Teenage Engineering OP-1 Beta

Grappig dingetje en ziet er lekker lofi uit.

Hoge introductieprijs is gewoon een kwestie van marketing.....price skimming heet dat

http://en.wikipedia.org/wiki/Price_skimming

Als ik het dingetje zo zie zou ik er maximaal 300 euro voor over hebben....maar wie ben ik

voor dat geld koop je een hoop ander leuks. alles van elektron 2ehands, een witte macbook in de aanbieding, een slim phatty, dsi tetra, mopho keyboard, virus C, ipad met alle muziekapps die er zijn en geld over voor ipad studiodock.

idd voor 100-200 euro was het leuk geweest.

Voor 100,- of 200,- koop je een stuk plastic dat in grote getallen geproduceerd wordt.
De body van dit beestje is volledig aluminium en kost alleen daardoor al extra.
De moeite om het allemaal zo klein mogelijk te houden gaat ook weer extra kosten in zitten.
Dan komen de extra's zoals 3-axis accelerometer, batterij, color displaytje, USB connectivity(ik dacht zelf nog iets van draadloos verbinden), de geschreven software erachter en andere zaken die het allemaal duurder maken.

Kortom de prijs van €800,- is niet zo overdreven als dat men denkt.
Als ze er iets aan overhouden kunnen ze mss nog een vervolg maken. :)

Nou, gelukkig zit hij in een goed te recyclen verpakking.... Pfff...:Z

Anyway, ik heb in de muziek al lang geleden (op de harde manier) ondervonden dat je iets moet kopen voor wat er *op het moment van aankoop* al werkend inzit.
En mooie beloftes over wat er in de toekomst allemaal nog gaat ontwikkeld worden op het platform (hoe 'voorbereid op de toekomst' dan ook) - daar moet je maar niet teveel waarde aan hechten.

Niet eens omdat er dan sprake is van bewuste misleiding, maar de ontwikkelaars hebben in hun enthousiasme vaak niet goed nagedacht over het bijbehorende business model; software ontwikkeling kost ook geld en levert weinig op - zeker als je klanten vinden dat ze immers al genoeg voor de hardware hebben betaald.
Vaak is er gewoon sprake van ingehaald worden door 'het echte leven'; een nieuwer product dat ook verkocht moet worden, andere interesses, een andere baan, kinderen, you name it.

De enige die ik op langere termijn werkelijk dingen 'zomaar' heb zien toevoegen op een platform is Access met de Virus TI. En misschien dan ook nog Colin met de P3 (tot de Cirklon uitkwam).
Kortom, het blijft nog een gok wat je zometeen met dat fancy witte doosje kan doen...

Volgens mij zie je het heel goed.

Die jongens van Teenage hebben niet per ongeluk een klein schermpje gekozen en goed nagedacht over de interface.

Het zou mij niet verbazen wanneer zij over niet al te lange tijd een al dan niet uitgeklede versie hiervan beschikbaar maken voor bijvoorbeeld de iPad. Ze zouden wel dom zijn geen rekening te hebben gehouden met andere hardware in het ontwerpen van de software.

Of ze nadien ook werkelijk door willen gaan daarin valt inderdaad nog te bezien. Want het kost idd nogal wat tijd niet alleen software te bouwen maar meer nog dat te onderhouden. Laat staan alle andere activiteiten die bij een bedrijfsvoering komen kijken naar behoren te volbrengen.

Ik neem mijn petje wel af voor die gozers. Want het is natuurlijk wel een hele prestatie. Zowel soft- als hardware van de grond af aan(?) te ontwerpen en te bouwen en dan de eerste serie van 500 stuks tegen een prijs van €800,- weg te zetten binnen een paar maanden tijd. Een omzet van grofweg €350- tot €400.000,- genererend lijkt veel maar ze zullen ongetwijfeld ook bepaald niet weinig kosten hebben.

Kortom: puike prestatie maar benieuwd hoe ze er pakweg over 2 jaar voor staan.

De enige die ik op langere termijn werkelijk dingen 'zomaar' heb zien toevoegen op een platform is Access met de Virus TI. En misschien dan ook nog Colin met de P3 (tot de Cirklon uitkwam).
Kortom, het blijft nog een gok wat je zometeen met dat fancy witte doosje kan doen...

Dan heb je zeker geen product van Elektron in je bezit gehad?

Je kunt zeggen wat je wilt maar dit is weer een erg cool uitgewerkt ding. Veel originaliteit in de bediening ook! Ik zou alleen wel graag eerst even zelf de klank ervaren voor ik zoiets zou kopen.

En wat betreft de prijs, mensen hebben nog steeds geen idee hoe groot de investering is om zoiets te ontwikkelen. Deze lui zijn hier al erg lang mee bezig en hebben voor die investering nog geen cent teruggezien. Daarnaast zal ook de productie niet bepaald gratis zijn dus het is ook zeker geen 800dollar netto winst, denk eerder aan 100dollar per unit als je de gemaakte kosten eraf haalt.
Ik kan je beloven dat dat een veel kleinere marge is dan merken als SSL, Roland, Akai of Yamaha op een verkochtte unit maken, laat staan wat de tussenhandel daar nog aan verdient.

Ze hebben ook nog de design-lampen
die verkochten ze al voor de synth

klopt.....

.....MAAR, er had zo een paar honderd euro afgekund als ze voor wat mindere kwaliteit onderdelen waren gegaan zonder aan functionaliteit in te boeten....

Dat kun je van Apple hardware ook zeggen en dat verkoopt ook als warme broodjes. :)
Ik denk dat hier wel markt voor is, geen enorme markt zoals de massa producten maar toch.

klopt.....

.....MAAR, er had zo een paar honderd euro afgekund als ze voor wat mindere kwaliteit onderdelen waren gegaan zonder aan functionaliteit in te boeten....

of door currency converter.... :)

Ik kan nergens vinden of ie ook als controller keyboard kan dienen...

Het blijft een leuk hebbeding...mooi design...daar houden mensen van tegenwoordig.
Kijk maar naar het succes van Apple....

Volgens mij wel. Dat meen ik ergens gelezen te hebben.

begrijp ik nog steeds niet waarom je aan een europees bedrijf de dollarprijs in euros moet betalen.

het verschil met/zonder tax/vat las ik over dat er voor iemand uit de usa maar 71 dollar bij kwam??
Of zie ik iets over het hoofd?

Ik denk dat hier wel markt voor is, geen enorme markt zoals de massa producten maar toch.
ik denk juist dat er wel een grote mark voor is (relatief natuurlijk, want we hebben het wel over een synth), maar niet voor deze prijs

er had zo een paar honderd euro afgekund als ze voor wat mindere kwaliteit onderdelen waren gegaan zonder aan functionaliteit in te boeten
en de radio functie weglaten, want dat heeft wel een heel erg hoog 'my first sony' gehalte (maw het is compleet overbodig)

Laatst gewijzigd:
begrijp ik nog steeds niet waarom je aan een europees bedrijf de dollarprijs in euros moet betalen.

het verschil met/zonder tax/vat las ik over dat er voor iemand uit de usa maar 71 dollar bij kwam??
Of zie ik iets over het hoofd?

heeft met economie te maken in usa wordt amper wat uitgegeven aan elektronische apparatuur met een prijskaartje. dus ze moeten m laag zetten daaro.

de nintendo 3ds komt uit over paar weken en die is ook 250 dollar daar 250 euro hier. met meer electronica en luxegoederen aan de hand.

wacht to je de radiofunctie hebt gebruikt. o.a perfect om met samples synth's te maken, drums te lopen, vocals te tweaken ...

en voor kwaliteit betaal je nu eenmaal.

voor kwaliteit betaal je nu eenmaal
en voor entertainment opties schijnbaar ook:

volgens mij is de op-1 de enige synth met een ingebouwde game

Back