Nieuwe Studio

alexander1982

Stamgast
Beste Forumleden,

Ik ben bezig mijn zolder om te bouwen tot een muziek studio.
Ik heb al een ruwe schets laten maken door een vriend van mij.(zie bijlage)
Dit ontwerp heeft als primaire doelstelling om geluid te absorberen zodat ik geen klagende buren over de vloer krijg.
Ik maak over het algemeen hardcore dus de bass freq's wil ik zoveel mogelijk in mijn zolder houden en zo weinig mogelijk aan de buren geven.

Mijn vraag aan jullie:

Heb ik mijn deze opzet genoeg gedaan om mijn studio geluidsdicht te maken.
Wat zouden alternatieven kunnen zijn voor de gebruikte materialen.
Is de studio van een goed formaat ivm "standing waves"
Hebben jullie zelf nog ideeën of suggesties om hier een mooi project van te maken.

Iig geval bedankt voor jullie hulp

-Alex-

Attachments

• Zolder.pdf
    37,2 KB · Bekeken: 147
Laatst gewijzigd:
Ik zou nooit mijn gear lijst en mijn hele naam in een pdf formaat naam posten en ook nog je leeftijd er bij. Of wil je bezoek. Oja dit is feedback en is dus een kadeautje. :D

Het wordt moeilijk om echt geen lekkage naar de buren te krijgen, vergis je niet. En ik weet niet of je voor eeuwig daar wilt blijven wonen, dus houd er ook rekening mee dat het ook weet te verwijderen is.

Als ik je tekening goed interpreteer dan ga je een zwevende doos constructie maken? Dat is in ieder geval een goed uitgangspunt. Belangrijk is om contactgeluid via verankerings-/bevestigingspunten te voorkomen, door die uit te voeren in een absorberend materiaal. Rubber is daar uitstekend geschikt voor, maar ik denk dat een 2 mm rubber mat niet voldoende is. Beter zou zijn om dikke rubber U-profielen (10 mm dik) te gebruiken die je op regelmatige afstand gebruikt om het houten frame in te leggen. Daarna inderdaad het frame opvullen met steenwol. Underlayment gaat denk ik weinig uithalen, veel minder dan het rubber.

Staande golven: een vierkante kamer resulteert snel in staande golven, akoestische aanpassingen van de ruimte zijn dan noodzakelijk. Denk aan basstraps en andere absorbers. De schuine nok scheelt alweer aanzienlijk, daar zou je een paar bass absorbers in kunnen hangen. Even goed zoeken naar posts en artikelen over akoestiek.

Heb je ook nagedacht hoe je het gaat doen met ventilatie etc? En elektriciteit?

Als je dance produceert heb je veel meer ruimte nodig
ik zou je zitpositie 90gr draaien en naar een van de schuine wanden gaan zitten, ook beter voor staande golven
verder zou ik een zwevende vloer nemen, maar de wande juist van 13cm GIBO doen, heeft veel meer massa en zal dus ook veel beter geluid dempen. tevens heb je over de complete breedte veel minder last van staande golven en helpen de schuine wanden van het dak mee voor diffusie.
Het is maar een tip, in zo'n klein sauna hokje ga je niet gelukkig worden.

Er zijn er die het met minder dan 10 m3 doen, als je in hoofdzaak met samples en vst's werkt zit je volgens mij meer dan gebeiteld.

Van staande golven heb je meeral last bij repetietieruimtes, als je tracks gaat mixen is je frequentiebereik daarvoor te groot om je daar zorgen over te maken.

.. maar ach wie ben ik ... lees het zelf maar even hier : http://repetitieruimtes.be/index.php/advies/bouwen-detail/studio_of_repetitieruimte

@ tactic:

Eeuwig blijven (of iig zo lang mogelijk) is wel de planning al weet je natuurlijk nooit hoe het leven loopt :)

@ Dr. Ripsaw:
Bedankt voor de tip. Er moeten inderdaad nog basstraps en dergelijke komen om de akoestiek te optimaliseren. Er zijn al 2 nieuwe groepen naar zolder aangelegd. Contact punten wil ik in de hoeken weg werken. via een kleine buis wil ik via de onderkant koud lucht door de studio heen blazen. Het zal er vast wel warm worden in de zomer. Zal eens naar de u-profielen kijken

@ Raphie:
Even een mailtje naar GIBO gestuurd.
Ik heb wel mijn twijfels ivm het gewicht. Het weegt toch al gauw een paar 100 kilo.
Het schuine dak probleem wou ik hetzelfde oplossen als Boellie
Post 6 foto 5
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=127832&highlight=studio+bouwen

@ Patrickpincher:
Het word inderdaad geen oefenruimte voor een band. Ik heb door de jaren heen wat leuke synths en randapp. kunnen kopen. Helaas is mijn kamer veel te klein geworden. Ik ben nu in de positie voor deze droom-oplossing.

Alleen vriendelijk dank voor uw input

Mijn inschatting is ook dat je beter geluid hebt als je een kwartslag draait. Maar dan nog zou ik geen wonderen verwachten op dat gebied. Te vierkant en te klein om echt goed te zijn.
En een schuin dak met in de nok een hoogte van 2.36m... ? Daar krijg je zeker wel een vakantie gevoel van lijkt me.
En dan met al die gear er in icm. met de kleine inhoud icm. het potdicht isoleren. Volgens mij verre van een droom oplossing.
Ik zou er serieus nog eens goed over nadenken als ik jou was of je dit echt wel moet gaan doen.

Het gaat er erg warm worden iig. Aircootje geen overbodige luxe.
Volledige ontkoppling gaat niet lukken zo. Het contactgeluid zl er altijd zijn in dit soort bouw.
Ik heb mijn studio in een vrijstaande garage gebouwd. Ook zwevend zo min mogelijk contactpunten nar de buitenmuren toe. De contactpunten zijn dan nog voorzien van 5cm dikke rubberringen en de islotaie is de hoogst mogelijke R waarde steenwol. Geen contact tussen vloer, wanden en plafond. Dan nog lekt er laag naar buiten. Welliswaar zeer acceptabel. Na 1 meter buiten de garage hoor je niets meer bij hoge volumes en zeer veel laag in de studio.
Is alleen maar om aan te geven dat het je niet gaat lukken om je geluid volledig binnen te houden.

Back