Synth handelaren

Jos Pos

Ouwe rot
Er is iets wat ik ergens moeilijk kan begrijpen, misschien bekijk ik het verkeerd. Ik heb nagedacht of ik wel uberhaupt iets zou posten maar ben toch van mening dat erover praten het beste is.

We zitten hier op een forum voor synth liefhebbers. Velen onder ons houden om verschillende uiteenlopende redenen van vintage materiaal. Helaas helaas is de prijs steeds meer aan het stijgen.
Maar de markt wordt ook beïnvloed door handelaren. Wel "handelaren" is een groot woord, gewoon mensen die iets willen bijverdienen door spullen op te kopen en duurder verder te kopen. Dit is helaas nadelig voor muzikanten, liefhebbers en verzamelaars.

Als de "handelaar" oude gear opkoopt, oplapt en dat met een aanvaardbare winst verkoopt, dat kan ik nog begrijpen. Maar gewoon opkopen om duurder te verkopen ...

Er zijn er hier op sf die ook een handeltje hebben, zelfs met verschillende accounts werken. De ene dag plaatsen ze een "ik zoek advertentie", een paar dagen later stellen ze het te koop voor 25% meer dan de "normale" marktwaarde. Ik kan er niets aan doen maar het maakt me gewoon wat kwaad.

Je kan reageren dat het gewoon de markt is die speelt, maar anderzijds duwen deze "handelaren" de normale marktprijs ook omhoog. Niet enkel gebeurt dit hier maar ook op marktplaats, 2dehands, ebay, etc.

Ik vind het gewoon moeilijk te begrijpen dat een forum, gericht naar synthliefhebbers, zulke praktijken of mensen toe laat. Ze verzieken de markt en profiteren gewoon van de hobby of passie van anderen.

Ik vraag me af wat de mening van anderen is?

Dit wordt waarschijnlijk een topic vol met haat en venijn.
Maar nu is hij nog vers dus zie ik mijn kans schoon iets te posten zonder rekening te moeten houden met allerlei voorgangers. Ik denk er zo over:

Met handel drijven is niks mis.
Ook niet als het om synthesizers gaat.
Als het maar op een eerlijke en transparantie manier gebeurt.

Ik vind handelaren die niet eerlijk zijn, of vaag doen over hun manier van werken, niet tof.
Maar ik vind een klant die een handelaar zijn winst niet gunt ook niet tof.

Als het goed is kan je hier op SF maar 1 account hebben, wie er meer heeft of gebruikt zou gebanned moeten/kunnen worden.

Het beste kan je melding maken van de volgens jou dubbele accounts dan lijken die praktijken die jij noemt mij snel over.

Er is iets wat ik ergens moeilijk kan begrijpen, misschien bekijk ik het verkeerd. Ik heb nagedacht of ik wel uberhaupt iets zou posten maar ben toch van mening dat erover praten het beste is.

Als de "handelaar" oude gear opkoopt, oplapt en dat met een aanvaardbare winst verkoopt, dat kan ik nog begrijpen. Maar gewoon opkopen om duurder te verkopen ...

Er zijn er hier op sf die ook een handeltje hebben, zelfs met verschillende accounts werken. De ene dag plaatsen ze een "ik zoek advertentie", een paar dagen later stellen ze het te koop voor 25% meer dan de "normale" marktwaarde. Ik kan er niets aan doen maar het maakt me gewoon wat kwaad.

Je kan reageren dat het gewoon de markt is die speelt, maar anderzijds duwen deze "handelaren" de normale marktprijs ook omhoog. Niet enkel gebeurt dit hier maar ook op marktplaats, 2dehands, ebay, etc.

Ik vind het gewoon moeilijk te begrijpen dat een forum, gericht naar synthliefhebbers, zulke praktijken of mensen toe laat. Ze verzieken de markt en profiteren gewoon van de hobby of passie van anderen.

Alle handelaren kopen op om duurder door te verkopen, dat is de definitie van handel drijven.

Er bestaat geen 'normale marktprijs'.

Maar wat stel jij voor dan ? Om mensen die synths opkopen en duurder doorverkopen niet meer toe te laten op dit forum ? Of dat synths hier niet meer mogen aangeboden worden boven een bepaalde 'normale marktprijs' ?

Beetje raar verhaal.

Dat profiteren van de hobby en passie van anderen is wel erg melodramatisch, moet ik zeggen.

Mijn mening is dezelfde als die van Mathew Leblom, eerlijke handel is prima niks mis mee, bedriegers moet je niet hebben. Maar verder mag iedereen volgens mij gewoon doen wat hij zelf wil doen.

Leuk verhaal maar eehm begin maar eens in te vullen wat bedriegen is. I dont get :stupid

Wat voor de 1 bedrog is is voor de ander werkelijkheid, dus geen bedrog.

Niets mis met kapitalisme, wat zeg ik nu :P

De ene zn dood is de ander zn brood zo iets

:o:

daarbij, als er geen winst meer gemaakt mag worden op synths (tenzij ze gerepareerd zijn) dan zal er ook minder aanbod zijn, omdat het dan niet meer de moeite is om synths op te duikelen voor handelaren en dan kan de prijs ook hoger worden door het lagere aanbod met dezelfde vraag. (even meegaand in jou utopie waar je mensen vanalles kunt verbieden)

Heb ik ergens gezegd dat ik vind dat we mensen vanalles moeten verbieden? En je stelling dat zonder handelaren het aanbod minder wordt, houdt geen steek...

Ik heb niets tegen het beroep van handelaar, ik ben geen hippie en streef ook niet naar een utopie.
In de meeste gevallen van handel drijven, zijn handelaren of distributeur nodig. Niets op tegen dat zo een persoon winst maakt.
Maar gewoon veel op de 2dehands markt opkopen om het veel duurder te verkopen via hetzelfde kanaal vind ik maar parasiterend.

En als er niets mis is met "eerlijk" handel drijven, dan ben ik ook eens benieuwd naar hun btw en personenbelasting aangifte. Eens zien of die ook zo eerlijk is.

als je iemand zijn vrijheid afneemt of beperkt dan is vroeger of later ook je eigen vrijheid in het geding...

Wooow zwaar filosofisch.

OT, bestaat er wel zoiets als vrijheid in het kapitalisme.

Kapitalisme is er per definitie evil je wordt elke dag bedrogen waar je bij staat.

"Eerlijke" handel is utopie.

Simpele wetmatigheid......alles zo goedkoop mogelijk> tegen de hoogst mogelijke prijs.

Tja wat krijg je dan ?

Laatst gewijzigd:
@ Jos Pos, belasting(dienst) je grootste vrind

Verkopen met winst is leuk,. dan kun je weer meer kopen!
En als je er goed in bent kun je je geld verdienen met synths!!!
De hele dagde vetste gear om je heen en met poen thuiskomen ipv er alleen maar blut van raken,..
Da's echt vet!!
Helaas heb ik dat talent niet,.
Heb mn minimoog en 303 en 808 en eigenlijk al mn analoge bakken weggedaan toen ze geen drol meer waard waren,. ghehehe,. lekker slim!!! Niet dat ik veel op had verloren ofzo,.. want ik koop zelden iets nieuws,.
Maar ik had es een s6000 gekocht voor 600 en toen ik m verkocht voor 900 was ik echt superblij!!!

Bakkers die brood onder de kostprijs wegdoen,.
Fietesenmakers die banden plakken voor minder dan materiaalkosten,.

Ja,. Kweetnie hoor,.denk dat dat niet gaat werken!

Geld krijgen voor fout parkeren en te hard rijden,.. Dat lijkt me dan wel weer nuttig!

Bakkers die brood onder de kostprijs wegdoen,.
Fietesenmakers die banden plakken voor minder dan materiaalkosten,.

Ja,. Kweetnie hoor,.denk dat dat niet gaat werken!
ja nee wacht ff... ho stop! ...dit is niet een juiste vergeil-ijking nutuulk :D

een bakker maakt iets compleet nieuws en een fietsenmaker moet ook iets vernieuwen...
maar een synth van tig jaren is nutuulk al gebruikt...

och het heeft ook voordelen: de eerlijke handelaarster, die overal synth's koopt, de verzending naar nederland en alles regelt, ze laat repareren , en dan met een redelijke winstmarge verkoopt aan ons.

dat van die dubbele accounts steekt me ook wel, maakt synthforum een wat louchere plek. snap niet waarom niet even een programmaatje op het ledenbestand wordt losgelaten, ip adressen vergelijken en alle dubbele levenslang eraf gooien ?

Ik vind het soms ook niet zo leuk,

zie je een leuk/interessant BETAALBAAR dingetje op 2dehands, is het al direct weg.

Dan denk je, 'jammer voor mij, maar die zal er blij mee zijn, goed voor hem/haar' :)

(Denkende dat het iemand is die graag geluidjes tovert, dus in goede handen is)

Maar... Nog geen twee dagen later staat dat ding hier dan te koop met een over-the-top-omschrijving ('vintage-cult-rare etc) voor 50-100% meer :stupid

Natuurlijk is dat géén oplichterij, maar leuk is anders.

Gaat dat ding dan direct naar patsers met te veel geld, en wordt de prijs kunstmatig opgedreven (toch)

tis van alle tijden.
en wil je het ( terug ) verkopen , geven " ze" nooit thuis.
echt als ik eraan denk, gaan de tenen krommen en moet ik gewoon op de toetsen rammen

snap niet waarom niet even een programmaatje op het ledenbestand wordt losgelaten, ip adressen vergelijken en alle dubbele levenslang eraf gooien ?

Omdat lang niet iedereen een vast IP-adres heeft, zeker de mensen met kabel-internet niet. En twee mensen op hetzelfde IP-adres is niet automatisch een dubbelaccount (stel dat twee leden bij hetzelfde bedrijf werken en achter dezelfde firewall-IP zitten). Omdat wij secuur om willen gaan met bans automatiseren wij die dus niet, maar bekijken we het per geval.

Maar het is inderdaad goed om verdenkingen van dubbelaccounts te melden. Wat we veel zien is dat er verdenkingen worden geuit in threads zonder dat er naar ons toe iets over wordt gemeld. De mods lezen veel, maar niet alles, en we zijn niet helderziend, dus een berichtje met "ik denk dat X en Y dubbelaccounts zijn" is altijd welkom.

Back