Poly-61 problemen

Vortigern

Stamgast
Ik heb een prachtige Korg Poly-61. Maar als hij langer dan 4 minuten op dezelfde patch staat, knalt hij vanzelf terug op 11. Kent iemand dit probleem?

Dank voor je reactie, Mike. Inmiddels wat meer feedback van degene waar hij nu staat:

De program/parameter/value display hield er in de loop van de avond ook mee op. Ik kan me voorstellen dat de ROM* ook gevoed wordt door de batterij en zonder 'juice' niets doorstuurt richting display. De rest van de synth zoals de Joystick frequency lijkt gewoon normaal te reageren op knoppen-actie.

Na een nacht 'opladen' was de display nog steeds leeg. Floepte op gegeven moment weer even aan maar toen zag je ook dat de reset-cycles bijna elke 5-10 seconden plaatsvonden. Ik kan me voorstellen dat bij elke reset de batterij nog wat leger raakt en er eigenlijk sprake is van een vicieuze cirkel (batterij vrijwel leeg --> reset --> batterij leger). *Toch wel enige twijfel of de boosdoener de batterij is, deze associeer je toch meer met RAM user presets al kun je ook zeggen dat de 61 alleen RAM heeft, er zijn online suggesties dat je de 61 ook zou moeten kunnen bespelen zonder batterij maar dat kunnen meningen zijn van mensen die het zelf nooit echt geprobeerd hebben en maar wat theoretiseren.

Zou zomaar kunnen. Ik neem hem terug (had hem donderdag verkocht, na twee jaar stilstand) van de nieuwe eigenaar en ga er mee aan de slag. Dank voor de adviezen.

Overigens had degene van wie ik hem in 2007 kocht toen gezegd dat er net een nieuwe batterij in zat. Lijkt me stug dat die nu al dood is. Misschien dat de verkoper niet helemaal eerlijk was.
Enfin, zodra ik de Poly-61 weer hier heb, gaat-ie open en zal ik hier foto's plaatsen, ter leering ende vermaeck.

Leuk idee,kijk ook even naar connectoren,even los maken en er weer in drukken(klein beetje contactspray eventueel).
Kan wel een inferieure kwaliteit accu zijn,wie weet.

zonder batterij werkt de poly-61 gewoon zonder problemen. Het enige probleem dat je dan hebt is dat de presets niet meer als de fabrieksinstellingen zijn. De parameters worden dan eigenlijk maar willekeurig gekozen en er zitten dus een hoop vreemde 'presets' bij... bij de P61 die ik destijds had in ieder geval.

@Vortigern

'k Zie ook nog een poly6 in je gearlist staan, let op deze hebben de zelfde batterij ziekte.

Ze gaan naar verloop van tijd lekken en vernielen de printplaat + onderdelen in de buurt.

Klopt, die staat inderdaad op de nominatie een nieuwe batterij te krijgen. De P61 kaduuk is zonde, maar de Polysix kapot zou een nationale ramp betekenen. De mijne is in vrijwel nieuwstaat en me erg dierbaar. Overigens heb ik nog een Juno 106 en een Juno Alpha 2 die allebei nog op hun eerste batterij draaien. Slordig, ik weet het, maar wel opmerkelijk.

Met de batterij bedoel ik uiteraard de accu die erin zit.
Als die vervangen is betekent het nog niet dat alle problematiek ook verdwenen is.
Vaak zijn er diverse printsporen zodanig beschadigd geraakt dat deze na korte of langere tijd toch gaan onderbreken met alle gevolgen van dien.

Heb de Poly-61 weer teruggenomen en probleem bevestigd. Om de paar seconden reset de synth zich alsof hij opnieuw opstart. Zojuist geopend. Batterij staat er keurig bij:

wIMG_5597.jpg

wIMG_5598.jpg

Ook voor de rest visueel niets aan de hand, alles ziet er gaaf en schoon uit. Dus uit pure lamlorigheid zet ik hem weer aan en geloof het of niet, hij werkt wer feilloos. Bizar of bizar?

Laatst gewijzigd:
Te vroeg gejuicht. Hij is zo'n halfuur stabiel gebleven, maar nu blijft hij zich weer herstarten. Begin het nu wel heel raar te vinden allemaal. Iemand nog ideeen?

Die kant zat ik ook een beetje in te denken. Zal hem inderdaad een dezer dagen eens helemaal uit elkaar halen en alle contacten checken.

In mijn Poly-61 (mk1 1982) zit nog steeds het 'blauwe tonnetje'.
Volgens mij geeft zo'n originele batt. geen problemen als de synth regelmatig
(liefst iedere week) gebruikt wordt en voldoende kan opwarmen.. minimaal 30/60 minuten aan. Liefst dagelijks.
Maar ik kan het ook mis hebben... het gaat nog steeds goed in ieder geval 8)

Mijn Roland xp-10 heeft na 15 jaar nog dezelfde batt, terwijl de handleiding de
levensduur inschat op een jaar of 5 .. !?

Kan iemand mij vertellen, waarom deze synths zo goedkoop zijn?
de 61 stelt qua synthese erg weinig (maar net genoeg) voor, van slechts 20 parameters kan je nou eenmaal niet veel verwachten... hij heeft verder geen draaiknoppen om de parameters mee te veranderen maar een redelijk onhandig (doch nog net te doen voor de geduldige keyboard sjaak) inc/dec value ingeving wat toch wel redelijk moeizaam werkt als je niet pcies weet waar je moet zoeken (synthese gewijs), des te meer als de knopjes beginnen te haperen maar aan de andere kant zijn het gelukkig ook maar een paar parameters... de synth heeft geen MIDI laat staan CV maar nog wel de gebruikelijke andere inputs waaronder arpeggio clock in en program up...

het is in sommige opzichten een broer van de poly-800 met dat verschil dat de P61 o.a. WEL voor elke stem een apart filter heeft en ook PWM aanwezig is en de P61 heeft wel echt 2 oscs voor elk van de 6 stemmen, de P800 daar in tegen heeft OF 2x4 OF 1x8...
het klank pallet is wel erg mager, maar de chordmem kan dat weer enigsinds goedmaken... de bak klinkt iets minder kil/plastic dan de P800...

ik geloof ook absoluut niet dat deze synth, noch de P800, ooit flink in prijs zal stijgen zoals bijv een MS-20 doet... het blijft een budget van de budgets...

Laatst gewijzigd:
Als er een paar synths zijn die ik nooit meer weg doe :)

Back