequentie weg te halen, zit net achter de DA.
Als ik jou was zou ik gewoon een Hilltree filtertje inbouwen... ;)

Dat filter is een 3e order LP filter op ongeveer 12 kHz, je kunt de frequentie wel verlagen door de 3 weerstanden van 2k2 te verhogen, je zou een 3 voudige potmeter (log 470k) moeten hebben (stereo plus 1 mono aan elkaar)

Alleen zo een filter heeft geen instelbare Q, dus dit gaat niet erg muzikaal klinken. Probleem is ook dat er geen controle spanning (CV) is om een filter aan te sturen.

Wat je hier hebt is eigenlijk alleen de oscillator van een synth en je kunt er dus nog een hele synth achter bouwen en dan voorzien van een Midi naar CV, om het aan te sturen.

Als je snel en goedkoop resultaat wil hebben koop dan een dynamisch filter in een stomp box. Zoals Behringer Vinfage Bass VB1, of Filter Machine. (probeer eens wat uit in de muziek winkel) een
WhaWha pedaal zal het ook goed doen. (zet er desnoods een heel gitaar multi effect achter)

Zet je synth op mono en gebruik wat portamento

Tot slot een klassiek phasertje over je geluid en het klinkt al snel goed.

De waarden van die 2 2.2k weerstanden zijn omgekeerd evenredig met de frequentie.

herzelfde geld voor de waarden van die 2 condensators hoe hoger deze zijn hoe lager de freq.

De verhouding van de weerstanden dient 1 op 1 te zijn in theorie.
Die van de C's 2op1 (is hier niet zo?)

Het is een 2pole filter. (enorm met google aan de gang gegaan 8o))

'k zou deze z'n werk laten doen en er een Hilltree achter bouwen :okdan:

:mega:

Een 19 inch gaat het niet worden , daarvoor zitten me op de [lange] printjes te veel sporen.
Dat is me dus net iets te veel werk voor dit kastje ;)
En dan ben ik natuurlijk ook de ruimte kwijt voor mijn bend probeersels.

Eerste instantie dacht ik dat ik met dat filtertje wel iets leuk kon laten piepen of kraken.
Dus niet in de orde van een echt low pass filter.

@Felshout.... fx ligt hier genoeg hoor ;)
Het gaat me er niet echt om wat er extern mogelijk is , maar wat er intern mogelijk is.

Binnenkort kijken wat er mogelijk is met dat fm generator i.c
Wat pootjes [voorzichtig en doordacht natuurlijk] met elkaar verbinden voor bend mogelijkheden.
Misschien werkt deze i.c net als bij de kawai k1 en krijg je van die mooie harmonische glitch geluiden.
Met digitale schakelingen worden de waardes totaal anders [1 + 0] dan berekend en word dat saaie "flute" geluidje ineens totaal anders :)

Een Hilltree© filter /Fuzz/ overdrive/compressor/tremolo/enzovoort kan natuurlijk altijd nog.

digitale pennetjes doorverbinden wordt een heel mooi rook effect, zonde van al je werk.

je kunt wel wat doen de analoge ingangen zoals breath control, pitch en modulation wheel.
misschien kan je het analoge uitgangsgeluid gelijk richten en dan terugkoppelen naar de breathcontrol

Een DX synth is van zelf heel geschikt voor het programmeren van de meest vreemde geluiden.

Maar misschien valt er met die fm generator dus wat te benden

iemand een idee of tips ?
want ik zie dat er eigenlijk niemand dit gedaan of geprobeerd heeft.

Hoho check mijn draad over de PSS 570 eens.....als het goed is gaan er data lines van de cpu naar de fm chip....die zou je kunnen onderbreken dmv drukknopjes...de rode in mijn geval.
Ik weet niet of in de dx27 ook een chorus zit maar die zou je ook kunnen modden met rate en depth controls...leuk projectje weer...:okdan:

digitale pennetjes doorverbinden wordt een heel mooi rook effect, zonde van al je werk.
Hehe...er staat ook bij "voorzichtig en doordacht" ... ik ben natuurlijk geen kleine jongen in de electronica en het diy werk ;)

je kunt wel wat doen de analoge ingangen zoals breath control, pitch en modulation wheel.
misschien kan je het analoge uitgangsgeluid gelijk richten en dan terugkoppelen naar de breathcontrol
Hey , dat breathcontrol is een goed idee.
Ik moet nog ergens zo'n mondstukje en wat tekeningen van mij ergens hebben liggen , van 25 jaar geleden toen ik ook al hiermee al wat aan het prutsen was.

@dender..ik buig mij even over jou tread

attachment.php

Even het schema van eventuele aansturing van de yamaha breathcontroll poort. [ik zie hiervan niets op internet , denk toch niet dat ik de eerste die dit ooit heeft geprobeerd ?]
je kunt dus gewoon een potmeter van 1 Mohm over de ring en de tip van een kleine stereo jackplug zetten.
Eigenlijk moet deze waarde ietsjes meer wezen , ergens bij de 1.5 tot 2.2 Mohm...maar dan kun je hem niet meer mooi regelen.
Ooit eens een soort van offset instel potmetertje ervoor gezet, om het regelbereik wat te kunnen regelen.
Bereik gaat zo meer dan 6 octaven.

Leuk om een ribboncontroler of zo iets er van te maken.

Attachments

• dx27 breath control schematics.jpg
    dx27 breath control schematics.jpg
    4,6 KB · Bekeken: 107
Wegens dubieuze berichten uit de wandelgangen heb ik het schema een beetje aangepast:

Attachments

• dx27-breath-control-vroem.jpg
    dx27-breath-control-vroem.jpg
    7,1 KB · Bekeken: 113
haha lol

Back