Jupiter 80 eerste beelden + info

Zo, iemand die gelekte Keyboard magazine nog gelezen?
Staat een grote afvertentie in van Roland en (daarom) ook een typische Keyboard magazine review, waarin het ding de hemel in wordt geprezen.
Uit de features concludeer ik dat het een synth is die vooral is gericht op live / instant bespeelbaarheid, en gebaseerd op de laatste versie van Roland's sample/synthese engine die ze graag adverteren als Natural sound (ofzo).
Voor synthpuristen is het i.i.g een vleesgeworden nachtmerrie, ik bedoel als er gerept wordt over 'de meest natuurgetrouwe akoestische bas die ik ooit hoorde' dan weet je wel hoe laat het is.
Kortom; opgevoerde Sound Canvas, amper schuiven, v-link en d-beam gadgets en dat in een kleurenschema dat aan de Jupiter 8 refereert; dat is wat je krijgt.
Van waar dan die Jupiter naam? Omdat die naam altijd werd gebruikt voor de meest vooruitstrevende Roland synths, aldus Kakehashi. Dussss.

tja maar er blijven altijd een hoop mensen die gaan voor pianos, gitaren, koortjes, blazers enz...

sowieso bestaan er nu meer workstations dan echte synths tegenwoordig volgens mij

Ik zou het graag in huis hebben hoor Hanz.

Ongetwijfeld zou ik er muziek mee maken en goed mee amuseren.

Samen met een oude juno en jupiter om wat oude drifty organische feel aan toe te voegen en een DAW + wat effect plugjes om het zaakje wat te sturen en kruiden :geslaagd:

Er is weinig nadeel aan van alles wat hebben, oud nieuw, digi ana, hard soft, duur cheap, etc
Het opent alleen maar deuren met mogelijkheden erachter.

tja maar er blijven altijd een hoop mensen die gaan voor pianos, gitaren, koortjes, blazers enz...

sowieso bestaan er nu meer workstations dan echte synths tegenwoordig volgens mij
da's ergens ook meer dan logisch... de techniek is er nu om alles in 1 kastje te plempen en ook nog betaalbaar... als het in de tijd van de echte JP ook betaalbaar was geweest dan had ie dat vast ook gehad... daarom was halverwege de jaren 80 D-D-D-D-DIGITAL ook zo te vet gaaf gewoon weet je omdat het vernieuwend was en voor het eerst redelijk betaalbaar...

ach ja...

Ik zou het graag in huis hebben hoor
(...)
Er is weinig nadeel aan van alles wat hebben, oud nieuw, digi ana, hard soft, duur cheap, etc.

Ik dacht dat je voor dat probleem juist een andere thread had geopend? ;)

Even goed maakt dit me wel benieuwd wat een reincarnatie van de TR808 zou worden volgens de huidige Roland filosofie. En ja, daar is ruimte voor, de Jupiter 80 heeft opvallend genoeg geen drums onboard...

de Jupiter 80 heeft opvallend genoeg geen drums onboard...

aah , dus toch echt analoog

hoe meer synth's hoe meer fun zeg ik altijd maar ( zolang je nog maar je studio in kan komen ), niks ruimte voor onechte schaamte over hebzucht , onrecht en armoede. lekker gewoon.

31b3416d6a.jpg

Even een mooie foto [render? ;) ]hiervan plaatsen.
Na een paar dagen linken de eerste bronnen/url al niet meer ........
En het zou jammer wezen dat deze voor het nageslacht verloren gaat .

attachment.php

Laatst gewijzigd:
Mja, in de tijd dat die oude Jupiter 8 uitkwam zaten er toch ook presets in die voor brass, strings, el. basses, etc. door moesten gaan? (in ieder geval bij bijv. de Juno 2 wel)
Toen waren ze op synth-technisch vlak alleen minder ver (lees: analoog bezig ipv digitaal), oftewel de natuurgetrouwheid van de bedoelde brass, strings, el. basses, etc. klanken waren minder dan tegenwoordig.

Dat die minder-natuurgetrouwheid velen/de meeste synthpuristen juist meer aanspreekt, sja.. Die andere markt is nu eenmaal groter (tot nu toe). En een groot bedrijf als Roland heeft nu eenmaal ook veel centjes nodig om winst te kunnen blijven maken..

Al moet ik eerst nog zien OF ie wel uitkomt......

als ze echt winst willen maken brengen ze de TR909, TR808 en TB303 of Jupiter 8 ECHT exact opnieuw uit...
zetten ze voor 800 euro te koop, zal als warme broodjes gaan....
ze zullen toch zelf wel zien waar vraag naar is?

t' zou goed kunnen dat ze het portretrecht /pictorecht /naamrecht willen behouden. Daardoor een nieuwe uitgave doen waardoor de visuele en ander aspecten weer zijn vast gelegd voor een lange tijd.

Laatst gewijzigd:
als ze echt winst willen maken brengen ze de TR909, TR808 en TB303 of Jupiter 8 ECHT exact opnieuw uit...

Vind IK ook, hoor.. maar zoals altijd zal er door de puristen dan TOCH nog geklaagd worden.. en denk toch niet dat 't echt winstgevend is...

Dat doen ze echt niet. Alleen al omdat die nieuwe al binnen 3 jaar gebroken aan de kant staan met versleten potz terwijl de oudjes nog lekker zonder enig probleem 15 jaar mee gaan.

de gemiddelde keyboard sjaak heeft daar toch geen oren naar en het zou waarschijnlijk toch te duur worden om slechts een paar preset geluiden die wat aan te passen zijn weer in een kastje te stoppen...

Back