Poly-61 problemen

ik vond basjes ook altijd niet echt die *BWAOMMM* sound hebben als het filter dichtsloeg en pads klonken altijd redelijk smooth uitgespreid... een bijverschijnsel wanneer de resonance bijna voluit staat is dat de er op bepaalde plekken in het dichtgaan van het filter telkens een soort van versterkende hobbel optreed met zo'n vies ruizerig randje er aan, dit 'mankement' zou ten voordele kunnen worden gebruikt bij het creeren van bepaalde sounds...

met een beetje tweaking kan je er zelfs 'stem achtige' sounds uit toveren maar dat zijn dan meer 'toevalstreffers' dan dat je echt weet waar je pcies mee bezig bent (synthesegewijs)...

haha wat lees ik daar 6 trak *BWAOMMM* sound ai ai ai

27433d1302524466-t-shirt-arrest-heehee.gif

Tot die conclusie kom ik dan ook.

ghe, dan zit er niets anders op dan een nieuw boek uit te geven:D

ik merk trouwens wel vaker dat bij vooral de wat oudere synths de opgegeven spec´s niet helemaal zijn wat het volgens de fabrikant zou moeten zijn.

ik denk trouwens dat we rustig het poly 61 filter een prijs kunnen geven voor het allerslechtst ontworpen, en slechtst klinkende vcf aller tijden.
hij was wel goedkoop, dat dan wel weer....

:mega:

ik denk trouwens dat we rustig het poly 61 filter een prijs kunnen geven voor het allerslechtst ontworpen, en slechtst klinkende vcf aller tijden.
hij was wel goedkoop, dat dan wel weer....
gelukkig heeft de P800 maar 1 slecht filter ;) welliswaar een andere maar ook zeker niet echt fijn klinkend...
beide bakken blijven hoe dan ook wat metallisch/plastic klinken...

ik vond van de p800 vooral de klankopwekking erg slecht, het filter is wel 24dB bij de poly800.
de njm2069, toendertijd een soort budget filter/vca chippie.

:mega:

ik vond van de p800 vooral de klankopwekking erg slecht
niet veel soeps idd, dat statische randje blijft er doorheen klinken... en de synthese; (te) veel para's met een weinig toegevoegde waarde en dat alles dan ook nog met zo'n draak van een interface :erm: het zal iig, net als de P61, nooit een vintage knaller worden...
de njm2069, toendertijd een soort budget filter/vca chippie.
lijstje met Korg chips: http://www.gearslutz.com/board/elec...production/531005-korg-chip-history-help.html

dus je bent op zoek naar een scheitbak omdat ie geen drol kost :D nou ja, iig beter dan een monotron :geslaagd:

hahhha, ja idd.

Ik zag een filmpje op youtube met sounds die een gozer had geprogrammeerd op dat ding. Dat zijn best nice sounds:halleluja

Attachments

• datasheet.pdf
    302,8 KB · Bekeken: 168
Wel grappig dat sommige mensen internet informatie meer vertrouwen dan het apparaat zelf.

De SSM2044 is inderdaad een 24 db/oct filter, daar is geen spelt tussen te krijgen.

Ik heb een Poly-61 gehad en geserviced. De SSM2056 VC-ADSR zit er 6 maal in. Filter is LM13600, twee stuks ota per voice.

Helaas kan ik geen foto maken van de binnenkant omdat ik het apparaat niet meer heb. Wellicht dat iemand anders dat kan doen? ik heb wel de service manual liggen, maar dat is voor niet-schema lezers wat minder duidelijk.

Ach, whatever...

ik vind het eigenlijk wel lachuh, er zijn tegenwoordig 2 soorten waarheden.
wat er op internet staat, en gewoon een ouderwetsch soort waarheid, voor mensen die af en toe iets verder kijken dan dat de ons aller welbekende neus lang is.

ik sevrvice en rack heel veel vintage audio modules, daar is het nog erger.
en ook bij buizen gitaarversterkers, effectpedaaltjes, stofzuigers, massagestaven ( hee, hoe hard gaat de jouwe?), hi end audio, scheerapparaaten....... joe name it.

maar kortom, in de poly 61 zit geen ssm vcf, je mag langskomen om er een binnenstebuiten te keren om te zoeken, als je er een vind, dan koop ik taart vanwege de opeens hogere waarde.:D

:koffie:

Als jullie zeker weten dat ie er niet in zit, dan zal dat zo zijn.. Raar wel, dat dit in mijn Korg-specs stond (1982).. Is dit misschien in een later model veranderd?!?

Het maakt allemaal tuurlijk niet veel uit - ik was en ben niet enthousiast over de poly-61...

Ze zitten er gewoon echt niet in, en hebben er ook nooit ingezeten. Ik denk dat het apparaat zelf (kijk er gewoon even in!) en de service manual toch meer zouden moeten zeggen dan een lijstje ergens op het net...

Ik heb een poly-61 mk1(zie foto's), maar geen idee waar het filter zit;
waar ik moet fotograferen.. (links,rechts,midden??????)

Hierzo ergens:

attachment.php

Onderin zie je per stem (6 stuks) een SSM2056 voor de ADSR. De VCF zit daar steeds ergens boven, voor zover ik het nog weet.

Attachments

• Poly61Inside.jpg
    Poly61Inside.jpg
    71,3 KB · Bekeken: 102
Back