[Diy] Synthmodule - dx27 / dx100 circuit bending

En een eerste test met een diy ribbon controller.
Nu zit deze nog kaal op de breath controller input , maar na wat tweaks en een wat uitgewerkter exemplaar, word het denk ik wel wat ;)

attachment.php

En met houten zijkanten ....het lijkt nu wel iets van pieter mondriaan ;)
erg gaaf! :mega:

De "ribbon controller " is nu nog gemaakt van een stukje sony video8 tape met een snaar er boven.
Dit geeft 1kOhm per cm ...dus bij 30 cm is dat 30kOhm

Hoe ik dit wat beter kan maken, en slijtage vaster...daar moet ik nog een goed idee over hebben.
Wat diy maken is natuurlijk leuk, maar een losse ribbon van kurzweil kost bij thomann ook nog maar 65 euro nieuw.

Principe van de kurzweil is me ook nog niet echt duidelijk...je hebt namelijk ribbons op weerstand principe en met capacitieve werking [ zoals een condensator]
En bij de laatste versie moet weer een stuk electronica.

Hilltree-> kan je dit ook via midi aansturen?

Nog even wat zitten experimenteren met een simpele ldr aan de breath controller poort.
Dus schema is het zelfde als met de ribboncontroller , in de video zit er overigens geen potmeter tussen.
Dus gewoon een minijack met ldr.
Volgens mij werkt het met alle DX synthesizers , als er maar een breath controller poort opzit .

Ik heb hetzelfde al met een Korg 01/W gedaan, deze heeft twee (jack) inputs voor volumepedalen om cutoff etc. aan te sturen. Dus met een synth met zo'n input gaat het ook.

Nog even wat zitten experimenteren met een simpele ldr aan de breath controller poort.
Dus schema is het zelfde als met de ribboncontroller , in de video zit er overigens geen potmeter tussen.
Dus gewoon een minijack met ldr.
Volgens mij werkt het met alle DX synthesizers , als er maar een breath controller poort opzit .

YouTube - Hilltree - Yamaha Dx27 with optical theremin

Die duim omhoog aan het einde van het filmpje maakt het helemaal af. :D Weer goed bezig!

Een tijd geleden had ik al wat gezocht op het gebied van bending van een dx27 [ of dx100 die pcb matig hetzelfde zijn.]
Na een paar jaar is er dus wat info te vinden .
Zelf uitzoeken kost ook veel tijd.en men moet niet opnieuw het wiel willen uitvinden ;)
http://www.circuitbenders.co.uk/newsarchive/DX100.html

Nu zit ik er aan te denken om dit ook bij mijn dx27 module te doen.

Maar heeft iemand hier ook al eens een dx maschine gebend ?
En wat zijn daarvan je ervaringen ?

Soundcloud is niet van mij, maar een demo vanaf de bovenstaande site.
https://soundcloud.com/circuitbenders-co-uk/sets/bent-yamaha-dx100-demo1

Ik zie dat mijn "final version" ribbon controller video nog niet in dit draadje staat.
Is dus al een paar jaar tevreden in gebruik.
Potmeter voor de range , schakelaar zijkant voor inversie van de ribbon.
touchschakelaar bovenkant om overal voor te gebruiken.
Het ding is zo'n 80 cm lang

De eenvoudigste manier om de dx27 of dx100 te benden , is om de datalijnen D0 tot D7 te doorbreken.
eenvoudig het spoortje wegsnijden [ of met kleine dremel] en daartussen met draad een schakelaar plaatsen.
attachment.php

In het schema staat het dus aan de linker kant van i.c15 aangegeven.
Hou er rekening mee dat bovenstaande schema de pinlayout niet overeen komt met de werkelijke pinlayout.
Daarvoor heb ik hieronder een paar foto's gemaakt om dit duidelijk weer te geven.
De "gebruiksaanwijzing" is dus al netjes door de fabrikant op de pcb geplaatst :)

attachment.php

attachment.php

Dus datalijn..
10
12
13
14
15
16
17
18

Attachments

• Yamaha dx-27 pcb bent.JPG
    Yamaha dx-27 pcb bent.JPG
    92,3 KB · Bekeken: 99
  • Yamaha dx27 pcb circuitbend.JPG
    Yamaha dx27 pcb circuitbend.JPG
    64,4 KB · Bekeken: 94
Ik heb de "datalijn" modificatie nu ook in mijn dx27 module toegepast.
Dit zie je aan de 8 schakelaars geheel rechts op de module.
Per schakelaartje onderbreek je dus 1 data lijn naar de fm tone generator i.c.
Een hele tijd geleden heb ik er ook een compleet ms20 filter ingebouwd .
En gelijk heb ik wat c.v/ gate ingangen gemaakt voor de trigger, pitch, modulation, en de dataslider :).
Dataslider c.v ingang is opgelost met een vactrol, deze kan ik dan overal aan toewijzen.
Ook zit er mijn eigen ribboncontroller er nog steeds op.

Nog een voorbeeld mp3 gemaakt.
Hier word de dx27 alleen met een paar flipflops aangestuurt.
Je hoort een sequence/arp-achtig geluid omdat deze langs de datalijnen loopt .
Ik speel wat met de data schakelaars.
ook word de release onderbroken getriggert waardoor men een soort delay krijgt.

attachment.php

Attachments

• dx27 circuit bend.mp3
    1,2 MB · Bekeken: 108
  • dx27 cirtcuitbended (Small).jpg
    dx27 cirtcuitbended (Small).jpg
    39,5 KB · Bekeken: 88
Back