Beginners Synthesizer.

Sherluc_Holmes

Nieuwkomer
Beste mensen,
ik heb zelf 0 verstand van analoge synthesizers, ik werk wel al best een tijdje met digitale plugins van verschillende synthesizers maar wil toch echt een analoge aan gaan schaffen. Ik ben vooral gefascineerd van de (meester)werken van Delic (opgezwolle) en ik zou zelf graag een soort gelijke sound willen creëren, heeft er iemand tips of voorstellen voor een synthesizer ? mijn budget is max. €300 en ik heb mijn oog al laten vallen op de microkorg.
Alvast bedankt!

Ik neem aan dat je met analoog hardware bedoelt? Want de Microkorg is niet analoog, de geluiden komen eigenlijk uit een microprocessor ipv. uit een elektronisch circuit (alhoewel een microprocessor ook wel een elektronisch circuit heeft, maar je begrijpt mijn punt wel waarschijnlijk).

Geen idee hoe de muziek van Delic klinkt, dus ik kan ook niet zeggen welke synth er in de buurt ligt. Misschien nog een vraagje: heb je al een master-keyboard om eventueel synth-consoles aan te sturen of moet de synth ook een keyboard hebben (zelfs al is het zo beperkt als dat van een Microkorg bv.)?

delic / opgezwolle / kubus ,..vraagt t m watie zn sound mee maakt
zit opt forum
iig 300 koopje weinig analoogs [evt mc202
die lkkr analoog is / wel beperkt
asje nog nie alles snapt en een instapper wil zou ik voor de ms2000gaan
veel kandie / niet beperkt
fx sounds en vocoder en audio in,...
alhoewel er een ..sirius quasimidi te koop staat opt forum..die is ook leuk ..iets andere eens ..lijkt me een ok instapper ook!
+

kijk dit geeft alweer aan hoeveel verstand ik ervan heb, laat ik het zo zeggen ik ben op zoek naar een "apparaat" om rauwe synthesizer geluiden mee te maken en het moet inderdaad hardware zijn, en ik heb geen master keyboard.

oke hier de antwoorden op die vragen van die andere thread:
-ik heb geen andere synths
-studiogebruik
-ik gebruik een computer

ow ik heb wel nog een keyboard staan (geen masterkeyboard) een yamaha DGX-305 met toevallig een usb uitgang en een zeer schoon piano geluid.

Zou je kunnen zeggen waarom je denkt per se hardware nodig te hebben? Hardware maakt het maken van muziek een beetje gecompliceerder en de nieuwere generatie software synthesizers doet qua kwaltieit al lang niet meer onder voor hardware. Een van de voornaamste keuzes van hardware zijn een zeer specifiek geluid (wat niet automatisch gelijkstaat aan kwaliteit) of gebruikersgemak (waar een microkorg met mini-toetsjes en een paar draaaiknoppen niet aan voldoet voor mij)

Als je wil, kan je je ook inlezen op de wiki van het synthforum, misschien zal dit wat meer klaarheid scheppen in de verschillende soorten synthesizers.
http://www.synthwiki.nl/index.php/Hoofdpagina

gebruikersgemak is 1 van de voornaamste redenen, ik kan wel werken met die software synths maar ik vindt het maar niks, ik heb der helemaal niks mee en het klikken draaien en schuiven met de muis vindt ik verschikkelijk. Ik heb ook het idee dat de "ruwheid" van de geluiden wat beperkter is met software, hardware synthesizers lijken een stuk dieper geluid te creëren naar mij idee en ik zou hem eventueel later (ik doe nu nog geen optredens) live willen gebruiken.

software synths maar ik vindt het maar niks, ik heb der helemaal niks mee en het klikken draaien en schuiven met de muis vindt ik verschikkelijk

Er bestaan ook controllers, zeg maar knoppenbakken waaraan je alles kan toewijzen:.Dan verkleint het verschil tussen soft and hardware weer ineens.

Ik heb ook het idee dat de "ruwheid" van de geluiden wat beperkter is met software, hardware synthesizers lijken een stuk dieper geluid te creëren naar mij idee

Dit hangt niet af van hardware of software (analoog buiten beschouwing gelaten, anders ontbrandt er nog een leuke discussie), maar van apparaat tot apparaat of softsynth tot softsynth. De rest is perceptie en zit tussen de oren. Er zijn al heel veel vergelijkende testen gedaan en bij de meeste testen blijkt dat de luisteraar niet hoort wat er nu uit wat komt.

ik zou hem eventueel later (ik doe nu nog geen optredens) live willen gebruiken
Yup, live is een goede reden om voor hardware te kiezen, maar aanvankelijk schreef je dat het voor studiogebruik was.

Het is niet mijn bedoeling om je van het een of ander te overtuigen. Wel ontkracht ik graag een paar mythes zodat je een betere keuze kunt maken.
Persoonlijk zie ik hardware als een soort van investering: het moet én gebruiksgemakkelijk zijn, én zeer goed klinken ( én redelijk prijsvast zijn). En deze synths stijgen wel wat boven je budget van 300 euro uit.

Je zou eens een voorbeeldje moeten posten. Veel hiphop klinkt tegenwoordig alsof het helemaal met een computer gemaakt is. Vaak klinkt dat ook veel "rauwer" en opgepompter dan wat ze vroeger met hardware deden.

Als je van die Moog baslijntjes a la dr Dré wilt hebben koop je een Moog. Little Phatty rack bijvoorbeeld.

Ik denkt dat die yamaha DGX-305 geen MIDI-poort heeft, maar als je via de PC werkt kan je zo wel via een midi-interface een console aansturen, maar ik heb zo'n vermoeden dat je zo geen interface hebt en bovendien is het leuker als de PC niet hoeft aan te staan.

€ 300 is wel een vrij krap budget en kan dan ook niet echt veel synths met keyboard aanraden voor deze prijs. De MicroKorg is misschien wel leuk. Met zo'n klein keyboardje zou hij voor mij echter veel te beperkt zijn, maar ik ben dan ook gewoon om over de 88 toetsen van mijn piano te reizen. Dat gezegd zijnde kan je met 3 octaven uiteraard al wat doen, zeker als je niet veel ervaring hebt met keyboard- of pianospelen.

Zoals JugJug aanhaalt zou je mss wel beter af zijn met een goede MIDI-controller, met bij voorkeur gewogen toetsen (met een beetje weerstand bij het indrukken) en eventueel after-touch (zodat je na het indrukken van een noot nog geluidsveranderingen kan doorsturen door harder/zachter te duwen) en met wat knoppen en/of sliders. Daarmee kan je dan (na wat instelwerk) perfect software synths besturen en waarschijnlijk haal je hier inderdaad meer plezier en waarde uit dan uit 1 simpele MicroKorg, om over de extra diversiteit nog maar te zwijgen.

Anders kan je ook je budget optrekken tot een 400-tal euro's en gaan voor goede en uitgebreide instapsynths (instap omwille van de de vele knoppen, niet door matige kwaliteit ofzo) van het genre Roland JP-8000 of Korg MS-2000. Voor 1/3 meer geld, krijg je dan ook direct veel meer terug in vergelijking.

hij is in eerste instantie voor de studio maar live is ook wel tof om zon ding bij te hebben maar dat is geen must. ik heb al geprobeerd om de software naar controllers te linken maar dat koste veel tijd en werkte niet bij iedere synthesizer even goed.

Zo veel tijd neemt het mappen van de controls niet in beslag als je weet wat je moet doen. Bij de meeste hardware synths zal je nog wel wat meer technische dingen moeten leren dan dit, dus ga er niet van uit dat hardware zichzelf bedient en instelt.

nouja die 1/3 extra sparen is geen probleem, maar ik had bij een andere vergelijkbare thread ook al veel gelezen en daaruit concludeerde ik dat de microKorg wel bij me paste, maar ik wou voor de zekerheid even wat deskundig advies vragen om niet alle andere mogelijkheden uit te sluiten. (Ik ben zoiezo niet te spreken over de hiphop van tegenwoordig want dat is huilen met de pet op) ik zou graag wat duistere hiphop maken met een beetje drum en bass en dubstep invloed met veel rauwe basslijnen en zweverige deuntjes in combinatie met hier en daar wat samples . Ik ben niet vies van oud apperatuur, die dgx 305 is het modernste wat ik hier heb staan.

[...]laat ik het zo zeggen ik ben op zoek naar een "apparaat" om rauwe synthesizer geluiden mee te maken[...]

Je zou eens een voorbeeldje moeten posten.[...]

Het zou inderdaad geen slecht idee zijn om wat voorbeeldjes te laten horen want wat de een rauw noemt, vindt de ander maar soft.
Veel geluiden die je in nummers hoort zijn trouwens ook nog eens flink nabewerkt.. :

trouwens die prodigy smack my bitch up is echt 1 van de gruwelijkste nummers ooit, nooit gedacht dat die zoveel samples bevatte

Alleen Gerrit en Ogen Open lijken duidelijke synthesizerklanken te gebruiken.

Gerrit klinkt redelijk dubstep digitaal (zoek een tutorial voor wobble bass), die andere klinkt wel analoog zoals het Mooggeluid van Jamiroquai in Deeper Underground

De synthesizer die jij zoekt:

vinyl.jpg

Succes! :dj:

Back