Waarom wordt de Nord Lead/Rack 3 nergens meer verkocht?

Wat ik heb gelezen ergens, is dat een chip in de Nord Lead 3 niet meer geproduceerd werd, en dat Clavia daarom heeft besloten de NL3 ook te discontinuen.

ow jee, wordt dat ook al een collector's item ;)

ow jee, wordt dat ook al een collector's item ;)
Of zouden ze met een Anniversary edition komen? ;) Ik denk vannie. Wordt denk ik zeker een collector's item.

Daarnaast geloof ik dat ik gelezen had dat de Lead 3 ook niet zo erg populair was...lijkt mij toch wel een erg vette bak.

Nord Lead 3 is een te gek ding, maar zorg dat je er één vind zonder bugs of rariteiten. Ze zijn nogal gevoelig. Maar als hij perfect is, kun je er wel ontzettend veel mee.

maakt het veel verschil n1, 2 of 3 in klank en zo.
en als , waar zou ik dan eventueel het beste kunnen gaan ?

Resetprobleem NL3

Resetprobleem NL3

Nord Lead 3 is een te gek ding, maar zorg dat je er één vind zonder bugs of rariteiten. Ze zijn nogal gevoelig. Maar als hij perfect is, kun je er wel ontzettend veel mee.
Waar moet ik op letten als ik hem test?
Een bekend probleem bij de NL3 is het "resetprobleem", waarbij door een korte stroomonderbreking alle synthparameters worden gereset. Het probleem is dat je de NL3 alleen thuis hierop kan testen, want het probleem komt door instabiele stroomtoevoer en dat verschilt per huishouden. Mocht in jouw woning dit probleem zich openbaren, dan schijn je het te kunnen oplossen door een power regulator/conditioner aan te schaffen.
Ik heb mijn NL3 helaas verkocht, want de oplossing voor het "resetprobleem" was toen nog niet bekend bij Clavia (Nord heet het nu). (Ik heb later als schadevergoeding van Clavia de optie gehad om met korting een Nord Modular G2 te kopen)

@ sunnypedaal: NL1 is het leukst. Vind ik dan heh:) nl3 is behoorlijk anders dan de nl1 of nl2.

@ Eurynom3: resetprobleem zoals eerder omschreven is het meest voorkomende probleem. Daarnaast komt regelmatig voor: problemen met de leds (zomaar verspringen, wegvallen), pots die niet lekker lopen, missen en niet kunnen terugzetten van soundbanks. Misschien nog wel meer, Wout Blommers weet er alles van.

Het reset probleem komt inderdaad voort uit een instabile netspanning in samenhang met de voeding. De beste oplossing is net een weekje of twee verschenen op gearslutz en dat is een kleine toevoeging van een paar condensatoren in de voeding. Nooit meer last.

De NordLead3 is al een jaar of zeven uit de productie. Het is een mooie synth met veel mogelijkheden, maar wel wat gecompliceerder dan de NordLead2X. De NordLead(1) spreekt de meeste gebuikers het beste aan :)

De NordLead2X is nog steeds in productie, nu al meer dan 16 jaar!
Op dit moment komen de bugs er pas uit :D

Wout

Klein ding dus! Voor de mensen die willen weten hoe het probleem verholpen kan worden , hieronder de uitleg (bron: gearslutz).

My friend, who's an electronics boffin (besides being a busy musician) finally had time to look into my shaky NL3s.

So here's what we found. (cheap, working and easy fix follows!!)

First of all we needed to reproduce the failure. A vacuum cleaner did the trick. When (turned on and) plugged into the same socked, the Nord Lead rebooted consistently :-)

It turns out there is a slight design flaw on the PSU board of the NL3. The board delivers 12V (for analog bits), 5V and 3V3 (for digital bits and the 100s of LEDs).
All three supplys are build in a very standard way, however the 3V supply lacks the reservoir capacitor that you'd usually find. The capacitor helps smoothing the voltage, and also counterworks 'brownies' on the mains supply. The PSU actually delivers 3V ok-steady, but measuring before the final voltage regulator reveals a significant voltage ripple.

The fix we suggest below made both my Nord Lead 3s hoover-resistant, and they haven't been spontanously resetting since. The fix is quite easily implemented, very cheap – and at you own risk of course.

THE FIX.

1. Open the NL3

2. Locate the PSU board, it's right side of the cabinet. Looks like this:

nl3fix1.jpg

3. Locate the 3V voltage regulator

nl3fix2.jpg

4. Mount a 2200 µF 10V electrolyte capacitor across the input side of the regulator. Solder the capacitor legs directly upon the legs of the regulator. Important to get the polarization right. The component is a mere 1€ / 1$. Doesn't need to be excactly those specs, similar or higher capacitance values should work ok, but it needs to handle at least 10V.

nl3fix3.jpg

5. Close up and enjoy your improved Nord Lead 3.

// Henrik Munch & René Thalund, Denmark

ik heb de nord rack 2, het verschil met deze ten opzichte van de nord rack 1 is dat de nord rack 2 een sine-wave heeft in osc 1, de nord rack 2 een ring-modulator heeft en meer filtertypes.
Qua uiterlijk heeft de nord rack 2 van die streepjes om de potmeters heen, dat heeft de nord rack 1 niet.
Wel zou de Nord rack 1 een betere DA-converter hebben en daarmee dus ook beter zou klinken.

Je hoort vaker dat de NL1 het beste zou klinken. Mijn mening is dat mocht er al verschil zijn, die verschillen zo miniem zijn dat het niet eens noemenswaardig is. Ik heb de Nord Lead 1 en Nord rack 2 naast elkaar gehad. Zelfs met direct A/B-en was het moeilijk om een verschil te horen, dus die hele discussie slaat nergens op IMHO. Als je een echt goed klinkende synth wilt hebben moet je sowieso geen nord kopen.

Er zat volgens mij lood in the chips en dat mocht niet meer, weet even niet precies meer waarom. Moeten ze de naam Nord "lead" toch even veranderen ;)

Heeft iemand ervaring met de genoemde modificatie aan de voeding? Ben vooralsnog terughoudend, omdat ik niet bekend ben met de bijwerkingen (if any) van het toevoegen van zo'n condensator... Elektronica is niet mijn grote talent. :P

PS: Voor wie nog geïnteresseerd is: er staan regelmatig Nord Leads 3 en Nord Racks 3 op de marktplaats. :engel:

Als je een echt goed klinkende synth wilt hebben moet je sowieso geen nord kopen.

Wat dan wel, volgens jou? Ik vind 'm meestal wel aardig. :P Hij kan natuurlijk niet op tegen het merendeel van de analoge synthesizers, maar tussen de virtueel analoge synths houdt hij zich toch aardig goed, heb ik het idee. Ben wel benieuwd welke jij dan wel aan zou raden. :)

Back