Teenage Engineering OP-1 Beta

Nou, gelukkig zit hij in een goed te recyclen verpakking.... Pfff...:Z

Anyway, ik heb in de muziek al lang geleden (op de harde manier) ondervonden dat je iets moet kopen voor wat er *op het moment van aankoop* al werkend inzit.
En mooie beloftes over wat er in de toekomst allemaal nog gaat ontwikkeld worden op het platform (hoe 'voorbereid op de toekomst' dan ook) - daar moet je maar niet teveel waarde aan hechten.

Niet eens omdat er dan sprake is van bewuste misleiding, maar de ontwikkelaars hebben in hun enthousiasme vaak niet goed nagedacht over het bijbehorende business model; software ontwikkeling kost ook geld en levert weinig op - zeker als je klanten vinden dat ze immers al genoeg voor de hardware hebben betaald.
Vaak is er gewoon sprake van ingehaald worden door 'het echte leven'; een nieuwer product dat ook verkocht moet worden, andere interesses, een andere baan, kinderen, you name it.

De enige die ik op langere termijn werkelijk dingen 'zomaar' heb zien toevoegen op een platform is Access met de Virus TI. En misschien dan ook nog Colin met de P3 (tot de Cirklon uitkwam).
Kortom, het blijft nog een gok wat je zometeen met dat fancy witte doosje kan doen...

Laatst gewijzigd:
Elektron doet het ook erg ok, en dit is zo'n beetje half Elektron. Al is het feit dat ze geld vragen voor een beta weer een slecht teken.

Ander ding, iedereen die het ding ziet reageert best enthousiast, maar als swedish house mafia voorbij trekt haakt echt iedereen af. Plus dat zweempje ik ben japans, dat helpt ook echt niet. Marketingblunder op marketingblunder als je het mij vraagt.

799$/799eu

als beta-gast krijg je dus zelfs vrijwel geen korting? :?

dat sequencen en een track opbouwen dat gaat nog wel lukken denkik. maar het grootste probleem met dit apparaat is de synth engine. die is zeer gelimiteerd wat edit-mogelijkheden betreft.
ze roepen wel: "8 synthegnines!" maar in de praktijk blijken dat meer een soort van '8 glorified presets'. je hebt dus eigenlijk een synth met 8 presets die je tot op zekere hoogte kunt tweaken. maar ja... dat is gewoon te weinig naar mijn mening.

je hebt per synth engine maar 4 parameters die je kunt tweaken (plus 1 adsr envelop, + effect + lfo die dezelfde 4 parameters kan beinvloeden) dat is wel echt heel mager qua editmogelijkheden, als puntje bij paaltje komt.

hier nog een andere tube-vid van namm2011

Is dat echt voor alle synths zo? Dat is inderdaad wel errug magertjes...

vanaf 0:30 laat hij de 8 synth engines zien.
vanaf 2:40 laat hij zien waar de engines uit opgebouwd zijn. namelijk:

1. Engine (met 4 parameters, te editen met de vier gekleurde draaiknoppen)
2. ADSR
3. Effect
4. LFO/accelormeter/radio/line in (beinvloedt zelfde 4 parameters als de draaiknoppen)

maar goed, die 4 gekleurde draaiknoppen zijn dus niet zozeer toewijsbare knoppen (zoals op een microkorg/alesis micron enz) maar ze zijn hardwired naar 1 bepaalde parameter.

Dat is nog erger dan die rukfilm van elektron :(
van die flashy helemaal-te-vet-housuh-lekkere-wijfen-ende-ranzig-draaien-aan-die-te-gek-gave-knopjes filmpjes om producten op te poetsen... waarom word alles steeds kleiner en speelgoed-esque? weinig voor veel te veel...

Dat is nog erger dan die rukfilm van elektron :(

Wil niet off topic gaan (doe het lekker toch) maar die nieuwe teaser van ze is geniaal.
Ben persoonlijk heel blij om te zien dat fabrikanten daar nu ook veel tijd en aandacht aan besteden.

799 euro
en 799 dollar is 599 euro

is 200 euro meer

plus ze rekenen voor iedereen in de EU de Zweedse VAT/belasting van 25% erbij:slotje:

De sequencer is wel echt heel bizar....Maar of het bruikbaar is...
:dubbel: Zelfde gaat op voor de ingebouwde FM-radio; grappig, maar ik heb er niets aan, want ik sampel alleen maar van AM. Ik denk dat als ze de op-1 voor 100 euro konden leveren, ze er best veel van zouden verkopen, maar 799 is te veel voor synth waar je leuk mee kunt klooien.

799 dollar is 599 euro
maar de prijs in dollar is zonder 'state-saletax', de euro-prijs is incl. (ga ik vanuit).

Ik denk dat als ze de op-1 voor 100 euro konden leveren, ze er best veel van zouden verkopen, maar 799 is te veel voor synth waar je leuk mee kunt klooien.

Precies mijn gedachte :)

voor dat geld koop je een hoop ander leuks. alles van elektron 2ehands, een witte macbook in de aanbieding, een slim phatty, dsi tetra, mopho keyboard, virus C, ipad met alle muziekapps die er zijn en geld over voor ipad studiodock.

idd voor 100-200 euro was het leuk geweest.

het hardware aspect heeft niet echt een toegevoegde waarde, net zo leuk gewoon als software...
met dat virtuele tape reeltjes ding begint het al dus waarom niet in zijn geheel...
goed, knopjes... leuk ende fijn maar dat kan nutuulk ook net zo goed met een goede midi controller...

de gemiddelde zweedse synth kok bakt ze veel te duur...

swedishchef460.jpg

de kroon spannen... ofzoiets...

Sequencer in actie, op zn minst punten voor originaliteit. En zo slecht is het niet.

Volgens deze video is de op-1 zo goed, dat de rest van 'de band' gerust bier kan gaan drinken :D

Kijken hoelang het zou duren, als je echt zo gaat optreden, voor het publiek gaat rellen en er iemand bier over je apparaat van 800 euro flikkert... :biertje:

Back